Minkälainen on hyvä päätös elämäntarinalle ja hyvä kuolema

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

liittyen aiempaan aiheeseen...

itse menen nyt nukkumaan mutta ajattelin avata aiheen ennen kuin unohdan sen...

Olisi mielenkiintoista kuulla minkälaisia elämäntarinoiden loppuja palstalaiset toivovat itselleen. minkälaisia ajatuksia on hyvästä elämän lopusta ja siihen liittyvistä asioista.

Makupaloja voi ottaa tästä väitöskirjasta esim joka kertoo saattohoidosta

http://acta.uta.fi/pdf/951-44-5617-3.pdf

Eihän ihminen tiedä koska ja missä elämä katkeaa lopulta mutta asia kiinnostaa kuitenkin.

Jos olet uusi palstailija niin pieni briiffaus katsomuksestasi olisi tervetullut!

Kommentit (7)

Vierailija

Jumala tietää hetken, jolloin minun pitää muuttaa Taivaaseen. " Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu" .

Toki toivon kivutonta kuolemaa, ja jälkeenjääneille varmuutta siitä, että Taivaassa tapaamme jälleen.

Vierailija

mamadza:

Lainaus:

Olisi mielenkiintoista kuulla minkälaisia elämäntarinoiden loppuja palstalaiset toivovat itselleen. minkälaisia ajatuksia on hyvästä elämän lopusta ja siihen liittyvistä asioista.

Lähiomaisen äkkikuoleman kokeneena toivoisin:

Että kuolisi valmistautuneena, edes hetken verran. Ettei läheisille jäisi suunnatonta taakkaa, että hekin ehtisivät tehdä surutyötä jo ennen kuolemaa.

Että kuolema tulisi kun sen aika on, ettei sitä turhaan viivytettäisi. Että elimilleni löytyisi joku sopiva vastaanottaja, jos kuolen äkillisesti ja terveenä.

En oikein osaa esittää mitään " toiveita" kuolemani suhteen. Toivoisin vain, etten sitä vastustelisi, että osaisin päästää pelotta irti.

...Toinen isoäitini lähti 87-vuotiaana, itsenäisenä ja vaivoistaan huolimatta toimintakykyisenä " saappaat jalassa" aivoverenvuodon kaatamana, toinen vietti lähes kaksi vuotta terveyskeskussairaalassa (" kuoleman odotushuoneessa halvattujen ja pidätyskyvyttömien kanssa" , kuten mummo itse kuvaili) ja menehtyi lopulta keuhkokuumeeseen 84-vuotiaana pitkän ja tuskallisen kamppailun jälkeen :( . Edellinen oli mielestäni hyvä kuolema, jälkimmäinen ei.

Vierailija

Tahdon, ettei minua ryhdytä elvyttämään tai elämääni ei pidetä koneiden avulla yllä.

Toivon, että olisin elämässäni ehtinyt kokea paljon, ja toteuttaa haaveitani. Ja jos aikaisin potkaisen tyhjää, niin toivon, että lapseni olisi ehtinyt kasvaa aikuiseksi.

Kuolema ei pelota. Se tulee kun on tullaakseen - pelkäsi tai ei.

Vierailija

Ainoa toiveeni olisi saada kuolla islamin rauha elämässäni. Ja inshaAllah ilman suuria kipuja.

Niin ja olen harvemmin kirjoitteleva palstalainen, eli olen muslimi.

Vierailija

mariam-83-:

Lainaus:

Ainoa toiveeni olisi saada kuolla islamin rauha elämässäni. Ja inshaAllah ilman suuria kipuja.

Yhdyn täysin näihin sanoihin.

Vierailija

Minusta setäni kuolema on yksi parhaista esimerkeistä. Hän oli jo yli 70 vuotta. Keväällä hän kirjoitti testamentin, leikkasi ruohon ja luki raamatun. Hän selitti, että täytyy valmistautua viimeisiä päiviä varten. Kaiken tämän tehtyään (ja muitakin valmisteluja oli ollut) hän kesällä autotallissa sai aivoinfarktin ja kuoli heti.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat