Vierailija

Aloitin kuukausi sitten uudessa työssä ja kun olin viikon ollut, tein raskaustestin ja tuli plussaa. Lasta yritetty pari vuotta hoitojen kera, joten todella haluttu lapsi on. Nyt sitten mietin vaan sitä, että kun minulla on neljän kuukauden koeaika, niin saako työnantaja koeajan aikana purkaa työsopimukseni? Voihan toki olla, että maha ei edes näy vielä neljän kuukauden päästä, mutta jos niin käy...

Työ on ns. unelmatyöni joten en kyllä haluaisi poiskaan joutua, mutta koska lapsi on unelma nro. 1, ei haittaa jos töistä pois joudun. Ajattelin vain, että jos sellainen tilanne tulee, niin onko koeaikanakaan raskaus syy purkaa sopimus?

Kommentit (5)

Vierailija

joten mielestäni sinun ei kannata kertoa töissä raskaudestasi vielä mitään.

Toivottavasti kaikki asiat järjestyy ja saat sekä vauvan että mieleisen vakityöpaikan!

Vierailija

Vaikuttaakohan se, että olen aika pienikokoinen vatsan näkymiseen?

Pomo on kyllä ihan rento tyyppi, mutta on nuori mies joten se vähän askarruttaa että miten suhtautuu. No, täytyy katsoa..

Kiitos vastanneille!

Vierailija

Eli pidä mölyt mahassasi vaan ja kerro raskaudesta vasta kun koeaika on päättynyt! Vatsasta ei kukaan huomaa ennen kuin kuudennella kuulla (keskiverto).

Vierailija

Tavallisesti koeaikana saa työsuhteen purkaa ilman mitään sen kummempaa syytä. Raskaus on ainoa poikkeus. Kun nainen on raskaana, niin työnantajan pitää osoittaa jokin MUU syy kuin raskaus työsuhteen purkamiseen. Eli pitää olla jokin oikea syy. Esim. että et ole suoriutunut vaadituista tehtävistä tms. Tässä on siis näyttövelvollisuus työnantajalla, jos hän ei muuta syytä osoita, niin työsuhteen purkamisen katsotaan johtuneen raskaudesta ja se on näin ollen laiton.

Minä kannustaisin kertomaan siinä vaiheessa kun olet turvallisilla viikoilla (rv12). Näin annat pomolle kuvan, että olet rehellinen ihminen ja sinut kannattaa pitää. Minä en ainakaan voisi olla epärehellinen asian suhteen. Kyllähän sinut voidaan irtisanoa sitten myöhemmin kun palaat äitiyslomalta! Tietenkin tämäkin riippuu pomosta, että minkälainen hän on. Jos jo etukäteen tiedät, että potkut tulee ja pomo on niin häikäilemätön, että keksii jonkun syyn purkamiselle, niin sitten ei ehkä kannata kertoa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat