Seuraa 

onko kenellekään käynyt näin?

Kuinka monta kertaa tehdään isyystutkimus ilmaiseksi?

Jos itse maksaa sen niin paljonko maksaa veritesti?

Mitä muuta tässä tilanteessa olisi hyvä tietää?

Kiitos vastauksista!

Kommentit (17)

Lutu77:

Lainaus:

Saivatko isäehdokkaat missään vaiheessa tietää toisistaan?

Kaipa siinä vaiheessa kun vain toinen isäehdokkaista todetaan isäksi (tietty! ;-)) niin toinenhan saa tiedon ettei olekaan isä. Ja silloin tämä toinen tietenkin tajuaa että on ollut toinenkin isäehdokas jonka kanssa olet ollut " sillais" samoihin aikoihin kuin hänen kanssaan.

Mutta ehkä tämä ei olekaan se varsinainen ongelma (toivottavasti!). Onko kenties niin että isompi ongelma olisi jos saisivat tietää toistensa henkilöllisyyden (kaveruksia tms)?

hyvistä kommenteista!

Kyllä olisi mukavaa kirjoitella asiasta ja vaikka muutenkin eli anna ihmeessä sähköpostiosoitteesi.

Toistaiseksi olen vain kerran törmännyt kritisoivaan asenteeseen.

Ekassa ultrassa mainitsin asiasta lääkärille koska halusin varmistaa sikiön " ikää" , johon hän totesi " ei kannata olla kahden miehen kanssa!" . Ja vielä kysyi tämän jälkeen " ovatko miehet samaa rotua?" (ehkä kysymys liittyi aasialaiseen syntyperääni ehkä ei)

Olen samaa mieltä kanssasi siitä että asiat on selvitettävä ettei jää mitään epäilyksiä kenellekään.

Milloin sinulla on laskettu aika?

T: Lutu77

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kiitos sulle Namelez!!!!

Vastauksistasi sain paljon irti. Tällä tiedolla on hyvä edetä ja vaikuttaa asioihin jossakin määrin. Tietysti käytäntö saattaa vaihdella paikkakunnittain mutta en usko että kuitenkaan paljon.

Olitko muuten maininnut tästä tilanteesta neuvolassa? Mä olin sinnitellyt yli 3 kk kunnes sitten asia lipsui vahingossa. Neuvolatäti suhtautui asiallisesti ja lupasi vielä kysellä vähän näistä asioista.

Oliko muuten isyystutkimustulos sun mieleen? Miten lapsen isä suhtautui asiaan? Mitä sitten tapahtui tulosten jälkeen, tarkoitan elatusmaksusovittelu vai jotain muuta yms.

Kaveri joutui tekemään kun isä ei tunnustanut isyyttä. Ei siinä hirveän kauaa mennyt kun tulos tuli. En muista tarkkoja aikoja. Mutta kun nimet antaa niin kutsut menee isiehdokkaille missä sanotaan mihin ja milloin testiin pitää saapua. Kieltäytähän ei voi, minkä varmaan tiesitkin.Muuten tulee posiisisedät hakemaan. ;)

Elikkäs..omassa tapauksessani isäehdokkaat tiesivät toistensa olemassa olosta, koska itse kerroin. Muussa tapauksessa en usko, että olisivat tienneet. Lähetteessä ei muistini mukaan mainita toisesta isäehdokkaasta, ainakaan siinä mikä annetaan miehelle. Omassani saattoi ollakin molempien nimet. Ihan tarkkaan en muista ja lähetteiden omat kappaleet olen valitettavasti tainnut jo hävittää, joten en voi tarkistaa.

Arvelisin, että lapselta verikoe otettiin päästä, koska se on helpointa ja saadaan riittävän nopeasti. Ilman, että kerkeää hyytyä tai ehtyä. Saattavathan toiset ottaa muualtakin. Meillä toisen näytteen otti silloin lastenlääkäri, joten kaippa tuo tiesi mitä teki.

Uusintanäyte piti ottaa vain toisesta isäehdokkaasta ja tietenkin minusta ja lapsesta. kysyin silloin asiaa KTL:ltä ja sanoivat siellä, että yleensä uusintanäytteellä varmennetaan tai vastaavaa. Meidän tapauksessa ehdokas jolta uusintanäyte haluttiin ei ollut lapsen isä. Tulokset ilmoitti lastenvalvoja sillon mulle ja itse ilmoitin isäehdokkaille. Eli siinäkään eivät olisi saaneet tietää toisistaan, jos en olisi niin halunnut. Käytäntöhän voi vaihdella tosin paikkakunnittain.

Aikaa on kulunut vajaa vuosi. Meillä lastenvalvoja sanoi, että hänelle on ihan sama kuka lääkäri ne näytteet ottaa, mutta yksityisen maksut joutuu itse maksamaan. Joskus ennen on ollut pidemmät varoajat näytteiden otossa, mutta muistaakseni nykyään tarvitaan vaan viikko jos sitäkään, että lapsesta voi sen näytteen ottaa. Muistelisin, että mulle sanottiin, että ihan laitoksella sitä näytettä ei voi ottaa. Ja riippuu lastenvalvojasta miten nopeasti kirjoittaa lähetteet.

Kyllähän sitä itselläkin tuntui välillä, että koko homma katuu niskaan. Onneksi kaikki on takanapäin. Kannattaa tosiaan itse selvittää mahdollisimman paljon, ei noihin lastenvalvojien sanomisiin ole aina oikein luottoa. Voimia se toki vie, mutta helpottaa kun asioista tietää edes vähän.

Toivottavasti sait jotain selvää.

kiitos!

Mainitaanko lähetteessä mahdollisuudesta toiseen isiehdokkaaseen?

Miksi muuten lapsen verikoe otettiin päästä? Ja miksi jouduitte ottamaan uusinta kokeen?

Vastauksestasi päätellen verikokeiden tulokset tulevat siis kahden kuukauden sisällä.

Eiköhän tässä on tarpeeksi kysymyksiä alkajaiseksi :)

Kuinka kauan siitä kaikesta on aikaa?

namelez ymmärsi mikä oli mun pointti ja vastasi siihen hyvin kattavasti. Kannattaisi lukaista.

Asia saattaa olla mutkikkaampi kuin luulet ja vaihtoehtoja on monia miksei halua isäehdokkaiden tietävän toisistaan.

jäde60:

Lainaus:

Lutu77:

Lainaus:

Kaipa siinä vaiheessa kun vain toinen isäehdokkaista todetaan isäksi (tietty! ;-)) niin toinenhan saa tiedon ettei olekaan isä. Ja silloin tämä toinen tietenkin tajuaa että on ollut toinenkin isäehdokas jonka kanssa olet ollut " sillais" samoihin aikoihin kuin hänen kanssaan.

Mutta ehkä tämä ei olekaan se varsinainen ongelma (toivottavasti!). Onko kenties niin että isompi ongelma olisi jos saisivat tietää toistensa henkilöllisyyden (kaveruksia tms)?

Lutu77:

</p> <p> <br /><br /><br /> namelez ymmärsi mikä oli mun pointti ja vastasi siihen hyvin kattavasti. Kannattaisi lukaista.<br /><br /> ----<br /><br /><br /><br /> jäde60:</p> <p>[quote kirjoitti:

Lutu77:

Lainaus:

Minusta kyllä jädelläkin oli ihan pointti asiassa. Siis siinä mielessä että kyllähän isäehdokkaat (toinen heistä) saavat pakosti tietää että on toinenkin isäehdokas siinä vaiheessa kun tämä " ei isä" saa tietää ettei olekaan isä. Kyllähän tyhmempikin silloin ymmärtää että jos itse ei ole isä niin joku muu on. Joten kaksi ehdokasta on ollut.

En oikein ymmärrä miksi noin negatiivinen asenne ihan järkevään vastaukseen?

Oli mukavaa kuulla, että asian voi todella saada hoidettua. Olen myös iloinen, että sinua on kohdeltu paremmin kuin minua.

Myös minä kävin juttelemassa lastenvalvojalle jo näin ennen lapsen syntymää, ja hän kertoi, että veritutkimus voidaan tehdä aikaisintaan lapsen ollessa puolen vuoden ikäinen... Siinä vaiheessa mulla oli paniikki! Pyysin lastenvalvojaa tarkistamaan asiaa, ja hän lupasikin muutaman epäasiallisen kommentin jälkeen palata asiaan. Vakuutellen silti, että hän kyllä tietää asioista. Hänen mukaansa veritutkimusta ei myöskään voisi tehdä mitenkään yksityisesti. Tuon tapaamisen jälkeen otin sitten yhteyttä sinne KTL:n. Tarkoituksena seuraavalla neuvolakäynnillä on myös selvittää, löytyykö paikkakunnalta joku, joka näytteen voi ottaa vai onko lähdettävä lähimmälle yksityislääkärille. Todella kannustavaa kuulla, että kaiken ei tarvitse välttämättä olla niin kamalan vaikeaa. Tilanne itsessään riittää, ainakin mulle.

Ja osoitteeni on emppuli30@luukku.com

Mutta olen selvitellyt isyystestiasioita, koska lapsen " isäehdokas" ei tunnusta vauvaa ilman varmistusta.

Kansanterveyslaitos tekee veritutkimukset ja parhaiten löydät tietoa www.ktl.fi, isyystutkimusta käsitellään tarkasti. Maksetaan julkisista varoista, jos on lastenvalvojan lähete, mutta saa myös yksityisesti.

Isyystutkimus on asia, jota penkoessasi tulet törmäämään ennakkoasenteisiin ( ihmettelen, kun vielä ei ole tullut moraalisaarnoja täydellisiltä ihmisiltä kysymyksesi perään...) ja esim. oman paikkakuntani lastenvalvoja ei tiennyt nykyajan käytännöistä mitään. Asenne oli epäasiallinen, epäasiantunteva ja tyyliin " kärsi, kun olet elänyt noin huonosti" .

Itse aion teettää tutkimuksen heti syntymän jälkeen, tarkoitus saada asia selväksi ennen ristiäisiä. Tämä on myös osoittautunut ongelmaksi, koska tietoa ei julkisella taholla ole tarpeeksi. Samoin on vielä avoinna, löytyykö pieneltä paikkakunnalta laboratoriohoitajaa, joka suostuu ottamaan verinäytteen pieneltä vauvalta.

Olen itse tarkistellut useamman kysymyksen suoraan KTL:lta ja saanut erinomaista ja asiantuntevaa palvelua. Isyystutkimus ei nykyään ole mikään harvinaisuus, ja mielestäni paras vaihtoehto kaikkien kannalta, ettei jää mitään epäilyksiä kenellekään.

Jos tuntuu, että haluat jutella asiasta enemmän, voin myös antaa sähköpostiosoitteeni!

Moi namelez!

Mulle tuli taas muutama kysymys mieleen ja haluaisin esittää ne sinulle mutta ne on henkilökohtaiset.. Sopisiko sulle kirjoittaa vaikka sähköpostiosoitteeseen ettei muiden tarvi sitten nähdä eikä ihmetellä.

Kiitos joka tapauksessa!!

Itse olin yhteydessä lastenvalvojaan jo ennen lapsen syntymistä, mutta mitäänhän ei tosiaan tehdä ennenkuin lapsi on syntynyt. Sain kyllä ihan asiallista tietoa kyseiseltä lastenvalvojalta ja muutenkin asiointi sujui ilman suurempia ongelmia.

Sitten kun lapsi syntyi niin otin uudestaan yhteyttä lastenvalvojaan ja hän kirjoitti lähetteet tutkimuksiin. Itse varasin ajat terveyskeskuslääkärille. Itselleni koin helpoimmaksi sen, että hoidin kaiken itse ja ilmoitin isäehdokkaille, että millon tulee käydä lääkärissä. Lähetteet hain itse myös lastenvalvojalta ja annoin eteenpäin. Kai ne voisi postittaakin.

Kannattaa varautua siihen ettei lääkäri aikoja saa ihan heti, meillä meni reilun kuukauden päähän. Tulokset onneksi tulivat ennen ristiäisiä, vaikka piti ottaa uusinta koekin. Siinä vaiheessa meinasi tosin iskeä paniikki, että mistä saa uuden lääkäri ajan. Varasin sitten ajan yksityiseltä lääkäriltä ja homma hoitui sitä kautta. Terveyskeskuslääkärillä meni se normi maksu, yksityinen voi maksaa sitten paljon enemmänkin.

Verikokeet ottaa tosiaan lääkäri, eikä hoitaja. Meillä lapsen verikoe otettiin päästä ja voin sanoa ettei se tuntunut mukavalta, mutta minkäs teit. Itsekin mietin hoitohenkilökunnan mahdollisia reaktioita yms. (itsekin asun suht pienellä paikkakunnalla), mutta ihan asiallisia ja ymmärtäväisiä olivat.

Taisi tulla sekava sepustus, mutta mikäli kaipaat lisätietoa vastaan kyllä ihan mielelläni.

Kyllä minä mainitsin tilanteesta neuvolassa, en tosin muista, että missä vaiheessa. Tilanne oli kumminkin sen verran stressaava, että oli mukava välillä puhua ns. ulkopuolisen kanssa. Ihan hyvin hänkin suhtautui eikä alkanut moralisoimaan sen enempää. Kyllä sitä osasi ja osaa edelleenkin ihan itse syyllistää itseään ihan tarpeeksi, ei siinä toisten apua kaivannut.

Tuloksesta. Niin, täytyy myöntää, että se toinen olisi ehkä kuitenkin ollut mieluisampi. Mutta toisaalta ei voi tietää miten asiat olisi menneet hänen kanssaan. Hyvä näinkin. Jossitteluun en ole edes ruennut, eihän se mitään muuttaisi enää. Uskon, että tällä kaikella on tarkoituksensa. Ehkä tarvitsin tämän kokemuksen kasvaakseni ihmisenä.

Lapsen isä otti asian, tilanne huomioon ottaen, hyvin. Sanoi jo ennen lapsen syntymää, että mikäli lapsi on hänen, niin tahtoo olla mukana lapsen elämässä. Tulosten selvittyä varattiin aika lastenvalvojalta. Siellä sitten isä tunnusti lapsen ja tehtiin sopimukset elatuksesta ja tapaamisista. Onhan tässä omat haasteensa, mutta päivä kerrallaan mennään. Kaikenkaikkiaan asiat on menneet tähän asti ihan hyvin.

Enää ei osaisi kuvitellakkaan elämää ilman pientä päivänpaistetta. Vaikka välillä on rankkaa, niin tunnen tehneeni oikean ratkaisun. Ja se mitä toiset tekevät tai jättävät tekemättä on heidän asiansa (häpeänsä), ja mahdollisesti myös heidän tappionsa.

Hemuli5:

Lainaus:

eikös siinä samalla ilmoiteta kummankin isäehdokkaan nimi ja kummatkin kutsutaan verikokeisiin.

En oikein ymmärtänyt mitä ajat takaa??

Mä kuvittelin että isäehdokkaat kutsutaan veritestiin yksi kerralla. Onhan asiaan liittyvillä viranomaisilla vaitiolovelvollisuus (tarkoitan etteivät isäehdokkaat saa tietää toisistaan). Tämähän on arkaluontoinen asia ja siitä ei puhuta kenelle tahansa.

Ymmärsithän sinä pointtini :) ainakin sain tarvitsemani vastauksen.

Onko henkilökohtaista kokemusta?

Mua kiinnostaisi tietää kauan selvitysprosessi kestää ja missä veritestit tehdään jne.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat