Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Että menee hermot. Meidän neiti nykyään vain tönii toisia lapsia, kaikki lelut on mukamas hänen ja kukaan muu ei saisi leikkiä millään.

Miten tällaisessa tilanteessa pitäisi toimia? Onko muuta keinoa kun jankuttaminen, kun tekee kuitenkin peräjälkeen saman asian moneen kertaan...

Kommentit (2)

Vierailija

Nyt, kun poika on yli 2-vuotias, uskoo jo paremmin ja ymmärtää odottaa vuoroaan eikä tuota ongelmaa enää juurikaan ole. Mutta kerhoissa käyminen oli vielä alkusyksystä tuskaa, kun koko ajan piti olla vahtimassa.

Parhaaksi keinoksi minä havaitsin sen, että yritin kiinnittää pojan huomion muualle ja toisiin leluihin ja yritin välttää EI-ja ÄLÄ-sanoja.

Toki tein selväksi, ettei toiselta saa lelua ottaa. Sitten, kun oli " nätisti" , annoin paljon positiivista palautetta ja kehuin kuinka hienosti antaa toistenkin leikkiä leluilla. Sitä ei kai myöskään saisi tehdä, että menee itse sitten ottamaan lelun lapsensa kädestä ja antaa takaisin sille, keneltä se oli otettu. Silloinhan syyllistyy samaan asiaan, mistä lastaan kieltää, eli kiskaisee lapselta lelun kädestä. Eipä vaan ole aina helppoa muistaa... Harmi vaan, että esim. kerhoissa kaikki äidit eivät välitä mitään, vaikka lapsensa vievät toisilta leluja. Vaikea sitten omalle lapselle selittää, että miksi tuo toinen sai viedä sulta lelun, mutta sä et saa viedä siltä...

Vierailija

Meillä tuota ilmeni joku aika sitten (nyt poika 1v11kk) ja välillä vähän vieläkin kun innostuu. Eipä siihen tunnu auttavan kuin aika ja kiellot.

Pitää vain selittää ettei toiselta saa ottaa kädestä ja voitte vuorotellen käyttää samaa lelua ja että pitää odottaa vuoroaan ja voit leikkiä nyt tällä toisella ja lainaappas nyt tuota ja tuota lelua kaverillekin.

Jos töniminen ym. menee liian pitkälle eikä lakkaa, niin itse ainakin olen ottanut oman lapseni (siis tönivän osapuolen yleensä) pois tilanteesta ja rauhoittanut sylissä ja käskenyt pyytää anteeksi. Aluksi tämä anteeksipyytäminen oli ihan ihme asia pojan mielestä eikä osaa sanallisesti sitä vieläkään, mutta menee toisen lapsen luo ja halaa. Mielestäni aika suloista, mutta kaikki lapset eivät tosin pidä halaamisesta(kaan).

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat