Ratkaisuja paino-ongelmiin?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Onko kukaan vielä keksinyt hyviä ja toimivia ratkaisuja IKUISEEN paino-ongelmaan? Olen ollut aina ylipainoinen ja lapsen kanssa kotona oleminen ei ainakaan auta asiaa :(

Antakaas vinkkejä!

Kommentit (9)

Vierailija

Painiskelen kanssa painon kanssa ja olen tehnyt sitä lähestulkoon aina. Nyt ylimääräisiä kiloja on reilut 10 ja en millään saa itseäni niskasta kiinni. Olen ehdottomasti kanssasi samaa mieltä siitä, et kotona oleminen lihottaa koska koko ajan on juuri nimenomaan sitä tuhoisaa naposteltavaa ulottuvilla.

tiedän kyllä itsekin mitä pitäisi tehdä mutta kun hyviä syitä syödä jtkn hyvää löytyy aina. Itse täysimetän tyttöäni joka on nyt kohta 5kk ja kiloakaan ei ole tippunut sitten sen jälkeen kun ns.raskauskilot lähti(turvotusta ja vauvan mukanaan tuomat kilot). Lähes päivittäin lenkkeilen vaunuja työntäen ja silloin tällöin käyn myös circuitissa. Tuntuu, että imetyskin kuihduttaa ne jotka ovat jo muutenkin laihoja.

olisin kiitollinen jos joku saisi ton pääkopan kohdalleen, ettei aina tekisi mieli jtkn hyvää. Enkä todellakaan pode mitään pitkäaikaissairautta!

Mutta tsemppiä sulle. itse ajattelin nyt tehdä niin, että lopetan painon kanssa stressaamisen ja yritän elää ihmisiksi ruoan suhteen. Minua ainakin lihottaa myös se jos suunnittelen, että sit huomenna aloitan niin syön kahta kauheemmin edellisenä päivänä kun sitten joutuu olemaan ilman. ja kuinka ollakaan aloitus taas siirtyy ja tätä rumbaa jatkamalla kiloja kertyy vaan lisää. lämmin ruoka kaksi kertaa päivässä on varmasti hyvä konsti, koska turha leivän puputtaminen lihottaa kans. Ja kuten varmaan tiedät kaikki hyvähän on aina lihottavaa, heh heh!

no tässäpä tätä valitusta riittämiin. Tsemppiä siis!

Vierailija

Minuakin kotona olo laihduttaa. Ensinnäkin imetys alkoi tuntua puolen vuoden jälkeen tosi tehokkaalta laihdutuskeinolta. Nyt tyttö kohta vuoden ja en tohtisi lopettaa, kun pelkään kiloja... Toinen asia, mikä vaikuttaa on liikkuminen. Nykyisin kuljen rattaita työnnellen päivittäin kauppaan, puistoon, kirjastoon... Ennen äitiyslomaa kuljin autolla töihin ja kauppaan ja liikkuminen jäi ihan minimiin. Muutoin olen kyllä selvästi lihovaista sorttia ja ennen piti koko ajan miettiä, mitä suuhunsa laittaa. Meillä kyllä syödään aika säännöllisesti ja syön kaksi kertaa päivässä lämpimän ruoan, eikä juuri muuta, joten tietty sekin vaikuttaa.

Vierailija

Itse olen ollut kotona vauvan kanssa nyt jopa kolme viikkoa : ) ja tällä kokemuspohjalla olen huomannut, että en ehdi syödä missään välissä! Näin äkikseltään tuntuisi kotiäitiys laihduttavalta vaihtoehdolta. Luulisi, että varsinkin useamman lapsen kanssa ajatukset olisi poissa ruuasta lasten kanssa touhutessa ja kaloreita palaisi.

Ehkä tilanne korjaantuu, kunhan totun tähän vauva-arkeen. Onneksi mieheni on iltaisin tehnyt ruokaa ja käynyt kaupassa, ettei ihan liha katoa luiden päältä. Tosin ei ole tuonut kaupasta herkkuja vaan ihan vaan ruokaa. Kunhan itse tästä pääsen kauppakasseja raahaamaan (olin sektiossa) niin saattaa kassin sisältö olla hieman herkkupainotteisempi :)

Vierailija

Vauvan ollessa vastasyntynyt, ei ollut aikaa syödä- siksi piti varmuuden vuoksi yrittää syödä joka välissä, mitä yhdellä kädellä sai, vauva toisessa kainalossa :) Nälkä on sitäpaitsi kamala kun imettää! Nyt kun lapsi jo liikkuukin, pääseenkin sitten kotona napostelemaan. Sitten kun istuu kotona mökkihöpertyneenä kaiket päivää, ovat ne herkut lohtuna.

Ne ihmiset , jotka ovat olleet aina laihoja ystävällisesti " kannustavat" muita. Täytyy kyllä sanoa, että " ei mulla kyllä noin ole käynyt" -kommentit eivät ainakaan kannusta! Mutta kiitos rakentavista kommenteista. Vielä kun sais takapuolensa ylös sohvalta ja aikaiseksi =)

Vierailija

Koin itse samoin, että koska vauvalla ei aluksi ollut mitään rytmiä, oli pakko ottaa joka välissä kun vain sai jotain nopeaa syötävää (minulla valmis pitsa/pasteija/suklaata/pullaa/karkkia/hampurilaisia ym. hyvin epäterveellistä jatkuvasti syötynä). Lisäksi kun kävi aika paljon ja pitkään vauvan katsojia, niin tuli siinä samalla mussutettua herkkuja itsekin.

Myönnän lisäksi, että olen tunnesyöjä - ja uskon aika monen muunkin olevan. Eli kun olin väsynyt, teki mieli ottaa jotain hyvää, että jaksaisi taas. Ja kun vauva sitten vihdoin nukkui, halusin nautiskella siitä omasta ajasta keittämällä kahvit ja syömällä hyvää. Minulla tähän vaikutti varmasti esikoisvauvan mukanaan tuoma elämänmuutos. Lisäksi mammalomalla tuli kahviteltua enemmän kuin koskaan: tavattiin muiden äitien kanssa ja kuinka ollakaan, keitettiin taas kahvit ja laitettiin pöytä koreaksi ja herkuteltiin, kun saatiin vauvat nukkumaan.

Mutta mutta. Tiedostin asian ja koska en halunnut lihoa yhtään enempää, aloin kiinnittää valintoihini huomiota. Valitsinkin viinerin sijaan pikkupullan tai söin sämpylän, jos sellainen oli tarjolla. Aloin laskea, kuinka paljon niitä herkkukertoja viikossa tuli ja hämmästyin. Herkuttelin päivittäin! Aloin itsekin laittaa kahvipöytään viinereitten ja suklaan lisäksi/sijaan viinirypäleitä ja sämpylöitä. Toki herkuttelen edelleen enkä aio sitä kokonaan lopettaa, mutta harkitusti ja paljon harvemmin kuin 7 krt/vko. Jos käy ulkona syömässä 2 krt/kk, niin silloin voi syödä mitä haluaa. Tai jos käy kahvilassa tai kylässä kahvipöydässä 1krt/vko, niin ei aina tarvitse tyytyä pelkkään kahviin. Kaikkea kohtuudella on minun mottoni.

Minun ruotuun palaamistani helpotti myös se, kun 6kk vanhalle vauvalle aloin antaa kiinteitä. Joistakin voi tuntua hölmöltä, mutta minä halusin olla alusta pitäen esimerkki lapselleni ja siis laitoin myös aina itselleni lämpimän ruoan, kun tarjosin vauvalle lounasaikaan sosetta. Eli söimme vauvan kanssa yhdessä. Pian ruokavalioon tuli myös iltapuuro, ja niin myös minä halusinkin syödä iltapalakseni puuroa. Koska halusin lapselleni terveet ruokailutottumukset, oli minunkin siirryttävä sellaisiin. Ja itse asiassa halu herkutella väheni, kun vauvalle tuli rytmiä ja minäkin aloin syödä tuon suositellut 5 ateriaa päivässä yhdessä lapseni kanssa.

Nyt kun olen siirtynyt takaisin töihin, on myös herkuttelu vähentynyt, koska en ole koko aikaa kotona kääpin äärellä. No, kotona ollessani jo ratkaisin tämän niin, ettei meille ostettu ns. vierasvaraa, koska minä aina tuhosin ne. Ja kun olen töissä, voin joskus rauhassa suoda itselleni pienen karkkipussin tai suklaapatukan, koska en joudu selvittelemään lapselle, että nyt ei ole karkkipäivä :-) Ai niin, yritin tosiaan myös sitä, että niin minulla kuin lapsellakin on karkkipäivä lauantaina, mutta yllättävän vaikeaa se vain on. Haasteena otan sen vieläkin.

Toivottavasti tästä oli sinulle jotain hyötyä. Ja minäkin ihmettelen, miksi niin moni aika ylenkatseisesti ilmoitti sinulle, että vain laihtuvat kotona. Eivätpä taida herkkusuita edes olla.

- Reeta

Vierailija

Minullakin tämä kotiäitiys on vienyt raskauden aikana kertyneet kilot. Imetän poikaa ja ulkoilemme paljon. Välillä tuntuu siltä, etten ehdi/muista syödä riittävästi. Kunnon kävelylenkki joka päivä, niin kyllä kilot karisevat. Ja tekee muuten tosi hyvää muutenkin.

Vierailija

jonka aiheuttamaan huonoon oloon haet apua ruuasta. Jos vointisi on huono, et jaksa liikkua tarpeeksi,mikä tuo lisää ylipainoa.

Vierailija

Jos imetät niin paino kyllä putoaa mukavasti noudattaen perusohjeita:

1. juo riittävästi - vettä - välillä nälkä voikin olla janoa

2. vaunulenkki päivässä piristää: lisää energiankulutusta ja kohentaa kuntoa

3. jätä herkkujen ostaminen, jos on pakko saada joka päivä jotain hyvää niin salli itsellesi yksi makupala päivässä ( ei enempää) - totaalikieltäytyminen voi johtaa hurjiin repsahduksiin

4. syö säännöllisesti ja kunnon aterioita - älä napostele!

5. pese hampaat säännöllisesti, puhtailla hampailla ei viitsi napostella

6. OTA omaa aikaa ja käy kuntosalilla ja jumpassa -> anna miehellesi ja lapsellesi omaa aikaa...

Jotakuinkin näillä ohjeilla olen itse saanut raskauden aikana tulleista +20 kg:sta 19 kg tippumaan (synnytyksestä aikaa 5,5kk)

Vierailija

mutta oon vähän erimieltä kuin nuo aiemmat kirjottajat...aluksi eka kk meni niin ettei meinannu ehtiä ruokaa laittaa, mutta sen jälkeen ku lapsi rupes viihtymään lattialla niin...

päivän mittaan tulee naposteltua ja aina ku vauva nukkuu niin melkein sinä aikana syö vaan. Että kyllä tässä pelottaa minullaki et miten läskiksi sitä muuttuu, ku on tota painoa jo ennestäänki. Mutta ei tää kotona oleminen kyllä laihuta! jos joku osaa antaa vinkkejä niin kiitos :)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat