Paljonko viikkorahaa maksatte ja minkäikäiselle lapselle?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meillä ei tuo viikkorahan maksaminen varmaan vielä ole ihan ajankohtaista mut mietityttää vaan, että miten niitä raha-asioita lapsille pitäis opettaa...ja minkäikäisenä?

Kun nyt ne tuntuu luulevan et raha kasvaa puussa :)

Lapset siis nyt vasta 4 ja 5 vuotiaat!

Eli minkäikäsille lapsille olette alkaneet maksaa viikkorahaa? Onko rahan edellytyksenä kotityöt tms? Pitääkö lapsen maksaa rahoista vaatteet vai mihin sen pitää riittää?

Kommentit (4)

Vierailija

esikoinen jo pian 12v. ja saanut koko euron olemassaolon ajan 2e viikkorahaa.Ei siis suurensuurta summaa.

Silti hän ei aina muista edes " tuhlata" rahaansa.

Uskoisin kyllä,että pian on eri ääni kellossa....alkaa murrosiän oireita näkyä.

Kotityönä tiskikoneen tyhjennys ja roskahuolto.

Pienemmän sisaren katsominen välillä kuuluu normaalisti ihan rahaan liittymättömänä velvollisuutena...mutta olemme antaneet sitten jotain bonusta siitäkin jos ovat ulkoilleet enemmän tms. ja tiedämme,että isosisarella on jokin säästökohde.

Siis tuo viikkoraha ollaan pidetty pienenä, mutta siihen on sitten tullut bonusta ilman erisopimuksia edellämainitusta ja hyvistä kokeista tms.

Ihan hyvänä olen nyt jäljestäpäin ajatellen pitänyt tuota, että ei ole ollut suuri se " automaattinen" viikkoraha.

Vierailija

saa 1¿ viikkorahaa. Velvoitteena on oman koulupöydän siivoaminen kerran viikossa. Rahan hän yleensä säästää, tai ostaa tarroja tai jotain muuta pientä.

Olen ajatellut että viikkorahaa saa yhtä monta euroa kuin millä koululuokalla on. Velvoitteet tietenkin kasvaa lapsen kasvaessa...

Vierailija

erikseen sitten mititään vaatehankinnat yn. harrastemenot.

Viime jouluna kerättiin isohko summa perheen ja isovanhempien kanssa kortin kera....

Kävimme sitten tytön kanssa yhdessä alennusmyynneissä ja tyttö sai mieluisia vaatelahjoja yllinkyllin.Kävi itsekin jotain pienempää asustetta ostamassa.

Oli tosi mieluinen lahja ja isompi lapsi jo ymmärtää eri lailla.

No...vähän hyppäsi asiasta, mutta liittyi lasten rahankäyttöön ja siihen opettamiseen.

Vierailija

maksetaan 11 ja 12 vuotiaille (poika ja tyttö) molemmille 5 euroa viikossa. Maksun edellytyksenä on, että omat huoneet ovat siistit (siivoavat itse huoneensa), likaiset pyykit on tuotu pyykkikoppaan ja puhtaat on viety takaisin kaappiin. Lisäksi kotiläksyt pitää olla tehtynä. Viikkorahoilla ostavat lehtiä tai sitten säästävät jotain suurempaa hankintaa, esim. CD:tä tai peliä varten. Lisäbonuksia meillä on maksettu ylimääräisistä töistä, esim. kesällä ruohonleikkuusta tai talvella lumenluonnista.

Kun siirtyvät yläasteelle, olemme miettineet, että korotamme summaa ja maksamme kerran kuukaudessa. Tuosta on sitten itse maksettava kännykkälasku, näin oppivat että kännykässä juoruaminen ei ole aivan ilmaista.

Summa on meillä kasvanut vuosien myötä, mutta samalla korotuksen edellytyksenä on ollut tehtävien kotitöiden lisääminen ja sitten on myös sovittu, että mitä lapset ostavat itse omilla rahoillaan. Esim. sarjakuvat on aika arvokkaita ja nyt ovat kyllä oppineet, että jos haluaa ostaa sarjispokkarin, niin siihen menee sitten koko viikon viikkoraha. Eipähän tarvitse enää kaupassa tapella, että ostaako äiti jonkun viiden euron pokkarin:)

t. Kaisastiina

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat