Lapsivettä liikaa, mitä haittaa? Voiko sille tehdä jotain?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Viikkoja kasassa 27 ja sf-mitta kasvaa hirveää vauhtia. Neuvolassa epäilivät, että lapsivettä on liikaa, ja ensi viikolla menen äitipolille kontrolliin. Mitä siellä tapahtuu ja voiko ko asialle tehdä jotain?

Jos jollain olis kokemuksia...

Tihveröinen rv 27+2

Kommentit (5)

Vierailija

Minulla todettiin sama homma rv28, sf-mitta oli hujahtanut yllättäin käyrien yli ja pääsin samantien ultraan. Siellä todettiin lapsivettä olevan runsaasti ja tilannetta tarkkailtiin ultralla seuraavat viikon. Tädit sanoivat että lapsivedenmäärä on suurimmillaan siinä rv27-32 ja tuona aikana monilla käyrät jostain syystä ylittyvät, mutta tilanne tasoittuu ajan myötä. Näin kävi meilläkin ja lopulta päädyttiin itseasiassa sektioon lapsiveden vähäisyyden takia ;).

Kovasti asiasta kyselin, mutta sain vaan kuulla ettei tuosta ole lapselle mitään haittaa. Liiallinen lapsivesi vaan tekee odottajan olon tukalaksi (huomattiin kyllä=)) ja lisää supisteluherkkyyttä. itse olin jostain kuullut että suuri lapsiveden määrä voisi johtua lapsen vammasta, mutta tähän eivät neuvolan tädit uskoneet. Tosin lapsemme sitten syntyi vammaisena ja jälkitarkastuksessa sama täti epäili tuon lapsiveden pyrähdyksen olleen vamman ansioa. Selitti sitten että nämä tapaukset (vammainen lapsi) ovat niin äärimmäisen harvinaisia etteivät siksi mielellään odottajille kerro niistä, herättäisi vaan turhaa pelkoa.

Vierailija

Itselläni on poika jolla oli syntyessään ruokatorven umpeuma, eli ei ollut voinut niellä lapsivettä joten sitä kertyi tosi paljon. Varmaan lapsivettä voi olla reilusti monesta syystä, mutta ruuansulatuselimistön viat/kehityshäiriöt huomataan usein just lapsiveden paljoutena. Mulla sitä ei huomattu vaikka ultrassa sanottiinkin lapsivettä olevan reilusti. Poika on nyt kohta 6-vuotias terve esikoululainen. Leikattiin 2 vrk ikäisenä.

Matilda 25+4

Vierailija

HEI!

TULIPA MIELENKIINTOINEN AIHE. MULLA 2 EKASSA ULTRASSA NORM. LAPSIVETTÄ. SIT MENIN KOLMANTEEN ULTRAAN, KOSKA MEILLÄ PERINNOLLISENÄ HUULI- KITALAKIHALKIO, LAPSIVESI OLI LISÄÄNTYNYT. MÄÄRÄSIVÄT 4.ULTRAAN 30 RV. SANOI, ETTÄ LAPSIVEDEN MÄÄRÄ VOI JOHTUA SIITÄ, ETTEI LAPSI PYSTY NIELEMÄÄN VETTÄ TARPEEKSI. MEIDAN VAUVALLA EI ULTRASSA NÄKYNYT HUULI- EIKÄ ETUOSAN KITALAEN HALKIOTA, MUTTA EI VOI NÄHDÄ TAKAOSAAN. EPÄILI, ETTÄ JOS SIELLÄ HALKIO. HELPOTUS, ETTÄ EI HUULIHALKIOTA, MUTTA PELKO, ETTÄ EI KAIKKI OK KUITENKAAN.

KYSYI, ONKO SOKERIRASITUS TESTIÄ TEHTY, SILLOIN EI, MUT MA KÄVIN, JA KAIKKI OLI NORM. NEUVOLASSAKIN IHMETTELI, MITEN NE VOISIVAT OLLA YHTEYDESSÄ. VAUVA NORM. KOK. ULTRASSA.

PIENI HAITTA, JOS KITALAEN HALKIO, MITÄ KAIKKEA VOI OLLA. SIIHEN VOI KUITENKIN LIITTYÄ SYDÄN JUTTUJA. MEILLÄ ESIKOISELLA OLI HUULI-KITALAKI HALKIO. ONNEKSI, EI SYDÄMESSÄ MITÄÄN, PALJON OLI KORVATULEHDUKSIA YM. VAIVOJA

Vierailija

NYT TYTTÖ ON 8-VUOTIAS, KOLME LEIKKAUSTA TAKANA, OIKOMISHOITO HAMPAILLE JATKUU. MUUTEN MAHTAVA REIPAS JA ILOINEN, HYVIN PÄRJÄÄVÄ TYTTÖ.

EI MUUTA KUIN YRITETÄÄN PITÄÄ MIELI VIRKEÄNÄ, ELÄMÄ TUO TULLESSAAN MITÄ ON TARKOITETTU!

MUKAVAA JOULUN ODOTUSTA TEILLE!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat