Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Pähkäilen jo hyvissä ajoin tulevan talomme lattiajuttuja. Ja ihan hyvä niin, josko tuon yhden keskustelulistan laatta-parketti-tasoerohommelit pitävät paikkansa ;)

Mutta siis olen miettinyt, miltähän näyttäisi, jos yhteen huoneeseen eli keittiöön tulisi kahta lattiamateriaalia, klikkeriä ja laminaattia? Eli ajatus olisi että kaikkien työtasojen, hellojen, jääkaappien ym. eteen tulisi klinkkerit ja sitten ruokaryhmän alle laminaatti. Ruokaryhmän paikka on tavallaan vastakkaisella puolella keittiötä kuin nämä työpisteet ja siitä avautuu kulku myös olohuoneeseen, johon tulis sitten jatkumona tämä sama laminaatti. Työtasot ym. on kahdella seinällä eli klinkkerilattia olis L:n mallinen. Miltäköhän näyttäis, osaako kukaan kuvitella?

Onko kukaan yhdistänyt kahta eri lattiamateriaalia samassa huoneessa (en nyt tarkoita pelkkää takan edustaa)?

Mielestäni tämä vois pirteästi tavallaan rajata varsinaisen työskentelytilan tästä ruokatilasta, vaikka ovatkin samaa huonetta. Mutta en kuitenkaan halua mennä liian pitkälle...

Kommentit (6)

Lattiamateriaalit täytyy olla sitten täsmälleen samassa tasossa. Itse en mistään hinnasta laittaisi keittiöön laattaa, siinä hajoaa selkä ja jalkapohjat jos ei pidä aina mattoa alla tai kenkiä jalassa, on se niin kovaa materiaalia.

sisustussuunnittelija tyrmäsi ajatuksen täysin. Meillä on ruokailutila ja keittiö yhtä avointa tilaa, keittiö on sellainen E- mallinen ilman tuota välisakaraa, halusin siihen laatan mutta ruokailutilan puolelle parkettia. Hänen mielestään rajaus olisi ollut tosi vaikeata, ja hänestä listat yms olisivat näyttäneet tökeröltä. Onneksi emme sitten laittaneet parkettia vaan koko yläkerta on nyt sitten yhtenäistä laattaa, näyttää paremmalta ja kun on tullut vielä hankittua koirakin niin kestää vähän paremmin. Sisustussuunnittelija oli tosi tarkka tilasta toiseen mentäessä, että lattian väri näyttää jatkuvan eikä ole kovin poikkeava.

Mietin itse ihan samaa, koska haluaisin keittiöön mahdollisimman vähän laattaa tai ei ollenkaan, koska lankkuparketti joka meille tulee, on niin kaunista, vähän country henkistä. Olen itse jo vähän selkävaivainen ja jalkani väsyvät herkästi, joten en pidä kovalla seisoskelusta, vaan haluan myös jalan alle puuta. Sitä paitsi sitä ei tarvitse kesällä lämmittää lattialämmityksellä, puu ei ole sillä lailla kalsea lämmittämättömänäkään. Tulkoon vaan elämän jälkiä, vaikka tikkuilkoon parketti keittiössä, so what? Ainakin näkee, ettei se ole pelkästään edustuskeittiö. Voihan sen hioa pari kertaa. Ja tiedän kyllä mitä on kun lattia hiotaan, mutta siitäkin huonekalujen siirtelystä selviää. Pikku juttu maatöihin tottuneelle :-)

Joku sanoi minullekin, että outo olisi tuo ratkaisu, että laattalattiaa olisi vain kaapistojen alla ja edessä, mutta enpä usko. Samaan tasoon tietty olis kyl hyvä saada parketin kanssa. En tykkää mistään listoista saumakohdissa lattiassa, vaan kun on siististi tehty sauma, se saa/pitää näkyä. Rakennutanhan kuitenkin loppuelämäni taloa sukulaisen maille ja se tehdään sitten kerralla kunnolla! Tällä hetkellä olen kuitenkin kallistumassa siihen että koko keittiöön tulee sama parketti kuin muuallekin, ovat kuitenkin yhtenäistä tilaa olkkarin kanssa ,näyttää paremmalta. Ja lapsiperheissä se kaikkein kauhein sotku on yleensä siellä ruokapöydän alla kuitenkin...

minä taas en keittiöön missään nimessä laittaisi laminaattia, vaan ehdottomasti laatan. Ruokaryhmän lattian voi " muuttaa" sitten vaikkapa matolla. Tietenkin riippuu pohjaratkaisusta, mutta minusta pään sisällä kuviteltuna (kun en ole livenä vastaavaa nähnyt) laminaatin ja laatan yhdistäminen kuvaamallasi tavalla kuulostaa melko oudolta. Mutta voihan se toimiakin, kuten sanoin, en ole sellaista nähnyt.

Laattoja on erilaisia, eivät ne kaikki ole liukkaita niin kuin tuosta edellisestä viestistä voisi kuvitella :) Meille tulee sellaista " ei-tasapintaista" laattaa, jonka päällä ei kyllä ainakaan omat sukkani luistaneet ollenkaan.

Meillä tulee laattalattia itse asiassa melkeinpä koko asuntoon. Vähän tämän meidän perheen koiraharrastuksen sanelema juttu itse asiassa - ei olisi varaa olla joka vuosi uusimassa laminaatteja :D Mutta kuten sanoin aiemmin, laattoja on vaikka minkälaisia, mieleiseni olen jo löytänyt. :)

ihan ok, paitsi että L-muotoinen laatoitus kuulostaa oudolta. Eikö laatoja voi laittaa hiemen enemmän, eli suorakaiteen muotoon. Olen myös nähnyt " kolmion" muotoon laitetun laattalattian, eli siis kaksi suoraa sivua ja yksi porrastettu. Ihan kiva niinkin.

En myöskään pidä huonona jos laatan ja parketin/laminaatin väliin tulee lista. Niitähän on tosi kivan näköisiä ja löytyy varmasti täsmälleen saman sävyinen kuin laminaattikin.

No kyllähän se laattapisteen ihminen tietysti halusi että kaikki tulee laatalle...

Minä itse taas vierastan sitä, että yritetään sävyttää laatta parketin mukaan, kun ei se kuitenkaan ole ihan saman värinen. Mieluummin sitten ihan eri väri. Esim. luonnonvärinen tammi tai lehtikuusi ja vuolukivilaatta käyvät erittäin tyylikkäästi yhteen. Meillä ei kyllä laiteta vuolukivilaattoja, koska laattalattiaa tulee kuitenkin senverran paljon, ettei ole varaa, mutta jotain vuolukivilaatan väristä siniharmaata se voisi olla. Mutta lattioiden raja tuleekin vain aulan ja khh:n väliselle ovelle ja tietysti vessoihin, joten ei niitä rajpintoja paljon ole. Tupakeittiössä samansävyisen laatan ja parketin valitseminen voi olla ihan fiksu juttu.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat