Onko täällä ketään, jolla oikeasti tiukkaa rahasta?

Vierailija

Millaista se on? Olen itse autuaasti unohtanut opiskeluajan tiukat ajat, kun välillä sai loppukuusta keksiä mitä ihmeellisimpiä ruokalajeja kaapeista löytyvistä aineksista. Joskus taisin elää sokeripaloillakin.

Eli muistanpa kuitenkin mitä se oli..Näemmä.

Sivut

Kommentit (58)

Vierailija

Asumiskulut on aivan toista luokkaa. Toisessa paikassa pärjää pienemmillä tuloilla kuin toisessa. Keskenään ei voi ihan yksoikosesti verrata.

Vierailija

Ei ole varaa " yllätyshiihtolomamatkoihin tai uusiin huonekauluihin" tuosta vaan. asuntolainaa on 90.000 ¿ ja bruttotulot mulla 2500 ¿ ja miehellä 2700 ¿. Siitä verot pois ja asumiskulut, niin ei sitä nyt niin hirveästi jää...

Vaatteita ostellaan alennusmyynneistä. Säästetään aina jotain isompaa hankintaa varten. Esim. kesällä ostettiin uusi farmariauto.

Vierailija

100 euroa kuussa. Kolmihenkinen perhe...Huoh, mun olis kai aika mennä sinne sossuun jo, mutta ylpeys kun ei vieläkään tahdo antaa periksi.

Vierailija

Meillä ei tulot lähelläkään 3000/kk mutta silti rahat riittää HYVIN elämiseen, asuntoon, autoon ja ruokaan. Jää jopa säästöönkin ja matkustellaan.

Kai se on aika paljon kiinni siitä mihin ne rahansa laittaa eikä siitä miten paljon sitä saa.

Vierailija:

Lainaus:

Meillä 3 henkinen perhe jonka nettotulot n. 1700-1800e/kk ja hyvin ollaan pärjätty vaikka ei aina säästöön jääkään.

Talolaina ja autolaina maksettavana.

Vierailija

mies opiskelee, opintolainaa ei otettu. minä työttömänä, muita tuloja elatusmaksu ja lapsilisä ja toimeentulotuki. mitään juoksevia kuluja ei oikeastaan ole paitsi netti 18e/kk, ei ole autoa, kännyköissä prepaid liittymät..

Vierailija

miehen palkasta jää laskujen ja vuokran jälkeen parisataa euroa kuussa, vähän riippuen mikä kuukausi kyseessä, mulla tuloina lapsilisä ja hoitotuki. En voi mennä töihin koska lapsi on liian sairas päiväkotiin/päivähoitoon yleensäkin, omaishoidon tukea en saa koska kunnalta on rahat loppu...

koko lapsilisä ja hoitotuki menee lääkkeisiin, eikä edes riitä jos joutuu paljon ostamaan(ne lääkkeet kun riittää eri aikoja, joitain pitää ostaa kuukausittain, jotkut kestää 6viikkoa jne) sillä osa lapsen lääkkeistä on ei-korvattavia myös silloin kun ne on reseptillä. Ja ensi vuoden alusta taas tulee ne omavastuutkin :( mä varmaan lopetan syömisen sitten että ne saa maksettua

Vierailija

Nettotulot eivät riitä pakollisiin menoihin. Sitä on vaan pakko sopia kuukausi toisensä jälkeen velkojien kanssa, miten lyhennellään. Ulosottoon saakka ei vielä ole maksut menneet, mutta pelkään, että niin vielä tulee käymään. Viimeistään silloin, kun mies tippuu kelan päivärahoille. Tai ehkä niin käy tammikuussa, kun äitiyslomani alkaa.

Appivanhemmat onneksi auttavat muutamalla kympillä, että saadaan ruokaa ja muuta lapselle tarpeellista.

Kyllä sitä on välillä ihmeissään, että miten kaiken tarvittavan hankkisi, mutta ei auta muu kuin porskuttaa eteenpäin vaikkei elämä niin valoisalta näytäkään.

Tärkeintä kuitenkin on keskinäinen rakkaus ja ilo mitä saamme kokea 1 vuotiaan lapsemme kanssa eläessä.

Vierailija

Ei ollut tiukkaa edes opiskeluaikoina. Silloin oli varaa käydä vuosittain ulkomaillakin. Vähän miettii, että mitä kannattaa ostaa ja millä hinnalla, niin hyvin on aina pärjännyt. Tosin en ole mikään himoshoppaaja, vaan vaatteita ostan tarpeen mukaan harkiten. Laukkuja ja kenkiä ostaisin enemmänkin, mutta joku järki pitää olla mukana. Pakollisten jälkeen jäänyt aina rahaa, ja säästän aktiivisesti, jolloin jos tulisi tiukempi paikka, on rahaa jossain jemmassa. Opiskelijana jemma oli sellainen 1000euroa, nyt enemmän.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat