Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mitä " tapahtuu" kun vanhempainrahakausi päättyy...

Vierailija

Oon vähän ulalla näissä asioissa...

Saan nyt minimi vanhempainrahan koska opiskelin ennen raskautta. Valmistuin juuri ennen lapsen syntymää. mitä tukea voin saada jos olen ns. työtön ja jäisin vielä kotiin kun vanhempainrahakausi päättyy...

Opastakaa tietämätöntä:)

Kommentit (10)

Vierailija

työkkäristä voivat laittaa esim. kursseille tms. tai saatkin yht äkkiä työpaikan. Sitten sinulla pitäisi olla nopeasti lapselle hoitopaikka, joka ei välttämättä äkkiä järjesty!

Vierailija

työmarkkinatukea. sinun pitää olla siis valmis aloittamaan työelämässä jos sopivaa työtä löytyy. Jos et halua vielä töihin, voit jäädä kotihoidontuelle, jonka myös maksaa kela.

Vierailija

voi olla että on hänkin työttömänä samoihin aikoihin kun itseltä vanhempainloma loppuu, että hieman mietityttää nuo tukijutut. Toisaalta itsellä parempi koulutus kuin miehellä ja paremmat työmarkkinat et näin ollen jos töitä saisi niin siinä mielessä varmaan työmarkkinatuelle kannattaisi? Mieshän varmaan voisi sitten kodinhoitotuelle jäädä, olenko ymmärätänyt oikein?

vaikeat on nää tukihommat...

Ap

Vierailija

Ennen vanhempainrahakauden loppumista kela lähettää kirjeen, jolla voi hakea kotihoidontukea. Tätä haet siinä tapauksessa, että et aiokaan innokkaasti etsiä työtä. Jos taas jäät työttömäksi, menet työvoimatoimistoon ilmoittautumaan työnhakijaksi ja saat sieltä paperit,joilla voit hakea työmarkkinatukea.

Toivottavasti osasin auttaa!

Vierailija

minä sain myös minimi vanhempain rahaa. Nyt kun saan kotihoidon tukea niin tulot ovat nousseet! Kotihoidon tuki on aika lailla isompi kuin minimi vanhempainraha!

Käy kelasta kyselemässä vaihtoehtoja. Netin kautta voi myös laittaa heille kysymyksiä

Vierailija

Siihen kun vaikuttavat puolison tulot. Minä sain sitä aikanaan 4 euroa päivässä, kun mieheni tienasi noin 2300 euroa kuussa. Tosin meillä ei ollut silloin lasta, josta kai saa päivärahaan korotusta.

Vierailija

työkkäriin ilmoittauduin jo heti valmistumisen jälkeen ja uudestaan sitten pitää ottaa yhteyttä kun vanhempainloma päättyy...

Nyt sitten vaan puntaroimaan että vetääkö veri työelämän pariin vai jäisinkö vauvan kanssa kotiin:)

Ap

Vierailija

Joten jos vähänkään töihin haluat, niin eikun työkkäriin, kun vanhempainrahakauden loppu häämöttää! Etukäteen voi jo käydä kyselemässä, mutta työnhakijaksi voi ilmoittautua varmaan vasta, kun vanhempainloma on ohi.

Vierailija

olla työmarkkinatuella vai kodinhoitotuella? Koska voihan käydä niin että töitä en saisikaan heti vanhempainloman loputtua...

Ap

Uusimmat

Suosituimmat