Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Heippa,

Haen tässä nyt lähinnä täytteitä ja mitkä levyt ovat olleet käytössä parhaat? Mulla tuppaa aina menee kovaks ja jäämään pohjalta raa´aksi. Tekisin herkkua huomenna. Jos sulla vinkkejä niin otan ilolla vastaan!

Kommentit (19)

400g jauhelihaa

yrttimaustettua tomaattimurskaa

torino-lasagnelevyjä

valkokastike:

n. 50g voita

3 reilua ruokalusikallista vehnäjauhoja

n. 7 dl maitoa

aromisuolaa

musta- ja valkopippuria

chiliä

muskottipähkinää

juustoraastetta

Päälle tietysti juustoraastetta! En liottele missään noita lasagnelevyjä ja tulee tosi herkullista!=)

Kirjolohilasagne

6 annosta

9 kpl lasagnelevyjä

2 sipulia hienonnettuna

2 rkl Oivariinia 60 %

8 dl Valio kevytmaitoa

2 dl Valio ruokaa 5 %

3/4 dl vehnäjauhoja

1 tl mustapippuria

2 valkosipulin kynttä

1 dl hienonnettua tilliä

400 g savukalaa esim. kirjolohta

1/2 tl suolaa

Kypsennä sipuli kuultavaksi rasvassa. Kaada nesteet joukkoon ja lisää vehnäjauhot hyvin sekoittaen. Kuumenna koko ajan sekoitellen, kunnes kastike sakenee. Lisää mausteet ja paloiteltu kala, suola viimeisenä. Levitä kastiketta voidellun uunivuoan pohjalle ja lado päälle lasagnelevyjä. Tee loput kerrokset samoin, laita päällimmäiseksi kastiketta. Kypsennä 175 asteessa 45 min - 1 tunti. Peitä vuoka leivinpaperilla, kun ruoan pinta on ruskistunut tarpeeksi. Tarjoa raikkaan salaatin kanssa.

Juusto-sienilasagne

4 - 6 annosta

9 lasagnelevyä

Savuporo-sienikastike

1 rasia (200 g) herkku- tai metsäsieniä

1 rkl Oivariinia

1 iso sipuli

1 valkosipulin kynsi

1 dl vehnäjauhoja

1 l Valio kevytmaitoa

1 pak (250 g) Valio Koskenlaskija kylmäsavuporo -sulatejuustoa

1 kasvisliemikuutio

1/2 tl mustapippuria rouheena

1/2 tl suolaa

Paista hienonnettuja sieniä teflonkattilassa miedolla lämmöllä, kunnes sienistä irronnut neste on haihtunut. Lisää Oivariini ja kuullota siinä hienonnetut sipulit. Lisää jauhot, sekoita. Lisää maito ja kuutioitu juusto. Sekoita kuumentaen, kunnes juusto on sulanut. Mausta liemikuutiolla, pippurilla ja suolalla. Levitä kastiketta uunivuoan pohjalle ja lado päälle kerros lasagnelevyjä. Tee loput kerrokset samoin, laita päällimmäiseksi kastiketta. Kypsennä 175 asteessa 45 min. Peitä paistamisen puolivälissä leivinpaperilla, ettei ruoan pinta tummu liikaa. Tarjoa salaatin kanssa.

tarkoititko minua, mut minä paistan 200 asteessa 30-40 minuuttia. Ja minä laitan aina pohjalle sekä jauhelihatomaattimurskan ja valkokastikkeen. Ei muuten oo ihme jos tulee kuivaa, jos laittaa ne lasagnelevyt pohjalle!

t. 8

teen ihan peruslasagnea jauhelihasta-maito/sulatejuusto-kastikkeesta, mutta liotan lasagnelevyjä vedessä muun sörsselin teon ajan. Tuolla konstilla lasagnesta tulee tosi mehevää. Muutenkin jauhelihakastikkeessa saa olla kunnolla nestettä, ettei kuivu koko hässäkkä uunissa.

siis olen käyttänyt ihan tavallisia levyjä, muistaakseni nyt on Torino-levyjä kaapissa.

Jos nyt jonkilaista ohjetta tähän osaisin heittää:

Jauhelihakastike:

400-500 g jauhelihaa

sipuli/2 valkosipulin kynttä murskattuna

tomaattimurskapurkki

grillausmaustetta

aromisuolaa

lihaliemikuutio

vettä ehkä 1 1/2 tomaattimurskaprk:sta (samalla tulee huuhdottua kaikki murska siitä purkista)

Maitokastike:

n. 50 g voita

n. 3 rkl vehnäjauhoja

aromisuolaa

n. 200 g sulatejuustoa (itse käytän jotain perusjuustoa, esim. Olympia)

Ensiksi voidellun vuoan pohjalle jauh.kastike. Sitten kerros levyjä, joita olen siis liottanut vedessä kastikkeiden valmistuksen ajan. Taas j-kastiketta ja sitten maitokastiketta. Levyjä=>kastikkeita=>levyjä=>kastikkeita jne. Päällimäiseksi saa jäädä sitten se maitokastike. 200 astetta ja n. 40-50 min. Ei ole kuivunut eikä jäänyt raa' aksi. Ja hyvin on kelvannut.

Tässä hyvä ohje, toimii myös ilman pestoa :

Broileri-pestolasagne

6 annosta

9 lasagnelevyä

600 g marinoituja broilerisuikaleita

1 sipuli

Kastike

3 rkl Oivariinia

3/4 dl vehnäjauhoja

8 dl Valio maitoa

1 pak (250 g) Valio Koskenlaskija perinteinen -sulatejuustoa

1 dl (100 g) pestoa

1/2 tl mustapippuria rouheena

Paahda broilerisuikaleet ja hienonnettu sipuli teflonapannussa kypsäksi. Valmista kastike. Kiehauta jauhot rasvassa. Lisää maito ja sekoita tasaiseksi. Kuumenna sekoittaen, kunnes kastike sakenee. Lisää kuutioitu juusto, pesto ja mustapippuri. Sekoita, kunnes juusto on sulanut. Kaada voideltuun lasagnevuokaan kastiketta ja lado päälle kolme lasagnelevyä. Lisää päälle kastiketta ja broileri-sipuliseosta. Tee samanlaisia kerroksia, päällimmäiseksi juustokastiketta. Kypsennä 200 asteessa noin 45 min. Peitä vuoka paistamisen loppuvaiheessa leivinpaperilla, ettei pinta tummu liikaa.

Kasvislasagne

19.2.2001

Teksti: Marja Malinen/Apu

Ainekset:

lasagnelevyjä

Täyte:

2 rkl öljyä

2 porkkanaa

pala selleriä

250 g sieniä

1 iso sipuli

2 valkosipulinkynttä

1 kesäkurpitsa

tölkki tomaattimurskaa

0,5 dl valkoviiniä tai vettä

kasvisliemikuutio

suolaa

1 tl sitruunapippuria

ripaus sokeria

2 tl oreganoa tai basilikaa

Juustokastike:

2 rkl rasvaa

3 rkl vehnäjauhoja

5 dl maitoa

150 g juustoraastetta

hienonnettua valkopippuria

suolaa

ripaus raastettua

muskottipähkinää

Valmistusohje:

Valmista täyte ja kastike. Kuori ja raasta kasvikset. Silppua sipulit ja sienet. Kypsennä aineksia öljyssä paistokasarissa. Lisää joukkoon viini, tomaattimurska ja mausteet.

Hauduta kymmenisen minuuttia. Kuumenna rasva kattilassa. Kiehauta jauhot rasvassa. Lisää maito hyvin sekoittaen. Hauduta hiljaisella tulella viitisen minuuttia. Mausta.

Kaada puolet täytteestä voidellun uunivuoan pohjalle. Lado kerros lasagnelevyjä päälle. Kaada levyille puolet juustokastikkeesta. Lado taas kerros lasagnelevyjä ja peitä pinta kasvistäytteellä. Lado taas kerros pastalevyjä ja päällimmäiseksi juustokastiketta.

Kypsennä 175 asteisessa uunissa tunnin ajan.

Vierailija:

Lainaus:

Heippa,

Haen tässä nyt lähinnä täytteitä ja mitkä levyt ovat olleet käytössä parhaat? Mulla tuppaa aina menee kovaks ja jäämään pohjalta raa´aksi. Tekisin herkkua huomenna. Jos sulla vinkkejä niin otan ilolla vastaan!

Olen itse käyttänyt aina niitä kaikkia vähän kalliimpia levyjä, kun oikeasti ovat mielestäni parempia. Päällimmäiseksi laitan aina juustokastiketta runsaasti, niin ei koppuroidu. :)

Uusimmat

Suosituimmat