Jos sf-mitta on kulkenut yläkäyrän yläpuolella (reilustikin) koko raskauden ajan, onko asiaa silloin tutkittu mitenkään?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Itseäni huolestuttaa, kun tässä toisessa raskaudessa sf-mitta on joka kerta ollut välillä reilustikin yläkäyrän yläpuolella, että mistä on kyse. Onko vauva jotenkin poikkeuksellisen suuri vai onko lapsivettä paljon vai kasvaako kohtu muuten vain isommaksi toisessa raskaudessa helpommin? Vauvan liikkeet on tuntunut tosi voimakkailta jo 25 rv:sta lähtien. Liikkeet ovat olleet voimakkaapia mitä ekassa raskaudessa (samaa luokkaa mitä ekan raskauden lopussa). Istukka on ollut molemmissa raskauksissa takana.

Liikkeiden tunteminenhan on aina positiivista, mutta ihmetyttää miten ne voikin olla niin hirmu paljon voimakkaammat mitä ekassa raskaudessa ja viikkoja on kasassa nyt 28. Ehkä meille on vain tulossa tomera vauva :)

Onko muita tutkittu ison sf-mitan vuoksi jotenkin? Lääkäri totesi viimeksi, että jos kasvu jatkuu, konsultoimme äitipolia. Mutta mitä siellä selviää ja miten tutkitaan?

Kommentit (6)

ekassa raskaudessa laitettiin eka sokerirasitukseen (jossa arvot ok) ja sit vielä äippäpolille, kun huitelin yläkäyrän yläpuolella. Myös minä olen lyhyt, 156cm, ehkä sillä on jotain tekemistä asian kanssa?

Äippäpolilla todettiin lapsivettä olevan reilunpuoleisesti, mutta vauvan olevan normaalikokoinen. No, syntyessään tyttö oli 49cm ja 3300gr, eli ei mitenkään iso. Nyt tässä toisessa raskaudessa (rv30) olen mahtunut juuri ja juuri yläkäyrän alapuolelle, ja lääkäri sanoi, että nyt ei tarvi mennä äippäpolille, kun viimeksikin oli " turha" käynti.

Ensimmäisessä raskaudessani kohdun sf-mitta kulki raskauden alusta asti yläkäyrillä. Syntyessään tyttömme painoi 4400g. Nyt odotan toista lastamme ja sf-mitta on jostain syystä ollut alakäyrällä ainakin tähän asti. Laskettu aika on helmikuussa.

mitta on ollut yläkäyrän yläpuolella reilustikin. Itseltäni sitä ei mittailtu niin aikaisin kuin mitä muut täällä kertoilivat, mutta siitä asti kun on mitattu. asiaa ei ole tutkittu muuten kuin että pääsin äitiyspolille synnytystapa-arviointiin viikolla 37+1. Osaksi isot lukemat saattavat johtua siitä että itse olen niin lyhyt, 155 cm, ja minulla myös on masussa paljon lapsivettä. Mutta myöskin vauva todettiin isoksi ja pian katsotaankin voiko synnytyksen käynnistää hiukan ennen laskettua aikaa.

Äitipolilla minulle tehtiin ultra jossa vauvasta annettiin painoarvio ja sisätutkimus jossa lääkäri kokeili lantion luita ja häntäluuta. Se ei kovasti normaalista sisätutkimuksesta eronnut, ainakaan minulla, mutta minä kun satun kammoksumaan sitä normaaliakin tutkimustakin, niin eipä tuokaan mukavaa ollut.

Liikkeitä en osaa kommentoida, minulla vasta esikoinen tulossa.

minttukukka ja masuvauva 37+5

ja kävin ultrassa painoarviossa. Vauva arvioitiin suht isokokoiseksi, syntymäpainoarvio oli päälle 4 kg. Neuvolassa sanoivat, että mitta voi olla iso, koska olen aika lyhyt, 160 cm.

Vauva syntyi (10 kk sitten) 2 viikkoa etuajassa tai synnytys käynnistettiin silloin, koska mul oli raskausmyrkytys. Vauvan mitat olivat 3430 g ja 51 cm. Ultran mukaan lapsivettä piti olla normaalisti, mutta lääkärikin ihan pelästyi, kun puhkasi multa kalvot ja vettä tulikin todella reilusti! Olihan vauvakin periaatteessa hieman normaalia isompi, koska oli tuolloin 2 viikkoa etuajassa " normaalikokoinen" vauva, mitä olisikaan painanut, jos olisi syntynyt laskettunapäivänä...

Noin kk ennen laskettua jouduin/pääsin ;) synnytystapa-arviointiin äitiyspolille. Vauva oli sen mukaan ihan normaali kokoinen. Oli syntyessään laskettuna aikana 4220 g ja 50 cm.

reilusti yläkäyrillä sf-mitta. Laitettiin sitten sokerirasitukseen, jossa paastoarvo oli rajalla. Terkka veti tästä johtopäätökset, että tiukka dieetti päälle, kun vauva on isokokoinen!

Painoarvio-ultrassa paljastuikin, että vauva oli suhteellisen normaalikokoinen ja syntyi 3600g painavana 2 viikkoa yliaikaisena. Mulla iso sf, johtui varmasti pituudestani 156cm, sekä siitä, että vatsani oli todella korkealla ihan loppuun saakka, eikä vauva laskeutunut kuin vasta synnytyssalissa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat