Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puhuuko ja osaako meidän 2 vuotta täyttävä keskimääräistä enemmän?

Vierailija

Lauseita meidän tytöltä (täyttää viikon kuluttua kaksi vuotta, puhunut yli 2 sanaisia lauseita 1 vuotiaasta asti):

- Mitä ne lapset tuolla ulkona oikein touhuilevat? Ovatko ne ihan vallattomia?

- Mitä sinä teet, saanko minäkin tulla mukaan ja siivoskella vähäsen?

- Katoppa kun tuolla ulkona sataa lumihiutaleita, kohta voisi mennä tekemään valmaan lumiukkoja! (Ei siis vielä sano r:ää)

- annapas minulle sieltä voileipää ja vähäsen maitoakin

- pitkiä lauseita ja paljon oikein lausuttua puhetta tulee valtavasti

Lisäksi hän

- Osaa parikymmentä lastenlaulua ulkoa, samoin kymmeniä pikku runoja. Laulaa tuttuja lauluja vaihtaen ensimmästä konsonanttia kuten. " Pämä pämä päkki, piipes pangalle. Puli pade pankka, pämäpäkin pei..." ja nauraa päälle eli pilailee sanojen kanssa

- laskee 16 asti oikein, tosin sisäistää vasta kolme asiaa eli jos esineitä vaikka 5 niin saattaa laskea vaikka kymmeneen eli saman monta kertaa

- osaa värit, myös esim. vaaleanpunaisen tai oranssin

Jne, jne. Kertokaas muutkin puheessa edistyneiden äidit, mitä lapsenne osaavat. Olisi kiva verrata, onko lapsemme puheessa edellä vaiko ihan ikäisensä tasoa, ei nimittäin juurikaan ole pieniä lapsia lähipiirissä. Me kyllä luemme paljon, ehkä se on auttanut puheen kehittymisessä. Aamulla ennen tarhaan menoa haluaa lukea yhden kirjan, iltaisin yhteensä 6-8 kirjaa, kun haluaa lukea ja itse nautin hetkistä.

Minä olen lapsestani tietysti ylpeä, mutta en kirjoita ylpeilytarkoituksessa, vaan haluan jotain vertailukohtaa siihen, mitä ylipäänsä kaksivuotiaat keskimäärin osaavat ja tekevät.

Kommentit (13)

Vierailija

nuo esimerkit pitävät paikkansa, sääliksi käy lapsi raukkaa, kovin on aikuisessa seurassa ollut kun tuollaista pikkuvanhaa kieltä käyttää.

Vierailija

ja laulujakaan ei muista ihan sanasta sanaan tarkasti, mutta numeroita luettelee sujuvasti sekä tunnistaa ne. Lapsemme on nyt 2,5-vuotias ja uskokaa tai älkää mutta hän osaa lukea lyhyitä sanoja ja me emme ole todellakaan opettaneet mitenkään erityisen intessiivisesti hänelle edes kirjaimia. Hänellä ei ole isompia sisaruksia, luettu on tosin aika paljon.

Vierailija

Eli kyllä teidän lapsonen on todella etevä ikäisekseen ja varmaan saat ihmetystä lapsen iästä kun ihmiset kuulee hänen puhuvan. Tuleeko muuten ärrät ja ässät selvästi? Meillä ei ärrä tahdo tulla ja ärrällä alkavat sanat yleensä sanoo peeksi, eli rami on pami jne.

Vierailija

Kopioi kaikki meidän lauseet ja toistelee niitä sitten innoissaan ja soveltaa ja keksii lisää omia. Oli vajaa puolitoistavuotias kun sanoi ekan kerran " missä on *oma nimi* ekka-auto" ja sen jälkeen kehittynyt ihan hurjaa tahtia. On hyvin selvät sävelet siitä miten asiat pitää tehdä, ja selittää sitä sitä mukaa: " isi ajaa nyt ihan rauhassa siinä sängyllä sillä patetti-autolla, äiti menee nyt pois siitä."

Äsken luettiin kirjoja, ja väsyin lukemiseen ja sanoin että nyt on hänen vuoronsa lukea äidille. Otti kirjan käteen ja muisti suurimman osan jutuista, ja vielä hassusti sanoi samalla äänenpainolla kuin äiti. Itse olen ko. kirjan hänelle lukenut ehkä viisi kertaa, mies ehkä joku kymmenen kertaa ja sisko saman verran kuin minä.

Lauloi myös puolitoistavuotiaana jo paljon kaikkia lauluja enemmän tai vähemmän oikein. Nyt reilu kaksivuotiaana osaa mm. tuon hämähäkkilaulun alusta loppuun oikein ja mies nauraa että paremmin muistaa laulujen sanat kuin hän itse. :-)

Repesin yksi aamu ihan täysin, kun lastenhuoneen pinnarista kuului " polii-iisi, minne sinä meet... polii-iisi, mitä siellä teet" . :-) Ja ei, ko. biisi ei soi meillä todellakaan joka päivä, ehkä pari kertaa on soitettu puolen vuoden aikana.

Kyllä naurattaa. Esikoinen ei sanonut sanaakaan tuon ikäisenä, että kyllä nuo on _niin_ yksilöitä nuo lapset.

Vierailija

Osaisi 18-kuukautisena sanoa 8 sanan lauseita ja kaksivuotiaana laulaa ja lorutella ja " sanella äänikasettikirjan ulkoa. En ole kahdeksaa kirjaa hänelle lukenut, mutta olemme kyllä lukeneet ja kuunnelleet musiikkia jne. Osasi kirjaimia ja laskea kai kymmeneen. Nauratti sananväännökset ja palindromit!

En kehu, enkö kommentoi, jos joku asiasta on huomauttanut. Näin vain on. Enkä ikinä kertoisi yleisesti, paitsi täällä nimettömänä.

Pojat meillä oppivat " normaalivauhdissa" - muistaakseni.

Vierailija

Ollaan oltu lapsen kanssa psykologin testeissä erään tutkimuksen tiimoilta ja tästä on ollut juttua. Meillä kanssa verbaalisesti lahjakas muksu.

Ikätasoaan selvästi edellä menette tekin. Lukeminen ja lapsen kanssa jutteleminen luonnollisesti edistää puheen oppimista. Nautihan pienestä höpöttelijästä! :)

Vierailija

Ymmärtää kyllä paljon enemmän kuin mitä itse osaa puhua. Puhuu myös lauseita, mutta sanat ovat enimmäkseen siansaksaa ja sinnepäin.

Uusimmat

Suosituimmat