Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko hammashoitajia paikalla? Millainen koulutus pitää olla?

Vierailija

Pääseekö oppisopimuksella?

Kommentit (5)

Vierailija

haluutko hammashoitsuks. Itse olen valmistunut lähihoitajaksi suu -ja hammashoidon koulutusohjelmasta v. 2002 ja päiväkään en ole niitä hommia tehnyt työharjoittelujen jälkeen. Ei siksi et ei ois töitä vaan siks ettei ainakaan mulle sovi yhtään: hammashoitaja on hammaslääkärin orja -oikeesti! Sun pitää vaan seurata kokoajan mitä se tekee ja yrittää arvailla mitäköhän se seuraavaksi tahtoo. ja auta armias jos et lue ajatuksia riittävän nopeasti... Ja kun koulutus kestää (koulutusohjelma) vuoden, niin oot aikas ummikkona. Itse valmistuin kiitettävin paperein koulusta, mut tuntu ettei osaa mitään. Ei hirveesti ehdi oppia noin laajasta alasta vuodessa.

Oppisopimuksella voi päästä yksityiselle puolelle, mut se vasta onkin se itse helvetti... Hammaslääkäri kun on usein yrittäjä, ahne sellainen: kaikessa säästetään: ajassa, puhtaudessa, välineissä... Itse mm. toimin harjoittelupaikassani siivoojan sijaisena ja yleisenä pilaknkohteena. Ja useat hammaslääkärit pitävät hoitajia eläintä alhaisempana olentona, koska ei ole korkeakoulutettu. Kunnallisella puolella vielä menettelee, kun molemmat ovat saman työnantajan listalla.

En todellakaan tajunnut alalle lähtiessäni, kuinka kylmä ja tunteeton ala se on. Mietippä tekeväs min.8 h/pvä työtä ihmisen kans (siis hammaslääkärin), joka ei yhtään arvosta sua. Olette myös fyysisesti n. 40cm. päässä toisistanne... Koko ajan saat miettiä miten voisit parhaiten miellyttää lääkäriä, ettei se suutu. Muutenkin hammashoito on sekunnin tarkkaa puuhaa koko päivän, joten ajatukset eivät saa karkailla. Et siis ajattele mitään muuta suurinpiirtein koko päivänä.

Toki on varmasti olemassa mukaviakin h.lääkäreitä, mutta ihan oikeasti fakta on et useimmat ei oo kovin lutuisia. meidän ryhmäs oli 15 opiskelijaa, joista ehkä 3 sanoi harjoittelun olleen ok.

Mieluummin olen pyyhkinyt mummujen pyllyjä ja saanut suurta arvostusta tärkeästä työstä. Nyt luen toista koulutusohjelmaa, koska tahdon pätevyyden muuhun, sillä en todellakaan ainakaan kovin pitkään voisi tehdä hammashoitajan hommia menettämättä mielenterveyttäni. Mut kiva jos se jollekin sopii.

sori jos kuullosti ankealta, mut sitä se mulle oli. Ehkä sä olet oikea siihen hommaan (jos sulla ei ole omaa tahtoa eikä ajatusmaailmaa...)! ;)

Vierailija

En suosittele Hammashoitajan ammattia kenellekään..Huono palkka ja täysin epäitsenäinen ammatti .Siis orjana olemista.

Kahvi ja ruokatauotkin pitäisi tehdä työtä.

t.hammashoitaja

Hammashoitaja

Hei!

Opiskelin hammashoitajaksi oppisopimuksella yksityisellä hammaslääkäriasemalla. Olin ennestään jo lähihoitaja, joten suun terveyden opinnot vaativat enää sen vuoden. Vuosi oli työläs ja haastava. Hammashoito on kuitenkin niin oma maailmansa, että pitkästä terveydenhuollon työkokemuksesta huolimatta olo oli tosi hukassa,  kun aloitin. Nyt kun opinnot ovat takana, niin nautin päivätyöstäni ja reipastahtisesta hammashoitajan työstä. Työ sopii pikkutarkalle, ripeälle ja asiakaspalveluhenkiselle ihmiselle hyvin! Palkka toki saisi parempi olla, mutta muuten tykkään työstäni paljon! Hetkeäkään en ole katunut hyppäystäni vanhustenhoidon kolmivuorotyöstä hammashoidon maailmaan. Kyllä kannatti!

Uusimmat

Suosituimmat