Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äidin jatkuva stressi ja sikiön kehitys

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olisko jollain tietoa, että missä netissä vois olla tästä aiheesta?

Haluaisin tietää, kuinka vahingollista on vauvalle ja mitä saattaa aiheuttaa. Jotain tutkimuksia vaikka...

Tietysti omat kokemukset ja tiedot on myös tervetulleita.

h.h. rv 23+6

Kommentit (6)

Vierailija

Kun mies on yleensä kuitenkin ollut mukana, niin siinä on vähän vaikea ollut avautua. Ja mulla on noi neuvolantäditkin vaihtunu jo pariin kertaan, et ne ei oo tullut vielä jotenkin niin tutuksi. Tosi vaikee rupee puhuu vieraalle ihmiselle. Joulukuussa alkaisi sitten se perhevalmennuskin ja kuulin et siellä puhutaan parisuhteesta synnytyksen lisäksi ja pelkään sitä vähän. Mietin, että pystynkö pidättelemään itkua millään...

Tietysti olen yrittänyt miehelle puhua, mutta sanoo vain että " itsehän sä siinä stressaat" , ei hän kuulemma mitään vahinkoa voi aiheuttaa vauvalle. Näinhän se kyllä olisi jos en sattuisi rakastamaan häntä.

h.h.

Vierailija

Oletko puhunut asiasta neuvolassa? Sinun hyvinvointisi on nyt pääasia. Ja se on täysin selvää, että jos sulla on kauheen paha olla niin ei se hyvää tee vauvallekkaan. Näin mulle ainakin sanottiin neuvolassa. Ja huomaan kyllä itsekkin miten erilainen tämä odotus on kun ei ole sitä jatkuvaa stressiä ja itkemistä. Ongelmat parisuhteessa ei sovi lainkaan yhteen raskauden kanssa, mutta valitettavasti niiltä ei voi aina välttyä. Minä hakisin apua sillä mulla meni viimeksi niin pahaksi, että jouduin syömään lääkkeitä :(

Birdy

Vierailija

Mitään erityisiä sivuja en tiedä missä tietoa oli, mutta omaa kokemusta löytyy sitäkin enemmän.

Itse olin jatkuvan stressin alla kun odotin esikkoa. Olin juuri muuttanut uudelle paikkakunnalle ja aloittanut uudessa työssä. Miehen kanssa oltiin päädytty saman katon alle ja tulevan anopin kanssa olin jatkuvasti riidoissa (hän ei alkuun voinut hyväksyä sitä, että en kuulu kirkkoon yms.) Voin todella pahoin aina viidennelle kuulle saakka ja supistelut alkoivat todella aikaisin joten työnteosta ei tullut mitään. Stressiä siis riitti vaikka muille jakaa. Lisäksi minulla oli todella paha synnytyspelko jota kävin purkamassa pelkopolilla.

Neuvolassa pystyin puhumaan asioista ja miehelleni myös, mutta ei se stressiä kauheesti helpottanut. Vauva kuitenkin tuntui kehittyvän ihan hyvää vauhtia ja oli oikein virkeä. Supisteluja tuli sitä useemmin mitä enemmän stressiä oli. Siitä oltiin kovasti huolissaan. Lepäilin paljon ja jouduin välttämään matkustelua. Eipä siinä muu auttanut. Esikko syntyi perätilassa kaks viikkoa ennen laskettua-aikaa. Kovin oli pieni, mutta muutoin kaikki hyvin ja on edelleen.

Tiedä oliko tästä sepustuksesta mitään hyötyä, mutta tällanen kokemus mulla. Stressi ei ole koskaan hyväksi ja kaikkein vähiten raskauden aikana. Koita ainkain purkaa sitä jotenkin ulos jos se vaikka vähän auttais. Täällä on ainakin yksi " kuuntelija" :)

Birdy

Vierailija

ja mulla tuli vatsa kipeäksi ja vuotoa ja jouduinki päivystykseen mutta kaikki oli onneksi ok.....eli mulla kaikki kivut ja vuodot tuli stressistä.8parisuhteen vuoksi).että ei se hyväksi ole ...voi kunpa saisitte pian asiat kondikseen

17+2

Vierailija

Ei liity töihin eikä kouluun, vaan parisuhteeseen. Ja olen siis semmoisessa -erota vaiko eikö- pattitilanteessa jota on jatkunut jo pari kuukautta... Että missä sitten menee raja sairaalloiseen stressiin? Itken asian takia useita kertoja päivässä.

h.h.

Vierailija

stressin pitää olla ihan sairaanloista, että jotenkin vahingoittaisi sikiötä. se että sulla on töissä hankalia juttuja tai kovat opiskelupaineet, ei pikku masuvauvaa kyllä haittaa!! Kysy vaikka neuvolasta. Kyllä raskaanaolevakin sietää samanlaisia paineita kuin muutenkin. Kunhan muistat syödä ja nukkua ja vähän liikkuakin joskus! Ole huoletta!!!!!

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat