Olen yläasteen opettaja. Haluatko kysyä minulta jotain?

Vierailija

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

yleissivistävä laitos. Itse ajattelen, että kavatustehtävä hoidetaan " sivussa" , tuntitilanteissa luokissa ja kouluympäristössä. Se on sellaista oikean ja väärän opettamista: miten tulisi muita kohdella ja miten kannattaa menetellä, jotta itse menestyisi elämän eri osa-alueilla. Erillisenä aihekokonaisuutena esim. solidaarisuutta olisi vaikea opettaa; peruskoululaiset eivät ole vielä valmiita kovin filosofiseen pohdintaan eivätkä ole valmiita ottamaan vastaan elämänohjeita. Piilokasvatusta siis...

Vierailija

voi miettiä sitä, että he ovat pienestä pitäen tottuneet numeroarvosteluun ja heidän on vaikeampi hahmottaa tasoaan ilman sitä (ainakin minun oli, kun jossain kohden ei saatukaan numeroita. Odotin numeroita ja pidin niistä).

Pointtini on siinä, että millaisia syvällisiä vaikutuksia perinteisellä koulujärjestelmällämme meihin on? Se on aika monitahoinen juttu, kun alkaa miettiä oikein kunnolla. Mihin nykyiset käytännöt perustuvat, miten tähän tilanteeseen on päädytty? Millaisia muita vaihtoehtoja olisi ja millaisia vaikutuksia niillä olisi maailmankuvaamme ja käsityksiimme asioista?

Nyt kun miettii asioita, niin monesti ottaa asioita itsestäänselvyyksinä unohtaen sen, ettei tilanne tosiaankaan ole ainoa mahdollinen, mihin on päädytty.

Vierailija

itse en missään tapauksessa soveltuisi opettajaksi. ja yläaste on mielikuvissani sieltä ääripäästä: kahvia opettajan niskaan jne.

mutta sinä ehkö eri sortin ihminen?

Vierailija

ei todellakaan olla menossa opejohtoiseen opettamiseen, vaan pyritään juuri päinvastaiseen: oppimaan oppimiseen, aktiivisuuteen, vastuuseen.

Mistä tuollaista keksit?

t. kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen saralla uraansa tekevä

Vierailija

siinä mielessä hyvä, että se ei opeta politiikkaa, uskoa (uskontoa kylläkin) tai ideologioita, eikä tarjoa siis valmista ajattelutapaa.

Vierailija

tätä korostetaan yliopistojen harjoittelukouluissa harjoittelijoille.

Kerro mihin tietosi perustuu? Minkä kaupungin okl:ssä näin toimitaan?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat