Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olen ollut kotiäitinä viimeiset kolme vuotta. Meillä on 5.5 vuotias ja 2 vuotias lapsi.

Vanhempi kävi viime vuoden kerhossa kaksi kertaa viikossa ja nautti siellä todella paljon. Vanhemmalla lapsellani on motorisen kehityksen viivästymää ja tasapainovaikeuksia. Äyllisesti tosi virkeä ja ihana seurallinen tyttö. Hänestä ei erilaisuutta huomaa jos ei osaa katsoa.

Viime keväänä erityislastentarhanopettaja (joka kerhossa kävi lastamme välillä katsomassa) sanoi että tytön pitäisi aloittaa päiväkoti syksyllä. Koska tiedän tyttöni ja sen että hän ei päiväkotiin halua jos pikkusisar jää kotiin kanssani (minusta se olisi vähän niinkuin syrjimistä, viedä toinen päiväkotiin ja pitää toinen kotiin), tein siis päätöksen viedä molemmat päiväkotiin ja palata työelämään. Nyt lapset ovat olleet päiväkodissa muutaman kuukauden ja minä edelleen kotona koska en ole töitä kovasta etsimisestä huolimatta saanut.

Ja tämä tilanne on kamala!!! Sotii niin luontoani vastaan viedä lapset päikkyyn ja olla itse kotona.

Yritin vihjata erityislastentarhanopettajalle että jos ottaisin lapseni vielä kotiin ensi syksyyn saakka, jolloin alkaa eskari. Hän oli ehdottomasti sitä mieltä että 5.5 vuotiaalle päiväkoti on virikkeiltään ehdottomasti parempi paikka kuin esim kerho+koti. Hän sanoi että ota pienempi pois mutta älä isompaa. Mutta kuten edellä sanoin niin en halua vain toista viedä, varsinkin kun tyttö ei sinne päiväkotiin niin kovin innolla mene. Molemmat kotona tai molemmat tarhassa.

Nyt mietinkin että uhmaan erityilastentarhanopettajaa ja otan lapset pois. Mutta onko se järkevä ratkaisu?

Onko täällä muita jotka ovat vieneet lapsen tarhaan vasta eskari-ikäisenä? Onko siitä ollut jotain haittaa? saako kavereita vaikka meneekin vasta eskariin? Entä taidot? Jääkö jälkeen?

Ym Ym...

Kommentit (8)

Kun itse ajattelen että minulla on " normaali" eskarilainen joka on eskarissa 4h päivässä ja tuntuu olevan ihan riittävän rankkaa hänelle tuo ilman hirveitä ponnistuksia " pysyä muiden tahdissa" . Ennen eskaria poika on ollut vain kotihoidossa ja pari kertaa viikossa kerhossa. Nyt jaksaa tuon eskariajan, mutta jos pitäisi jaksaa koko päivä hoidossa, niin luulisin että tulisi kyllä lieveilmiönä mukaan levottomuutta, kiukkuisuutta ym. Miksi juuri erityislapsen pitäisi sitten olla aiemmin päiväkodissa pidempiä päiviä kehittyäkseen? Tietyt toimintamuodot ammattilaisen opastuksella ymmärrän, mutta tuskin erityislapsen osalta " kehittävää" toimintaa kovin montaa/pitkää hetkeä päivässä on, muutenhan päiväkodissa on vain normaalit leikit ja rutiinit. Mitä niin kehittävää niissä on?

Aika hankala tilanne. jos olisin sinä niin pitäisin kuitenkin ainakin isomman hoidossa koska muuten kouluunmeno voi olla hankalampaa. Pienemmän pitäisin vielä kotona, mutta jos vanhempi ei suostu niin ni sit hoidossa molemmat. minulla on myös 2-vuotias poika ja hän on vielä kotona. Voit tietysti ottaa molemmat kotiin koska itsekkin olet kotona. eihän tässä pitkä aika ole tuohon eskarin aloitukseen ja sen aikana kyllä lapsi oppii taitoja mitä koulua varten tarvitseekin. Tärkeintä on kuitenkin lapsen tyytyväisyys ja turvallisuus.

Siis minä uskon että eskari-ikäiselle pojallemme tuo 4h päivässä on ihan riittävän " rankkaa" . Poika kyllä viihtyy eskarissa, on kavereita ja mitään ongelmia ei ole ilmennyt kotihoidon jälkeen. Silti pidän vielä eskari-ikäiselläkin tärkeänä että nuo päivät eivät veny liian rasittaviksi ja saa kotona " hengähtää" .

OLen siinä suhteessa täysin samaa mieltä erityislastentarhanopettajan kanssa siinä että eityislapsi tarvitsee jo todella kovasti päiväkotia!

Eikä tässä ole kyse siitä mitä virikkeitä tarjoat tai jätät tarjoamatta lapselle vaan siitä että lapsi voi sekä kieltäytyä että kieltäytyy yrittämästä täysillä vanhempien kanssa.... Päiväkodissa on yritettävä täysillä pysyä muun ryhmän mukana ja lapsi myös kehittyy kun joutuu ponnistelemaan pysyäkseen ikätovereittensa tahdissa....

Jos hommaa siirretään vielä vuodella eteenpäin ei se ole ainakaan lapsen etu.....

Lapsi ei halua päiväkotiin koska pääsee kotona helpommalla mutta se ei ole lapsen paras...Ja tämän olen tasan nähnyt oman erityislapsen kanssa...

Päiväkoti on ollut aivan a ja o osa kuntoutusta ja kehitystä. Arvostan todella sitä työtä mitä päiväkodissa on pojan kanssa tehty. Se että lapsi käy kerhossa ei ole todellakaan sama asia kuin kokopäivä päiväkodissa... Kerhosa ollaan muutama tunti päiväkodissa useimmiten koko päivä...

Mitä sitte taas tulee lasten keskinäisiin suhteisiin niin teilläkin voisi olla hyvinkin se tilanne että nuorempi kokee väärytenä sen jos joutuu jäämään tässä tilanteessa kotiin.... Meillä on ollut tilanteita jossa osa on ollut kotihoidossa ja erityis lapsi päiväkodilla...tämä on siinä suhteessa ollut hyväkin ratkaisu että terveet lapset saavat huomiota eniten päivällä ja erityislapsi illalla!

Muista myös se että jos sinä suhtaudut väheksyen epäillen ja pahalla mielellä päivähoitoon myös lapsi lukee tämän asenteellisuuden sinusta mistä sitten myös seuraa se että myös lapsi suhtautuu kielteisesti päivähoitoon....

Hän oli päiväkodissa klo 9-15, sen lyhyempiin päiviin ei " suostuttu" kuntoutuksen kannalta..

Suosittelen ehdottomasti pitämään lapsen ryhmässä, kun hän kerran on paikan saanut! Ainakin täällä meillä päin paikkaa erityisryhmästä ei saa edes kaikki, jotka jonkinasteista tukea tarvitsisi, kun ongelmat eivät " tarpeeksi suuria" , joten uskon lapsesi hyötyvän ryhmästä.

Integroidut erityisryhmät myös ovat pienempiä kooltaan ja tukilapset erityisesti sinne valittuja ja näin ollen luonteeltaan ja käytökseltään rauhallisia, toiset huomioon ottavia, kärsivällisiä ja ystävällisiä.. . Ryhmät kiinnittävät kaikessa toiminnassaan huomiota kuntoutumiseen ja kehityksen tukemiseen ja ryhmässä on lapselle tarjolla ammattitaitoista apua... Eli olot ja toiminta eroaa huomattavasti normaali päiväkotiryhmästä.

Toki teet kuin haluat mutta uskoakseni lapsellekin olisi helpompaa olla / mennä eskariin suoraan kuntouttavasta ryhmästä!

Tsemppiä työnhakuun :)

Hankala tilanne.

Meillä lapset ollut kotona siihen asti kunnes menivät eskariin.

Kävivät pari kertaa viikossa kerhossa.

Kyllä sinä itse tunnet lapsesi parhaiten ja päätät lopulta mitä teet.

Pärjäile!

Ja vie vanhempikin mahd lyhyeksi ajaksi päiväkotiin. Uskon, että erityislapsi tarvitsee enemmän virikkeitä, mutta ei se kokopäiväistä päivähoitoa tarvitse. En muista sanoitko kuinka pitkää päivää teillä ollaan päivähoidossa, mutta uskoisin, että 3h/pvä riittää hyvin. :)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat