Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epäonnistunut olo - lapsi ei enää pärjää pelkällä rintamaidolla

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Poika on 17 päivää vanha. Syntyi sektiolla. 4 päivää syntymästä maito nousi ja sitä tuli reippaasti, rinnat olivat poksahtamispisteessä. Muutaman päivän päästä tilanne tasoittui, maitoa tuli tarpeeksi, muttei enää niin paljon. Nyt muutaman viimepäivän aikana maidontulo on vähentynyt selvästi, parina viimeiltana ollaan annettu korviketta, kun poika ei saa mahaansa täyteen. Joku 60 ml menee ja poika nukkuu pisimmät unensa sen jälkeen.

Tänään jouduin ensimmäistä kertaa antamaan lisämaitoa jo aamulla. Pari päivää poika on nukkunut päivisin vain n. 1 korkeintaan kerralla, varmaankin siksi kun ei ole saanut mahaansa kunnolla täynnä. Ja kun on vähän väliä tissillä, ei maitoakaan kerkeä tulla paljoa.

Imetyshaluni ovat kovat ja pettymys on suuri, kun maito ei pojalle riitä. Tiedän, ettei tämä ole merkki huonosta äidistä, mutta silti olo on jotenkin masentunut asian takia. Varsinkin kun sanottiin, että " sulla tuota maitoa riittää, tuskin poika tulee muuta tarvitsemaan" . Harmittaa. Olenko tehnyt jotain väärin? Kuinka voin tilannetta parantaa?

Miisis ja poitsu

Sivut

Kommentit (21)

Kun imetät niin imetätkö vain yhden rinnan vai tarjoatko molemmat eli vauva syö molemmat rinnat ?Mulla neuvolatäti neuvoi että syöttäisin molemmat rinnat ja tämän jälkeen kokeilen antaa korviketta. Jos ottaa niin nälkä jäänyt eikä siis tule tarpeeksi maitoa.

Mutta ei se tarkoita että toivo olisi menetetty, juot paljon vettä ja juo ennen imetystä yksi lasi vettä. Sitten tietysti tärkeää ettet stressaa, se kun vaikuttaa myös tuohon maidon tuloon... Ja anna sitä korviketta ihan hyvällä omatunnolla. Et ole huono äiti vaikka vauva ei söisi pelkkää äidinmaitoa rinnasta.

Mun neuvolatäti sanoi kivasti että " tärkeintä on että vauva saa ruokaa, ei se mistä sen maidon saa rinnasta vai pullosta"

miulla on monesti päiviä jolloin tuntuu et maito ei riitä ja vauva imee tyhjää tissiä, mut sitte seuraavana päivänä maitoa tuleekin jo ihan liikaa! tuo meidän neiti viihtyy iltaisin tissillä aika tiheään ja oon huomannu et ei sillä aina oo nälkä. esim. monesti neiti haluaa tissiä, jos sitä alkaa harmittaa joku asia ja silloin pitää saada lohtutissiä :) toisinaan taas hamuaa tissiä kovasti suuhunsa huudon kera ja kun sen suuhunsa saa nukahtaa..

no nyt kutsu kuuluu! tsemppiä vaan sen imetyksen suhteen! :)

Joskus se imettäminen on oikeasti sitä, että siinä menee koko ilta tankatessa. Juo tarpeeksi, lepää hyvin, kaukosäädin käteen ja illaksi sohvalle imettämään;) Tsemppiä teille!

meidän tyttö onkin kasvanut aika vauhilla, painoa nimittäin on tullut yli kilo kuukaudessa (nyt 2,5kk). valitettavasti kuitenkin miulla maidontuotantoon vaikuttaa herkästi monet asiat ja jos en pidä itsestäni huolta niin maidontulo vähenee heti :( ite oon huomannu et jos oon väsynyt tai stressantunut maito vähenee heti. samoin jos en juo tarpeeksi. juon ainakin 4 litraa päivässä ja iltamaidon kannalta tärkeää on juoda varsinki aamupäivällä. päiväunet otan joka päivä vauvan vieressä, jotta pysyn tarpeeksi pirteänä. eli kannattaa yrittää vaan juoda ja nukkua tai ainkain pötkötellä :)

tietenkin jos vauva ei saa massuaan täyteen niin anna ihmeessä vauvalle lisämaitoa! kuten sanoin stressi vaikuttaa kauhiasti maidontuotantoon ainakin minulla joten parempi antaa lisämaitoa nälkään kuin stressata jos maitoa ei tule tarpeeksi. kannattaa kuitenki yrittää usein imettä jotta se maito nousee.

tsemppiä sinulle!

Todellakaan älä ota stressiä! Mä olin ihan samanlainen kuin sinä, kun kävi ilmi, että multa ei maitoa tule. Sektiolla syntyi tyttäreni, ja mulla oli päällä tosi raju raskausmyrkytys.

( raskauskiloja tuli 6kg, mutta turvotus oli leikkauspäivänä niin raju, että leikkauksen jälkeen multa lähti viikossa 19,5kg! Maidontuloonhan se sitten vaikutti....).

Tyttäreni saanut NANnia 2,5 viikkoisesta asti, ja hyvin on kasvanut ja iloinen lapsi on. Nukkuu kahdeksasta kahdeksaan joka ikinen yö heräämättä, koska masu on täynnä ravintorikkaasta ja täyttävästä NANnista.

Älä ihmeessä ota stressiä, sillä tällaisia tapauksia varten äidinmaidonkorvikkeet on kehitetty!

Mulla maitomäärä selvästi vähenee, jos en ehdi syödä jatkuvasti kunnolla. Ja sama homma juomisessa ja nukkumisessa. Eli ruokaa, juomaa ja unta (mikä ei aina ole niin helppoa vauvelin kanssa;) paljon.

Joku täällä mainitsikin molemmista rinnoista syöttämisen, mutta muistuttelisin, että vauvalle voi tarjota vaikka viidettä ja kuudettakin rintaa! Eli siis aina välillä vaihtaa vauvan rinnalta toiselle ja taas kun vauva päästää siitä irti, niin eikun toiselle tissille taas. Tyhjästäkin rinnasta erittyy koko ajan maitoa ja se tyhjän rinnan takamaito on sitä rasvaisinta ja täyttävintä.

Hyviä leffoja vaan pyörimään, jos telkusta ei tule mitään kivaa, tai hyvä kirja käteen, juomista ja syömistä lähettyville ja vauva tissille koko illaksi. :)

Ja jos paikkakunnallasi pyörii imetystukiryhmä, mene rohkeasti mukaan hakemaan kannustusta ja tapaamaan kohtalotovereita!

kaikki mahdollinen on kokeiltu mutta pojan paino ei vain nouse tarpeeksi että siksi täälä nyt tuputetaan korviketta joskaan poika ei huoli niin paljoa kun neuvolan mukaan tarvisi... p.... fiilis kun oisin myös halunnu imettää ja yhäkin imetän mutta sitä lisämaitoa täytyis nyt sitten antaa lisäksi

heruu, lapsi siis tilaa sitä lisää. Sinikkyyttä, joskus se vain on sitä, että imetetään tunnin välein. Tilanne tasoittaa aika äkkiä, kun maidontulo asettuu taas lapsen vaatimiin mittoihin.

Lepää, juo paljon ja imetä sitkeästi;) Ja sitten, jos et enää vain jaksa, aina ihmeessä lisämaitoa. Se ei tee sinusta huonoa äitiä.

Voi olla myös että nyt on tarvetta lisämaidolle, mutta muutaman viikon päästä oma maito riittää. Vauva esim. oppii imemään tehokkaammin tai maidon määrä lisääntyy. (Näin oli meillä ja näin oli kaverillanikin.)

Mutta tarjoa aina ensin tissiä. ja juo itse reippaasti nestettä. Tsemppiä!!!

Et ole mitenkään epäonnistunut, jos maitosi ei riitä.

Pääasia on, että vauva saa mahansa täyteen, joko sinun maidollasi tai korvikkeella.

Mitään 100%:llä varmuudella toimivia vinkkejä minulla ei ole antaa.

Itse kokeilin vaikka ja mitä, ihan turhaan. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö sinulla voisi toimia joku konsti, joka ei minulla tehonnut.

Imetyksen epäonnistuminen, osittainenkin, aiheuttaa kamalat omantunon tuskat.

Minullakin oli niin kova halu imettää ja sen epäonnistuminen tuntui siltä, että maailma romahtaa.

Alussa poika (nyt reilu 2kk) sai tissiä ja korviketta, mutta nyt pelkkää NANia.

Tässä on linkki keskusteluun, jossa tuntemuksiaan kirjoittaa äidit, joiden maito ei riitä:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=5503821&p=2&tmode=1&smode=1

Eli vauvan imu lisää herumista ja maitoa muodostuu koko ajan lisää. Pumpulla vastaavaa efektiä ei (yleensä) synny. Älkää ihmeessä siis verratko pumpatun maidon määrää ja vauvan syömää maitomäärää!!

Tsemppiä imetykseen kaikille :)

Kompsuliini on aivan oikeassa. Imetystukisivustoilla kerrotaan juuri tuosta maidonmäärästä lypsämällä. Itselläni maito on riittänyt vauvalle 6 kuukautta täysimetyksellä ja nyt osittaisimetyksellä 9 kuukauteen asti. Ja imetän edelleen kiinteiden ohella. Lypsämällä maitoa ei mullakaan heru hyvin, mutta vauva onkin asiantuntijoiden mukaan paljon parempi " heruttaja" :)

Minullakin imetyksen alkutaival oli hankalaa ainakin 2 kk, mutta lapsi kasvoi hyvin. Riittääkö maito? yms. kysymykset imetyksestä vaivasivat päätä esikoisen äitinä. Otin kuitenkin imetyksessä päivän kerrallaan ja nyt olemme päässeet tänne asti. Ja vauva on kasvanut normaalisti, joten ruokaa on riittänyt :)

Mutta jokainen saa itse tehdä omat imetyspäätöksensä. Äitiyspakkauksen mukana tulevassa Rinnalla-oppaassa neuvotaan tarjoamaan alussa vauvalle rintaa aina, kun hän on levoton ja itkuinen.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat