Mitä ostitte uutena ja käytettynä tai ette hankkineet ollenkaan?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei!

Tässä olen miettinnyt, mitä kaikkea sitä oikein tarttisi hankkia vauvalle. Nyt en tarkoita vaatteita ja sellasia pikkutarvikkeita, vaan " isompia" ja kalliimpia. Mitä te olette hankkineet tai aiotte hankkia lapsellenne alussa? Onko kaikki loppujen lopulta tarpeellisia?

Ite olen mittinyt jotenkin näin:

Vaunut, kyllä (yhdistelmät) uudet

Turvakaukalo, kyllä, käytetty

Pinnasänky, kyllä, uusi ehkä

Hoitopöytä, en tiedä

Sitteri, en tiedä

Korvakuumemittari, en tiedä

Itkuhälytin, en tiedä

Syöttötuoli, kyllä uusi, mutta ei ihan heti

Mitä puuttuu ja mitä mieltä olette?

Tinttu81

rv 19+1

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Vaunut, uudet, yhdistelmät pehmeällä kantokopalla (tämä oli nitä ainoita jonka halusin uutena

Turvakaukalo, kyllä, ostettiin käytetty (ollut yhdellä lapsella ja ostettu luotettavalta taholta)

Pinnasänky, käytetty (Brio), kunnoltaan kuin uusi. Uuden patjan hankin siihen kyllä ja reunapehmusteet.

Hoitopöytä, ei osteta ollenkaan. Kylpyhuoneessa vaihdetaan pesukoneen päällä ja makuuhuoneessa sängyllä (on niin pieni makuuhuone ettei sinne mahdu hoitotasoa). Lisäksi kaksi kaveriani on sanonut että heillä hoitotasot jääneet käyttämättä ja käyttöaika on niin lyhyt että ainakaan kallis hoitotaso ei ole järkevä hankinta (ellei ole

sellainen jonka saa muutettua muuksi kalusteeksi myöhemmin)

Sitteri, käytettynä (yhdellä lapsella ollut)

Korvakuumemittari, ei osteta, on tavallinen digimittari.

Itkuhälytin, ei osteta, tässä asunnossa ei tarvita.

Syöttötuoli, käytettynä, sitten kun aika on.

Kantoliina: tulossa lehden tilauksen mukana (jos on...) ja saadaan toinen (erilainen) kaverilta lainaan.

Rintareppu: kaverilta lainaan

Rintapumppu: sain yhden käytettynä parilla eurolla ja mutta kaverilta saan lainaan Avent Isisksen.

Matkarattaat: käytettynä saan yhdet vain parilla eurolla), mutta en vielä tiedät millaiset ovat.

Amme: käytettynä mutta on käyttämätön.

Aika paljon voi säästää ostamalla käytettynä, monetkaan tuotteet ei kulu niin hirveästi, vaan ovat toisen käytössä vielä siistikuntoisia. Meillä tosn satsattiin noihin vaunuihin ja ne olivat kallis ostos...

Vierailija

Nyt on toinen lapsi tulossa, mutta esikoiselle ostettiin aikoinaan seuraavat jutut:

*kuomurattaat - uudet

*kantoliina - uusi

*turvakaukalo - käytetty (kaverilta puoli vuotta vanha ja varmasti kolaroimaton)

*kehto - mies teki

*pinnasänky - käytetty

*sitteri - ilmaiseksi kaverilta

*syöttötuoli x 2 (toinen mummolaan) - käytetty

*matkasyöttötuoli (toiseen mummolaan) - käytetty

*amme - ilmaiseksi kaverilta

*turvaistuin - uusi

*matkarattaat - uudet

*kestovaipat - käytettyjä ja uusia

*kantorinkka - käytetty

Hoitopöytää meillä ei ollut, vaan pesukoneen päällä oli hoitoalusta ja se oli meille paras ratkaisu. Korvakuumemittari pyydettiin isältäni joululahjaksi ja se on periaatteessa tosi kätevä, mutta eipä saada sillä vieläkään oikeita lukuja (esikoinen 2 v 4 kk...). Ja kunnon kuumeen tunnistaa kyllä ihan kädelläkin. Eli tota korvakuumemittaria en hankkisi, jos nyt päättäisin asiasta. Turvakaukalo myytiin ja tälle tokalle ostetaan uusi, jota sitten käytetään tulevalla pikkukolmosellakin (nyt siis kakkonen mahassa). Noi matkarattaat ostettiin siksi, että vauvan synnyttyä voidaan käydä joskus asioilla tai kävelyllä niin, että molemmat lapset ovat rattaissa (siis kun mies on mukana).

Vierailija

Aika lailla isoimmat jutut on tullut hankittua käytettynä. Turvakaukalo on ainoa, jota harkittiin uutena, toisaalta vaikka vieraalta ostaisi, niin yleensä ne, jotka on kolaroitu, on vakuutusyhtiö lunastanut. Mutta siinä kannattaa olla tarkkana. Lopulta ostettiin sekin käytettynä. Paljon ostettiin vauvan kummitädiltä, joten voi luottaa. Korvakuumemittaria ei taideta hankkia ollenkaan. Hygieniajutut ja muu sellanen uutena. Ja mikä ihaninta, nyt on jotain myös itse tehtyä kuten pinnasängyn pehmuste. Ja mummi teki viltin, jollaisen oli aikoinaan suunnitellut tekevänsä mulle, mutta ei sitten ollut saanut aikaiseksi. Löysi vielä samaisen 70-luvun ohjeen! Ja söpö on =)

Vierailija

turvaistuin:

Minullakin on se käsitys, että auton turvaistuimen pitää olla uusi, koska sen turvallisuus vähenee tosi nopeasti. Saisimme sellaisen ilmaiseksi siskolta, mutten tiedä voiko sitä enää käyttää, kun on jo hivenen ikää. Ja äippälomalla vähäunisten öiden jälkeen on varmaan iso riski joutua jonkinlaisiin kolareihin, joten siitä en tinkisi. Joten pitänee ostaa uutena.

vaunut:

ostettiin käytetyt yhdistelmät netistä ja oli tosi hyvä kauppa. Siinä tuli mukana kaikenlaisia lisävarusteitakin, onnittelen melkein joka päivä itseämme hyvästä hankinnasta...

amme:

ostettiin käytetty netistä, vaikka nämä on niin halpoja, ettei siinä paljon säästä

hoitopöytä, itkuhälytin:

ei taideta hankkia tuollaisia, kun ei tämä asunto sentään mikään valtava linna ole...

pinnasänky:

saadaan sukulaiselta tai ostetana käytettynä. Senkin käyttöikä vo olla tosi lyhyt, siinä vuoden, jos lapsesta tulee vähänkään kiipeilevää sorttia

Vierailija

kuomurattaat kantokopalla - uudet

turvakaukalo + matkarattaat - uudet

sitteri - käytetty

pinnasänky - ´käytetty

itkuhälytin - ei ollenkaan

korvakuumemittari - ei myöskään tätä

rintareppu - hankitaan, jos tuntuu että tarvis.. ei siis hankittu valmiiksi

kylpyamme - käytetty

Vierailija

Vaunut, kyllä (yhdistelmät) uudet

Turvakaukalo, kyllä, uusi

Pinnasänky, kyllä, mun sisarusten vanha (ei siis ole ollu mulla itellä)

Hoitopöytä, kyllä käytetty

Sitteri, ei hankittu eikä tarvittu

Korvakuumemittari, ei, tavallisella gigimittarilla pärjätty oikein hyvin

Itkuhälytin, kyllä, uusi, on ollut todella kovassa käytössä

Syöttötuoli, kyllä, mun sisarusten vanha aluks, sitten uus

Eli syöttötuolin kanssa kävi niin, että tuotiin meille tuo perinteinen puinen taittuva malli joka oli ollu mun sisaruksilla pienenä. Mummolaan ostettiin Ikeasta se sellainen valkoinen muovinen, nimeä en muista mutta hinta n. 13-15 ¿ ja irrotettava pöytä siinä edessä. Totesin sen mummolakäynneillä niin käteväks, että se tuotiin meille ja tuo puinen vietiin takas mummolaan! Puisesta, kuluneesta tuolista kuivahtaneiden puurojämien ym. hinkkaaminen on tosi työlästä, meni hermot siihen! Ja sitten tossa Ikean pöydässä oli plussaa se, että se pöytä on siinä korkealla, ei tarvi taittaa tuolia lattiatasoon kun lapsi haluaa oman pöydän. Lattialla se tuoli vei tosi paljon tilaa, ja ite sai kuikkia sitten ruokapöydästä lattian rajassa koko ajan. Ja tässä Ikean versiossa tenava istuu jotenkin paremmin paikallaan, ei pääse nousemaan ite ylös nyt pari vuotiaanakaan jne. Tulipahan mainospuhe, mutta tuo tuoli on ollut todella hintansa väärti ja enemmänkin!

Sitteri saadaan nyt lainaan sukulaisilta, aattelin että kakkoselle sille voi olla käyttökin, kun ei ehdi viihdyttää ja pitää sylissä niin paljon.

Ja tuplarattaat tällä kertaa sitten hankinnassa.

Vierailija

Vaunut: Ostettin yhdistelmät käytettynä, myöhemmin ostettiin uutena kalliit matkarattaat, jotka mahtuivat auton perään. Eli kannattaa hankkia yhdet hyvät :)

Turvakaukalo: saatiin lainaan yhdellä lapsella ollut, ei kolaroitu tms...turvallisuudesta ei kannata tinkiä rahan vuoksi.

Pinnasänky: Ostettiin käytettynä tukeva (200¿ ovh) sänky, ja siihen ostettiin uusi patja ja petari. nätti ja kestävä.

Hoitopöytä: Ostettiin käytettynä, osoittautui turhaksi, kun kätevintä oli vaihtaa vaippa hoitoalustalla pesukoneen päällä vesipisteen vieressä

Sitteri: ostettiin käytettynä, päälliset sai pestyä. Oli ok.

Korvakuumemittari: ei ole, tavalline ndigimittari ajanut asiansa hyvin

Itkuhälytin: käytetty, on ollut tarpeen ja toimiva

Syöttötuoli: uutena ostettiin, kun tyty n. 6kk ikäinen

Vierailija

Jos mä (kahden lapsen kokemuksella, kolmas tulossa) miettisin, että mitä ostaisin käytettynä ja mitä uutena, niin EHDOTTOMASTI satsaisin turvallisuuteen. Elikkäs ei väliä vaikka muut on käytettyä, mutta turvakaukalo on lapsen TURVA autossa. Sen mä ehdottomasti ostaisin uutena. Samoin sitä seuraavat istuimet. Ja sen hinnassa en säästelisi. (Vaikka rahat tiukalla ovatkin.)

Vaunut kannattaa ostaa ainakin suht´vähän käytetyt ja hyvin jousitetut, ei muutoin väliä onko uudet vai käytetyt. Kakkoselle me ostettiin uudet vaunut, koska esikoisen käytettynä ostetut oli tosi huonot.

Sit rintareppu tai liina. Sänky meillä on käytetty, itkuhälyttimet aion ostaa nyt vasta kolmannelle, mutta käytetyt. Esikoisella oli tosi vanha hoitopöytä, josta laatikot rikkoitui, ja joka sit laitettiin roskiin. Kakkoselle isän veli teki tason, mikä oli tosi hyvä, ja tulee käyttöön myös kolmosella. Mutta mun mielestä hoitopöytä ei ole välttämätön. Sängyn päällä lasta on tullut enemmän hoidettua.

Mun mielipide siis on, että turvallisuuteen kannattaa satsata. Entäs jos tulee kolari, ja käykin ilmi, että kaukalo jossa on niskatuet ja hyvät sivutuet, olisikin voinut olla vauvan pelastus? Ikävä mietiskellä tollasia, mutta tosiasiahan se on.

Toki nämä on vain mun mielipiteitä.

Vierailija

Yhdistelmävaunut ostettiin uutena.

Turvakaukalo lainattiin.

Pinnasänky ostettiin käytettynä (suosittelen).

Hoitopöytä ostettiin.

sitteri saatiin lahjaksi.

syöttötuoli lainattiin.

Itkuhälytin ostettiin uutena.

Korvakuumemittaria ei ole tarvinnut, digitaalimittari pehmeällä kärjellä on ihan ok.

Mä saattaisin suositella käytettyjen vaunujen ostoa. Yhdistelmien käyttöaika on kuitenkin aika lyhyt, sitten mielellään vaihtaa kevyempiin rattaisiin, joihin voi sitten satsata enemmän...

Turvakaukalon käytettynä ostamista kannattaa harkita, mutta jos ostaa tutulta, niin mikäpä siinä. Sängyn jos ostaa käytettynä, niin kannattaa hankkia uusi patja. Muut voi mielestäni ihan hyvin ostaa käytettynäkin.

Vierailija

Nimittäin muovi haperoituu ajan kanssa ja kuusi vuotta on ehdoton maksimi kaukalon käyttöiälle. Tätä materiaalin heikkenemistä ei yleensä edes päältä päin näy ja istuin voi näyttää silmällä tarkasteltuna ihan uudelta.

- Turvakaukalo uusi.

- Yhdistelmävaunut (laadukkaat ja hyväkuntoiset) saatiin käytettynä suvusta, mikä on todellinen ilonaihe.

- Pinnasänky on myös perintökamaa 70-luvulta ja sillä on hiukkasen siis tunnearvoakin. Pohja vaatii uusimista ja uusi patja on tietysti ostoslistalla.

- Matkasänky ostettiin sukulaiselta käytettynä.

- Hoitopöytä on tarkoitus hankkia käytettynä jos vain sopiva löytyy.

- Itkuhälytin olisi tarkoitus ostaa ehkä uutena kun ei ole kalleimmasta päästä hankintoja.

- Matkarattaat varmaan hankitaan sitten puolivuotiaalle uutena, että saa juuri omaan käyttöön parhaiten sopivat.

Maggy rv 27+6

Vierailija

Lähes kaikki mitä pojalle hankittiin etukäteen, ostettiin tai saatiin käytettynä. Aloitettiin tavaroiden hankinta jo rv 20 paikkeilla niin oli aikaa etsiä parhaalla hinta/laatusuhteella. Uutena taidettiin etukäteen ostaa vain imetystyyny ja joitakin vaatteita sekä tutteja ja tuttipulloja. Nyt kun poika on 3,5 kk on uutena ostettu lisäksi matkarattaat ja sitteri (mieleistä ei löytynyt käytettynä) sekä turvaistuin, noin niinkuin isommista hankinnoista.

Vierailija

Meille on hankittu

Vaunut - uudet

Turvakaukalo - käytetty (siskolta, en ottaisi " tuntemattomalta" )

Pinnasänky - uusi

Hoitopöytä - Käytetty (isä & äiti ostanut ostanut 80-luvulla kun minä olin vauva =)

Sitteri - käytetty (siskolta)

Korvakuumemittari - ei ole hankittu

Itkuhälytin - ei ole hankittu, eikä hankita

Syöttötuoli - katotaan mistä hankitaan sitten kun sen aika on.

Eiköhän noilla tarvikkeilla ihan hyvin alkuun pääse. Minusta oli mukavaa kun ei " tarvinut" kaikkea ostaa uutena, niin raaski sitten laittaa rahaa noihin uusina ostettaviin - eli sai varmasti sellaiset kuin haluaa ja kunnolliset.

Marissa 27+3

Vierailija

Tässä olen miettinnyt, mitä kaikkea sitä oikein tarttisi hankkia vauvalle. Nyt en tarkoita vaatteita ja sellasia pikkutarvikkeita, vaan " isompia" ja kalliimpia. Mitä te olette hankkineet tai aiotte hankkia lapsellenne alussa? Onko kaikki loppujen lopulta tarpeellisia?

yhditelmävaunut uutena

turvakaukalo uutena

Pinnasänky, äidin vanha, nostalgiaa!!

hoitoalusta ostettiin kylppäriin, nykyään vaihdellaan vaippaa sohvalla tai lattiallakin täkin päällä.

Sitteri, uutena, vauva tykkää jopa olla siinä

otsakuumemittari, pari kertaa jo tarvittu

Itkuhälytin, ostetiin kun muutettiin kahteen kerrokseen, muuten ei tarvetta

Syöttötuoli, ostetaan sitten kun tarvitaan joskus parin kuukauden päästä

Lisäksi ostettiin vauvalle amme ja aika pian käytiin ostamassa myös suolavesitippoja, joita tarvittu melkein koko ajan, vauvalla tuntuu olevan nenä tukossa harva se päivä.

Kätevä apu on ollut myös esim. fleeceviltti, hyvä ottaa mukaan kyläilemään, vauvalla peitto omasta takaa jos päikkärit yllättää ja sitä on helppo käyttää lisälämmittimenä esim vaunuissa.

Alkuun tuli paniikki kun meillä ei ollutkaan sopivan kokoisia vaatteita vauvalle. Odotettiin vähän isompaa ja pikku tiitiäinen tuli, joten vaatteita jouduttiin ostamaan heti lisää.

Tässä mitä tuli mulle mieleen

-s- ja poika 2 kk

Vierailija

uutena tai siis isovanhemmat osti melkein kaiken ; ) Ainoastaan hoitopoytää ei ostettu tilan puutteen takia eikä itkuhälytintä. Hoitopoytänä meillä toimi taso pinniksen päällä, mutta kuopuksen vauva aikan emme käyttäneet sitä lainkaan ja vaipat vaihtui aina sohvalla, sängyllä tai milloin missäkin. Nytkään en sitä hoitopöytää hanki. Itkuhälytin hankittiin kuopuksen vauva aikaan ja on älyttömän kätsy. Nyt kolmannelle vaaville oon ostanu käytettynä uudehkot vaunut, turvakaukalon ja sitterin. Esikon pinnis vielä tallessa ja hyvässä kunnossa. Kerkisin myymään kaiken pois kuopuksen syntymän jälkeen kun olin sitä mieltä että en halua lähivuosina lapsia mutta kuinkas sitten kävikään ; ) Vauvakuume tuli kuopuksen täytettyä vuoden ja nyt siis saamme maalisvauvan ja kupus juuri ja juuri silloin 3 v. Toisaalta kun ajatellaan olisin halunnutkin uusimpaa muotia olevat vaunut, mutta turvakaukalo ei ollut mennyt miksikään. Samaten sitteri olis jokatapauksessa pitäny hankkia kun vanha meni rikki. Syttötuoli meillä hankittu siis myös esikolle uutena ja vielä toimittaa kuopuksellekin virkaa.

Vierailija

* yhdistelmävaunut, uutena (tälle kolmannelle ostin kylläkin jo toiset vaunut, vaihtelun vuoksi ;) )

* sitteri, kirppikseltä käytettynä

* turvakaukalo, kaverin lapselta käytettynä

* itkuhälytin, uutena (aivan loistava keksintö kun asumme 2-kerroksisessa okt:ssa)

* pinnasänky, uutena

* hoitotaso, uutena

Mm. rintareppua meille ei ole vielä tänäkään päivänä ilmestynyt...

Rv 29+6

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat