Kokemuksia tarvitaan

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei,

mulla on rvkolla 33+4 syntynyt poika täällä kotona. Ikää on nyt 3,5kk, lasketusta-ajasta 2kk. Poju on ollut täysi-imetyksellä siitä asti kun pääsi kotiin. Yöt nukkuu ihan mukavasti, pari kertaa yössä syö ainoastaan. Nyt pari viikkoa on syöty sitten jo tunnin välein, nukutaan päiväunia tosi huonosti ja lisämaitoa olen tarjonnut jo pari kertaa päivässä. Tänään soitin neuvolaa ja sanoivat etteivät näe mitääm estettä kiinteiden alottamiselle. Sekin kun vielä huolestuttaa että kun syö tunnin välein niin pulauttelee tosi paljon, enemmän kun ennen.

Sit huolestuttaa se että kun pojun vatsantoiminta on välillä tosi laiskaa niin miten sen sitten käy kun kiinteät aloitan...

Mä olisin tosi kiitollinen teidän mielipiteistä kun monella on kokemuksia keskosista. Tämä poju on meidän pikkukakkonen ja ensimmäinen on ihan täysiaikainen lapsi ja kaikki on hänen kanssaan mennyt helposti.

Sen mä tiedän että nuo ns. imetys-intoilijat toitottaa että puolen vuoden ikään asti vaan pelkällä rinnalla mut mulla tulee hyvin maitoa, mitä ei tapahtunut ensimmäisen kanssa niin nyt tuontuu tosiaan että se ei riitä:(

Kommentit (4)

Vierailija

on 7-kuinen keskosvauva, syntyi 32+5. Saimme sairaalasta ohjeet aloittaa kiinteät 4-kuisena, mutta jo 3-kuisena saisi antaa velliä jos on tarvetta. Minulla riitti rintamaito hyvin enkä ole antanut velliä lainkaan. Perunalla aloitin hieman ennen 4kk ikää, ja heti perään luumua vatsantoiminnan takia. Rintamaidolla ollessaan vauvan vatsa toimi n.4pv välein eli aika harvakseltaan. Ilmeisesti käytti maidon niin tarkkaan hyödykseen että kakkaa ei paljon kertynyt! Kiinteiden aloittamisen jälkeen vatsantoiminta kuitenkin vilkastui ja vakiintui aika pian siihen että kakka tulee kerran tai kaksi päivässä. Perunan ja luumun jälkeen otin ruokavalioon päärynän, maissijauhoista keitetyn puuron ja lihankin jo n. 4,5kk iässä. Tällä hetkellä syö 5 kiinteää ateriaa päivässä ja maitona on pelkkä rintamaito. Eli vaikka kiinteät " joutuu" aloittamaan aikaisin, ei se tarkoita maidontulon loppumista jos se on siihen saakka onnistunut. Täysiaikaisen esikoisen kanssa imetys loppui kokonaan 3-kuisena ja tämän keskosen kanssa asennoiduin myös maidontulon pikaiseen tyrehtymiseen (pumpun kanssa pelatessa ja sairaalassa reissatessa), mutta ilmeisesti kun en stressannut maidon vaan muiden asioiden vuoksi, sitä yllättäen tuli.

Vierailija

Niin me käytiin silloin ekan kerran seurannassa kun mulla oli laskettuaika ja poju oli sen 6,5 vko. Siellä sanottiin että meillä asiat onniin hyvin, kun poika oli kerran iso ja jäntevä, että ei tarvitse tulla kun 4kk:den päästä eli joulun jälkeen ollaan menossa. Sitten epäili että jos kaikki on yhtä hyvin silloin niin sitten katsotaan taas siitä 4kk.

Ollaan nyt syöty perunaa muutama päivä ja itseasias jatkän vatsa on lähtenyt toimimaan paremmin kun koskaan ennen:) se on nyt suurin muutos. ja kyllä se tissillä roikkuminenkin on rauhoittunut....

vielä toi päivällä nukkuminen on aika rikkonaista, poika kun on tosi herkkä uninen. ai niin, ollaan me maisteltu iltaisin maissivelliäkin...

imetys jatkuu yhäja maitoa tulee ja siitä mä olen tyytyväinen koska haluan imettää häntä väh. puoli vuotiaax, sitä mä olen toivonu tosi kauan ja nyt vielänäyttää hyvältä:)

mä olen vaan ollu tosi " sekaisin" kun toiset sanoo sitä ja toiset tätä. neuvolassa kyllä puollettiin että kiinteitä voi aloitella pikku hiljaa:)

Vierailija

Mutta kerron silti meidän kiinteiden aloituksesta. Poitsu oli n. 3kk:n ja la:sta 2 kk:n ikäinen, kun aloitettiin perunaporkkana-vellillä. Aluksi ihan miniannoksia 25ml/pvä parin päivän ajan, sitten 40ml jne. Sen mukaan, miten maistui ja tuliko oireita. No, mitään oireita ei tullut, päinvastoin. Pulauttelu väheni ja myös iho-ongelmat, joita ilmeisesti tuli osittain pulauttelunkin takia. Mahan toiminta oli säännöllistä. Vauva alkoi nukkua paremmin niin päivä kuin yöunensa. Kerran päivässä annoin tuota velliä lounaaksi, sitten 4 kk:n ikäisestä alettiin harjoitella tavalliseen tapaan perunaporkkana-soseella, kukkakaali yms. soseilla ja tietty niillä makuannoksilla. Mun imetys oli valitettavasti loppunut jo ennen tuon vellin aloittamista. Viljavellit otin käyttöön 5 kk:n iässä. Ilmeisesti myös maissivelli käy jo pienemmälle mutta noita viljavellejä ei suositella. Näin siis meillä.

Vierailija

Käyttekö sairaalassa seurannassa tai voisitko soittaa sinne ja kysyä tarkemmin? Periaatteessa keskosille suositellaan kiinteitä 3-4 kk:n iästä lähtien.

Tyttömme (35+3, 1620 g) aloitti kiinteät 4 kk:n iässä, mutta tiheä syöttö-/imetystahti jatkui kuitenkin. Painossa tuli ekan kuukauden aikana kiinteiden aloittamisesta pieni notkahdus eivätkä yöunet muuttuneet miksikään.

Tahtoo sanoa: voit kokeilla, mutta älä odota liikoja ;)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat