Biopsia - tuoreena / pakastus, lisähormoonit, vitamiinit yms...

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Moi vaan kaikille...

Meillä on 4 ICSI-hoitoa takana, ja nyt pitäisi alkaa 5. ICSI piakkoin... aikoinaan miehelle tehtiin biopsia, mutta kun kaveri oli optimistinen homman suhteen, niin otatutti vain 3 putkellista kiveskudosta pakkaseen (olisi voinut ottaa myös 10 putkea)...

... eli nyt pitäisi tehdä biopsia ennen seuraavaa hoitoa... olisin kiinnostunut kaikenlaisesta biopsia-tietoudesta ja kokemuksista, koska itse olemme ulkomailla ja hommat tehdään täällä ilmeisesti vähän eri lailla... ennen kaikkea kiinnostaa:

- Onko kukaan syönyt mitään hormooneja ennen biopsiaa???

(meillä ei, hormoonikokeet olivat normaalit, syynä jonkinlainen tulehdus tms. joka on tukkinut tiehyeet...)

- Onko kukaan syönyt mitään vitamiimenä, hivenaineita tms. ennen biopsiaa??

(meillä ei ollut mitään puhetta, vaikka normaali simppatestejä saadaan paremmaksi tällä tavalla...)

- Onko biobsia tehty aina ns. tuoreena (samaan aikaan kuin punktio naiselle), vai onko teillä laitettu tuotoksia pakkaseen???

(meillä käytetty vain pakkastavaraa...)

Ja tietenkin hoitotuloksetkin kiinnostavat :-)

Kiitokset vastauksista / kokemuksista!

Eemeli

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Kiva kun laitoit viestisi - olenkin tietoinen, että Suomessa lapsettomuusgynet tekevät biopsioita... ja täällä mun lääkäri myönsikin, että kyse ei ole lainkaan simppojen vähyydestä - niitä löytyy, kunhan vain kiveksistä " kaivaa" ...

Eilen mies tosiaan soitteli sekä sairaalaan että yksityisklinikalle päin... nyt näyttää siltä, että sairaala ei pysty tässä tilanteessa taipumaan biopsian tekoon joulun ja uudenvuoden välisenä aikana - se kun on täällä jonkinlainen " pyhä" loma-aika, ja kun tosiaan se yksi yksityinen urologi-lekurikin on pelistä poissa (lapsettomuuspoli tosin tekee punktioita joulut ja kaikki - joka ikinen päivä!!!)... Yksityisklinikan heppu oli heti sitä mieltä, että biopsiasimppoja pitää ilman muuta käyttää tuoreena (eikä pakastettuna, kuten meillä!!! Lapsettomuuslääkärille taas on aina kelvannut ne pakastesimpat - oleellista on vain se miehen " perimä" , simpat ilmeisesti kestää pakkasta (biopsiastakin saatuna!) toisin kuin alkiot), mutta tämä urologi ei ole joulun ja uudenvuoden välillä edes koko maassa... jätettiin lääkärit puimaan keskenään ja pohtimaan tulevaa, ja loppuviikosta soitellaan uudelleen... ongelmana vielä ainakin simppojen kuljetus, kun operaatiot tehtäisiin eri sairaaloissa... että nyt on selvää, että " operaatio" on siirtynyt kuukaudella eteenpäin... mies ei ollut uskaltanut enää kysyä, että mitäs sitten, jos biopsia pitäisikin tehdä viikonloppuna??? Epäillään, että oman sairaalan urologian osasto tuskin siihen taipuu... oma mies on kyllä sen sortin " insinööri" , että kai se vaikka itse paikallispuudutuksella ne simpat kalastaisi... ihmettelen, että miksi lapsettomuuspoli ei itse tee juttuja - olisivat ainakin " omavaraisia" suunnittelun yms. suhteen!

Tässä " odotellessa" olisin kiinnostunut kuulemaan lisää biopsiakokemuksia... meillä toistaiseksi torstain puhelinajalle ainakin seuraavia kysymyksiä:

- voisiko auttaa e-vitamiinin nauttiminen 200 xg/vrk simppojen laatuun (joku oli netistä kalastanut tälläistä tietoa!)

- onko teoriassa mahdollista, että vasta-aineet olisivat voineet " tuhota" simppoja kiveksissä, kun biopsia on tehty 3-4 vuotta sitten... pitääkö siis tehdä " koepalan" otto etukäteen?

- Tai olisiko koepala perusteltua, jos simpoille pitäisi antaa lisähormonia ennen hedelmöitystä (näin tehtiin mun toisella hoitokerralla mun tokalla klinikalla, kun simpat oli otettu pakkasesta, eka hoitokerralla ei päästy siirtoon (syyt vähän epäselvät!))

- voisiko biopsian tehdä " kuka tahansa" urologi lapsettomuusklinikan tiloissa periaattella " työkalut" mukana (laillisia ja " vastuu" kysymyksiä)...

Eemeli - edelleen ihmeissään...

Vierailija

... meillä on suunnitteluaika urologille (täällä ulkomailla biopsian tekee urologi, Suomessa ilmeisesti gyne??) jo tämän kuun lopulla... silloin kuulen paremmin, kuin meillä " koordinoidaan" biopsia ja punktio... punktion kun pitäisi näillä näkymin tapahtua joskus joulun jälkeen, ennen vuodenvaihdetta...

... mä olen ymmärtänyt, että Suomessa jos tuorebiobsia ei onnistu, niin luovuttajan siittiöt ovat jo valmiina... pakastamalla ainakin varmistetaan, että siittiöitä on olemassa... tietääkö kukaan, kuinka hyvin siittiöt selviää pakastuksesta???

Terkut,

Eemeli

Vierailija

... että saisin vielä biopsia-kokemuksia ja laitan samalla tuon " mainospalani" ... :-) Itse odottelen kuukautisia alkavaksi - sitten yksi e-pillerikierros ja sitten hoitokierros, jos biopsiasuunnittelu menee putkeen loppukuusta... Tsempit kaikille!

Eemeli

(mun yleinen mainospätkä: 4*ICSI takana, otetaan lahjoituksena vastaan ylijäämälääkkeitä ulkomailla joulukuun puolessavälissä alkavaan hoitoon: Menopur tai Menogon ja Orgalutran... mailaile:

eemelikaksi@hotmail.com)

Vierailija

Hups nyt vasta huomasin että täällähän oli ihan henkilökohtainen kysymys mulle! No niin, edellinen pas meni penkin alle, ei tulosta eli puhdas nega. Ja koska alkioita on vielä jäljellä pakkasessa kaksi kpl, niin tässä kierrossa yritetään taas uudelleen. Siirto on noin viikon päästä, vähän riippuen miten mun ovikset menee.

Ja tuo toinen kysymys, koskien " täräytyslaitetta" olikin sitten huomattavasti hankalampi. En oikein muista olenko ikinä mieheltä kysynytkään millainen se laite oikein on, mutta noilla sanoilla hän on sitä minulle kuvaillut. Eli " täräytyksiä" laitteella, josta en sen enempää tiedä, on hänelle tehty 2-5 krt/biopsia. Aina yhden täräyksen jälkeen on biologi tarkistanut onko siittiöitä jo riittävästi vai vieläkö otetaan lisää. Giljotiiniksi hän myös on tuota operaatiota kutsunut. Ja ollut siis superkipeä, mutta niinhän ne miehet yleensä ovat sairastaessaan... :)

Siittiöiden liikkuvuudesta tuli muuten sellainen asia mieleen, että ICSI:ssä siittiöhän tehdään liikkumattomaksi, jotta se saadaan vietyä munasolun sisään. Eli siittiöiden alkuperäisellä liikkuvuudella tai värähtelyllä ei kai ole hirveästi merkitystä.

Terkuin, Meijuli

Vierailija

Unohtui tuosta viestistä, että muistaakseni ohjeissa oli, että ennen biopsiaa pitäisi olla 2-4 pv aikaa edellisestä siemensyöksystä, ihan niin kuin " tavallisten" siemennestenäytteidenkin kanssa.

Vierailija

... tiedosta... tuo, että biopsia tehdään päivää ennen punktiota... on arvokas tieto, osaa varautua ennen kuin tiedetään tarkemmin meidän omista aikatauluista... hienostipa teillä on onnistunut...

... ja tuo koepala otetaan meillä varmaan myös, ettei tehdä hoitoa turhaan, jos simppoja jostain syystä ei olisikaan... joku kirjoitteli aikasemmin, että simpat alkaisivat kehittää jotain vasta-aineita, jos eivät pääse pois kiveksistä - tietääkö tästä kukaan mitään???

Eemeli

Vierailija

Kurja juttu että teillä tuli mutkia matkaan. Toivottavasti löydätte korvaavan lääkärin pian ettei suunniteltuun aikatauluun tarvitsisi tehdä muutoksia. Mitähän muuten tämä urologin ensikäynti pitää sisällään? Meillä on miehen biopsiat tehnyt sama lääkäri kuin mitä minua on hoitanut eli ei mikään urologi vaan lapsettomuuslääkäri. Ja mitään erityisiä alkutarkastuksia ei miehelle tehty lukuunottamatta sitä tavallista " kaluston tunnustelua" ekalla kerralla. :D

Toivottavasti saatte asiaan selvyyden pian!

t. Meijuli pp 6

Vierailija

... pahoittelut negasta. Toivottavasti seuraava kerta onnistuu!!! Laitetaanko sulle molemmat (siis jos molemmat selviää sulatuksesta)? Onnea siirtoon!

Tuo juttu, että ICSI:ssä tehdään siittiöt " liikkumattomaksi" on ihan uusi mulle!!! Tiedätkö, miten se tehdään? Legalla päähän vai ;-) ?? Mulla on sellainen käsitys, että siittiön pitää olla vain " elävä" ...

Eemeli

Vierailija

Meillä tehdään miehelle joulukuun puolessa välissä biobsia. Syy: Lääkäri epäili jotain hermostollista vikaa, mistä syystä siemenneste ei tule ulos. Biobsialla katsotaan, löytyykö kiveksistä siittiöitä. Samalla laitetaan mahdollista löytyvää tavaraa pakkaseen. Tammikuussa sitten tarkoitus aloittaa IVF ja hedelmöittää tuoreet munasolut niillä pakastetuilla siittiöillä. (joita siis toivon mukaan on!)

Eli meillä siis näköjään pakastetaan. KYS:ssä ei muuta vaihtoehtoa edes mainittu... :/ Hmm.

Mutta oli erittäin kannustavaa kuulla onnistuneesta kokemuksesta =)

Ja olisi kiva kuulla muitakin biobsiatarinoita, itselle on ihan uusi juttu. Vasta reilu viikko sitten tutkimuskäynnillä kuulin kun lääkäri tätä ehdotti.

Toivotaan että mekin onnistuisimme näillä keinoin! =)

Vierailija

Meijuli - oletko jo ehtinyt käymään raskaustestissä??? Ihmettelin tuota pidättäytymisaikaa biopsiaan, mutta joillakin voi tosiaan mennä simpat sinne vatsaontelon puolelle - mietiskelen, että voisko niin käydä meillä, kun on jo yksi lapsi, joten ainakin joskus on tullut simpat oikeesta rööristä oikeeseen suuntaan...

Lisää biopsiatietoutta haluaisin - on niin vähäinen tietopohja, että on vaikea mitään sen enempää oikeen kysyäkkään... sitä vähän ihmettelen, että milla laitteella oikein " täräytettiin" ... joku on joskus kirjoittanut neulalla ronkkimisesta ja meillä taas muistaisin puhuttaneen " höyläämisestä" ... ehkä tapoja tehdä biopsia on monenlaisia???

Meillä muuten pakastettiin kiveskudosta (jossa ne simpat siis oli), ja mun jälkimmäisessä hoitopaikassa oltiin ihan vihaisia, kun ei ollut mitään tietoa, että montako simppaa oli pakastettu/rööri - oli anoastaan tieto, että simpat olivat " vähän värähteleviä" ...

Eemeli

Vierailija

Moikka!

Meille on tehty yksi ICSI, syynä siis ilmeisesti sama kuin teillä eli miehen siemennesteestä ei löytynyt lainkaan siittiöitä. Meilläkin miehen hormoonikokeet olivat normaalit eli syynä meilläkin lienee jokin tulehdus tai vastaavaa... Meillä hoito tehtiin Helsingissä Diacorilla, joten oma kokemukseni on sieltä.

Ensimmäinen biopsia tehtiin tutkimusvaiheessa, jolloin vain todettiin, että siittiöitä kiveksistä löytyy, mitään ei pakastettu. Sitten hoidon yhteydessä tehtiin uusi biopsia, josta sitten valittiin parhaat siittiöt hedelmöittämään munasolut, mitään ei tällöinkään pakastettu. Meillä miehen biopsia tehtiin punktiota edeltävänä päivänä, jotta siittiöt ehtisivät vielä kypsyä ennen hedelmöittämistä. Mitään hormooneja tai vitamiineja miestäni ei kehotettu syömään eikä muutenkaan ollut puhetta, että normaalia elämää pitäisi mitenkään muuttaa.

Meille biopsian tulosten pakastamisesta ei edes puhuttu eli ilmeisesti ainakin Diacorilla biopsia tehdään aina hoidon yhteydessä. Niin ja meille kävi niin ihanasti, että heti ensimmäisestä tuoresiirrosta sai raskaus alkunsa ja tällä hetkellä sen raskauden tulos on nyt kohta 5 kk vanha ja nukkuu tuolla pihalla päikkäreitään.

Toivottavasti tästä oli sinulle jotain apua! Toivotan vielä hurjasti onnea jatkohoitoihin ja lähettelen kovasti plussasäteitä!!!

Vierailija

... mainita, että mieheni syö nyt vitamiinejä - saapa nähdä, onko niillä mitään merkitystä simppojen laatuun (tosin ehtii syödä vain 6 viikkoa ennen punktiota, mutta parempi kai sekin)... joku mainitsi verkkiksellä, että mies voisi syödä 200 mg e-vitamiiniä - ei pitäisi olla haittaakaan... missähän valmisteessa olisi noin paljon jytyä???

Ja kuukautiset alkoivat illalla/aamuyöstä - e-pillerit alkavat siis lauantaina!

Eemeli - kp. 1

Vierailija

Tulin tänne vaan vielä kertomaan, että tänään mulle siirrettiin yksi 5-soluinen alkio. Pakkaseen jäi siis vielä yksi. Tarkoituksena oli ryhtyä tikuttamaan ovista maanantaista lähtien, mutta hämmästyksekseni bongasin tosi selvät ovisoireet jo lauantai-iltana. Testi vahvisti oviksen ja kiireen vilkkaa sovittiin siirto nyt tiistaiksi. Että nyt on näköjään menossa normaalia lyhkäisempi kierto, tai siis minun puolestani tästä voisi tulla sellainen superpitkä, mieluiten 9 kuukautta kestävä!

Eikä mulla ole hajuakaan miten nuo siittiöt tehdään liikkumattomiksi, lekalla päähän varmaankin juu :D. Jostain olen kuitenkin lukenut että näin todella tehdään ICSI:ssä.

Heippahei,

Meijuli

Vierailija

... meillä piti olla urologille ensikäyntiaika biopsiaa varten, mutta perjantaina saimme kirjeen, että aika on peruttu (urologi irtisanoutunut virastaan...) ja nyt ihmettelemme, että kuka tekee ja milloin ja saadaanko ns. " tuorebiopsialla" tehtyä seuraava hoito vai ei... kovat epäilykset, että joulun ja uudenvuoden välistä ei löydy urologia, joka olisi valmis tekemään biopsian parin päivän varoitusajalla (ilm. päivää ennen mun punktiota olisi ideaalia??)...

Eemeli - ihmeissään...

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat