Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tupakoitsijat ovat alempaa luokkayhteiskuntaa tai kouluttamattomia poikkeuksetta!

Vierailija

Niin se vaan on. Itse olen akateemisesta perheestä ja ystäväni ovat myös akateemisia. YKSIKÄÄN tutuistani tai perheenjäsenistäni EI polta. Mieheni suvussa on muutamia kouluja käymättömiä henkilöitä ja heistä n. 70 % polttaa tupakkaa.

Kumma juttu mutta niin se vaan on, että tavoista voi erottaa yhteiskunnallisen aseman. Mistäköhän se johtuu?

Sivut

Kommentit (33)

http://www.ktl.fi/portal/suomi/osiot/tietoa_terveydesta/elintavat/tupako...

Jos väestö jaetaan kolmeen luokkaan koulutuksen pituuden mukaan, vähiten koulutetuista miehistä 38 %, keskiasteen koulutuksen saaneista 35 % ja eniten koulutetuista 21 % tupakoi.

Eli kyllä se koulutus korreloi tupakan polttoon niin, että mitä pidemmälle koulutettu, sitä harvempi polttaa. Mutta kuitenkin 21% polttaa, joten tuo ap:n sana POIKKEUKSETTA ei pidä paikkaansa.

Mutta totta on, että tupakanpoltolla ja koulutustasolla on käänteinen korrelaatio eli kouluttamattomilla tupakointi on yleisempää. Tästä on tutkimukset olemassa.

Menkääpä ammattikoulun pihalle katsomaan, niin kyllä siellä moni polttaa. Teknillisessä korkeakoulussa tosi harva polttaa (tosi harva ei kuitenkaan ole sama asia kuin ei kukaan).

mutta minulla on hyvin samanlaisia kokemuksia siinä suhteessa, että ainoakaan minun ystävistäni ei polta (olemme akateemisia) mutta taas sisareni mies ja hänen perheestään moni polttaa (duunareita). Samoin muutama entinen luokkakaverini (ammattikoulu/kauppakoulu) polttavat.

Pieni todennäköisyysperä aloituksessa saattaa olla.

Minäpä juodun kyllä kumoamaan väitteesi. Olen akateeminen, johtavassa virkamiesasemassa, viimeisin julkaisuni hyväksyttiin toissa viikolla. Mieheni täyttää vastaavat koulutukselliset kriteerit. Tuttavapiirimme on hyvin kaltaisiamme. Voisin siis sanoa, että niin koulutuksellisesti, kuin sosioekonomiselta asemaltamme kuulumme joidenkin määritelmien mukaan ylempään keskiluokkaan.

Ja arvaa mitä, terveisiä tuolta tupakalta, josta juuri tulin. (En tosin ole siitä lainkaan ylpeä, mutta todistaa myös akateemisten kuuluvan tavallisiin kuolevaisiin.)

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat