Kysymys kaikille sektion kokeneille (PYSTYHAAVASTA)!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Itselläni edessä suunniteltu sektio ja kokemusta vain vaakahaavasta. Tällä kertaa leikataan tod.näk. pystyyn ja kysyisinkin sen kokeneilta, että miten pystyhaava paranee. Lähinnä kiinnostaa tietää, että millaisia housuja pystyy pitämään, pitääkö alussa olla korkeavyötäröiset jotka nousee navan yläpuolelle vai voiko pitää ihan normaalivyötäröisiä housuja? Kun voisi ihan kuvitella, että normaalikorkuinen vyötärö painaa leikkaushaavaa. Vaakahaavahan oli niin alhaalla, että housujen vyötärö oli aina sen yläpuolella. Kiitos jo etukäteen!

Kommentit (13)

Vierailija

Eiköhän se ole ihan kiinni leikkaavan kirurgin mieltymyksistä ja tottumuksesta miten päin leikkaus tehdään. Mulle on tehty hätäsektio poikittain. Hassulta sen sijaan kuulostaa, että leikattaisiin eri suuntaan toista kertaa sektiota tehdessä...!?

Vierailija

Itselläni ei ollut hätäsektio, mutta kiireellinen ja Seinäjoella lääkäri päätyi pystyyn, sillä on oletettavaa että mulla mahdolliset muutkin raskaudet päätyvät leikkaukseen ilman tuota vuorokauden kivuliasta supistelua,mitä tämän esikoisen kanssa ... Pysty on helpompi avata uudelleen JA MIKÄ TÄRKEINTÄ: toipuminen huiman paljon helpompaa, kun kaikki vatsalihakset eivät ole poikki! Onhan se ruma...tai en tiedä, ylpeänä kannan taisteluhaavojani! Itse olen vielä ammatiltani näyttelijä, joten kyllä kannan huolta myös ulkoisista asioista, mutta tärkeintä mulle oli nopea paraneminen ja kuntoutuminen.

Ilkeältä kyllä tuntui aluksi normaalit housut, mutta toisaalta ei neleikkauksen jälkeen mahtuneet ppäällekään. Hameet ja mekot toimii!

Vierailija

Monet tuntuivat ihmettelevän pystyä leikkaussuuntaa suunnitellussa sektiossa. Olen vähän erikoinen tapaus, käytän nimittäin verenohennuslääkettä, minkä takia verenvuotoriski sektiossa on suuri. Pystyviillon kautta näkyvyys on parempi ja mahdollinen verenvuoto saadaan nopeasti tyrehdytettyä. Lisäksi sektio tehdään nukutuksessa, joten vauva on saatava pian ulos mahasta ennekuin nukutusaineet ehtii vaikuttaa vauvaan. Eli tässä selitystä, miksi pystyviilto tällä kertaa. Edellisessä sektiossa en vielä joutunut käyttämään verenohennuslääkettä, joten silloin voitiin tehdä puudutuksessa ja vaakaviilto.

Vierailija

leikattiin, kun ei mahtunut tulemaan. Ei ollut hätäsektio, vaikka pystyviilto tulikin, kuulema lapsen suuren koon vuoksi (4210 gr ja 53 cm). kertoivat sairaalasta, että jos jatkossa joudutaan sektioon, niin leikkausviiva on samansuuntainen, ei tehdä ristiin.

Parani hyvin, pidin äitiyshousuja aluksi, ja korkeavyötäröisiä vaatteitä, että eivät purista. mahan alle jäävät alushousut olivat kamalia. Vetoketjut ja napit painoivat pitkään, joten en niitä kovin äkkiä alkanut käyttää. Nyt yli 6 kk sektiosta, haava punainen vieläkin, eikä taida koskaan arpeen karvat kasvaa, on sen verran muhkea viilto tuolla alhaalla.Rasvaan arpea edelleenkin, alkuksi rasvasin Bebanthenilla.

Vierailija

Mulla kaksi kiireellistä sektiota, viillot tehtiin vaakaan ja toisella kertaa leikattiin vanhan arven kohdalta.

Mutta tuo pystyhaava suunnitellussa tai kiireellisessä kuulostaa kyllä kovin oudolta...

Vierailija

Mulle tehtiin hätäsektio ja siten pystyviilto. Haava parani nopeasti, itse haava ei edes kipeä ollut koskaan. Pidin kyllä löysiä korkeampivyötäröisiä housuja, pienikin puristus sai alavatsan kirvelemään ikävästi. Haava umpeutui ensin keskikohdaltaan, ainut " ongelma" itselläni oli alaosan tikit jotka eivät sulaneet kun solmukohta oli jätetty pitkäksi. Haava myös synnärillä hieman aukesi kyseisestä kohdasta, joka jätti isomman arven alaosaan vaikka sitä teipattiin kokoon aukeamisen jälkeen. Nyt 3kk sektiosta ja arpi on kirkkaanpunainen ja siisti, lääkäri sanoi arven vaalenevan suht näkymättömäksi vuodessa.

Vierailija

Mulle tehtiin sektiossa pystyviilto ja todellakin mammahousuissa kuljin vielä pari viikkoa sektion jälkeen sekä korkean vyötärön että raskauskilojen takia. Ei olisi tullut mieleenkään pitää lantiomallisia housuja, kun se haava oli kuitenkin kipeäkin, vasta kun arpeutuminen oli tapahtunut kunnolla eikä juurikaan enää sattunut, aloin käyttämään tavallisia housujani.

Vierailija

Tuskin sulla suunnitellussa sectiossa leikataan eri suuntaisesti kun edellisellä kerralla. Hätä sectio tehdään " pystyviillolla" vai miten se nyt ilmaistaan... Jos on aikaisempi sectio niin suunniteltu sectio tehdään ihan normaalisti " bikinirajan" alapuolelta. Ehkä jopa niin että käyttävät samaa kohtaa kun viimeksi niin ei tule kahta arpea ?! En tiedä tuosta vanhan haavan käytöstä, kun ei ole kokemusta...

Vierailija

Mulle piti keskimmäisen kohdalla tehdä suunniteltu sektio perätilan vuoksi, ja sanottiin että viilto tehdään pystyyn. Pystyyn se tehtiinkin, tosin siitä tuli hätäsektio kun synnytys oli jo pitkällä käynnissä kun menin sairaalaan, eikä vauva olis mahtunu tulemaan!

Ymmärsin kuitenkin, että pystyviilto on vielä yleisempi, mutta riippunee kaupungista ja sairaalasta, ehkä myöskin lääkäristä. (synnytin Jyväskylässä)

Oma haavani on parantunut hitaasti, mutta se seikka onko haava pysty vai vaaka ei ole vaikuttanu asiaan. Arpi on vieläkin (synnytyksestä yli3v..)aika punainen ja kutisee paljon. Se johtunee kuivaihoisuudesta, ym. yksilöllisistä seikoista. Tavalliset löysät housut ovat parhaimmat, matalavytäröiset (lantiohousut) painaa juuri arven kohtaa ja alussa ainakin sattuu. Verkkarit, golleget tms. ei-purístavat housut parhaat.

Vierailija

arpi parantui mun mielestä ihan hyvin, muistaa vaan suihkutella sitä pari kertaa päivässä ja kuivata hyvin ja antaa niitä ilmakylpyjä.

siis mulla on pystyviilto.

sairaalasta lähtiessä mulla oli äitiyshousut jalassa ja ne ei puristanu yhtään, mut ei niitä sit voinu pitää ku oli ne helteet heinäkuussa.

käytin n. 2 vko-1kk kietaisuhametta se ei puristanu yhtään ja oli mukava liikkua, tietysti nyt tällä ilmalla se ei onnistu.

mutta omasta kokemuksesta voin sanoa et joku löysä vaate mikä ei hankaa eikä purista haavan kohtaa on paras.

nyttenkin vielä kun käyttää housuja ja jos vähän hankaa tms. niin rupeaa haavan kohdalta kutiamaan eikä tunnu mukavalta.

Vierailija

Sain itse päättä tehdäänkö pysty vai vaakaviilto. Lääkäri (nuorehko nainen) suositteli pystyviiltoa, sama tehty myös hänelle. Paranee helpommin - varsinkin jos on " vatsamakkaraa" . Pystyhaava on myös kuulemma anatomisesti oikein tehty, siis tarkoitan, että se on luonnollinen tapa mennä mahaan sisään (siis jos nyt jokin tapa on luonnollinen...). Se puolsi myös pystyviiltoa, että jos seuraavassa synnytyksessä joudutaan hätäsektioimaan, niin ei ole sitten arpia ristiin ja rastiin mahassa!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat