verenpaineesta...

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Eli heips heips... Täällä ollaan taas pienen tauon jälkeen.. Taukoa on ollu sen verran et esikoinen on nyt 13kk. Yksinhuoltaja olen ja tämä todellinen yllätysvauva. Mutta niin, asiaan!!

Nyt meinaap heti alusta nousta verenpaine =(... Kokemuksia kellää?? Vinkkejä laskemiseks? Kun raskaus on näin alussa, laskeeko RR liikunnalla vai levolla? Esikoisen kanssa nousi myös, mutta ihan loppuvaiheessa vasta. Meinaan ruokavalioremppaa tehdä, suolaa ja sokeria pois ym, mutta muita konsteja tai kommenttia kellää??

Sommerset

P.S En oikein ole varma, uskonko et verenpaine on oikeasti noussut, kun alapaine oli lääkärintarkastuksessa 90... Jännitin kyllä hurjasti mutta silti... Ja niin, viikkoja on 12+3.

Kommentit (2)

Vierailija

Se alkaa yleensa vasta 22. viikon jalkeen. Eli vaihtoehdoiksi jaa verenpainetauti ja ns. valkotakkiverenpaine. Ensimmaista voi joutua laakitsemaan jos paineet on jatkuvasti yli 140/90, toiseen ei tarvita mitaan hoitoa koska paineet on korkeat vain laakarissa. Yksi tapa milla valkotakkipaineen voi todeta on 24h holter mittaus, pyyda sita laakariltasi jos paineet on edelleen koholla. Siina nakee onko paineet kotonakin ja esim. nukkuessa korkeat. Lepo auttaa korkeaan verenpaineeseen, veden juonti, ja magnesiumkin saattaa auttaa. Jos sulla todetaan krooninen verenpainetauti ja laakitystakin tarjotaan niin suosittelen etta vaadit paasta perinatologin puheille ensin etta varmasti saat raskauden kanssa yhteen sopivat laakkeet, nimittain kaikki " tavalliset" gynetkaan ei tieda miten sita pitaisi laakita juuri raskauden aikana. Beetasalpaajista kay jotkut, esim. labetalol, mutta ei atenolol vaikka sita usein maarataankin. Onnea matkaan! Krooninen verenpainetautikin on muuten paljon vahemman vaarallinen tila kuin raskausmyrkytys eli siina mielessa voit ajatella olevasi " onnekas" .

Vierailija

Olen nyt 4. kertaa raskaana ja aina sama laulu ton verenpaineen kanssa. Verenpaine voi raskauden aikana kohota ainakin kahdesta syystä, joista toinen on raskausmyrkytys ja toinen verenpainetauti. Minun paineeni ovat normaalioloissakin sellaista 125/75, joten eivät mitkään matalat. Raskauden loppuaikana ne ovatkin sitten sellaista 150-160/100-110 :(

Mutta asiaan. Raskausmyrkytys nostaa verenpainetta vasta loppuraskaudessa. Verenpainetauti (jollaista siis minulla ei ole diagnosoitu mutta johon tämä minun verenpaineen kehitykseni raskauden aikana viittaisi) esiintyy niin, että paine on korkea alussa, matalampi keskiraskaudessa ja sitten loppua kohden lukemat ovat todella törkeät.

Neuvolassa verenpaineeni on niin hurja heti alusta lähtien, että sovimme terveydenhoitajan kanssa, että seuraan sitä kotona omalla mittarillani (joka kalibroitiin neuvolassa). Neuvolassa lukemani olivat heti alussa 150/90 ja kotona 130/75 (eli minulle normaali). Jännitän verenpaineen mittaamista ihan tolkuttomasti neuvolassa.

Minulle siis ainoa apu on mitata kotona ja pitää lukemista kirjaa. Ai niin, loppuraskaudesta verenpaineeni on pilvissä kotimittarillakin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat