Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

hei,

kysyisin neuvoanne seuraavanlaisessa tilanteessa:

lapsemme on 3kk vanha. en asu enkä ole koskaan asunut lapsen isän kanssa, mutta hän tulee tunnustamaan lapsen ja saamaan tapaamisoikeuden. olemme sopineet, että minä olen lähivanhempi ja hän etävanhempi.

kysymykseni koskee pienen (alle 1v) lapsen tapaamisoikeuksia: minkä ikäisenä yleensä aletaan toteuttaa esim. yön yli kestäviä vierailuja? en enää imetä, joten periaatteessa vauva voisi ruokinnan puolesta mennäkin isälleen yöksi, ja isä tätä kovasti haluaisi, mutta minua epäilyttää, onko niin pienelle vielä hyväksi olla minusta yötä erossa. päiviä hän on jo isänsä kanssa viettänyt, mutta olen käynyt välillä tapaamassa heitä niin, ettei erossa oloa ole missään vaiheessa tullut yli 8h .

onko muita, joilla vastaava tilanne? miten olette toimineet? mitä huoltajuudesta ja tapaamisista on sovittu? ja missä vaiheessa lapsi on ollut isänsä luona ensimmäistä kertaa yötä?

välimme ovat lapsen isän kanssa ihan sopuisat, eli mistään vedätyksestä tai pitkityksestä ei ole kyse. haluaisin vain tietää, mikä on käytäntö tällaisissa tapauksissa?

Kommentit (9)

Vierailija

ihan näin vaan kysyisin itsekkin äitinä että miksi ei sen ikäistä voi jo antaa isälle yökylään? miten äiti on siihen parempi? se on kyllä tosi että lv on yleensä vaan äitin puolella ja on ihme ettei laissa voi määrätä jotain tiettyä

kuukausi määrää koska isä voi ottaa lapsen yöksi. se kun vaihtelee 3kk-1v.

nostan hirmuisesti hattua että olet isän kanssa hyvissä väleissä ja annat isän olla mukana lapsen elämässä..

niin se kuuluisi mennäkkin...

iloista syksyn jatkoa ja joulun odotusta...

Vierailija

Niin monta yötä erossa kuin lapsella on vuosia. Eli 1v:na sitten se yksi yö ja 2v:na kaksi yötä jne... Luulisi löytyvän jotain tietoja, suosituksia ja linkkejä näistä asioista yksin- ja yhteishuoltajien liiton sivuilta tai joltain vastaavilta sivuilta.

Vierailija

siis kiitos vinkistä, yksin ja yhteishuoltajien liiton sivuilta löytyikin ihan asiallisen tuntuiset tapaamissuositukset (http://www.yyl.fi/suositukset.htm).

kuulostavat järkeenkäyviltä, vaikka tuskin käytännössä ihan täysin niiden mukaan pystytään menemään lähinnä isän työtilanteiden vuoksi. mutta on hyvä saada jotain ulkopuolista asiatietoa keskustelujen pohjaksi, kun tässä kuitenkin yritetään lapsen parasta ajatella kumpikin.

Vierailija

Tottakai annat isälle yökylään aikanaan, mutta harjoitelkaa ensin noita päivätapaamisia. Oppii isäkin reagoimaan vauvaan ja ymmärtämään paremmin viestintää. Jos isä on luontainen vauvanhoitaja, niin sitten varmaan piankin vauva mielestäni voisi jäädä yöksi. Keskivertomies vaan on aika tumpelo vauvan kanssa, ellei ole tottunut.

Muutenhan noin pienten tapaamisessa on sääntönä: usein ja lyhyitä aikoja. Jos välinne ovat asialliset, niin mielestäni 2 krt/vko voisi olla sopiva. Tai jopa kolme, jos jaksatte. Jos isä vaikka kävisi ensin teillä ja sitten jatkossa hakisi iltakylään. Ja vauvan totuttua isäänsä, niitä yökyliä sitten. Kuitenkin näkisin, että yksi yö kerrallaan aluksi.

Vierailija

lapsi on tosiaan ollut jo isänsä luona päiviä ja isä on ihan hyvä lapsen kanssa. lapsi myös tunnistaa jo isänsä ja pitää tätä turvallisena henkilönä, mutta pidempien tapaamisten jälkeen lapsesta huomaa kotiin tultuaan, että se on rauhaton ja itkuinen.

sukupuolella en näkisi olevan niin suurta merkitystä kuin sillä, että minä olen lapsen elämässä huomattavasti enemmän läsnä (osittain myös isän työtilanteesta johtuen) ja että isällä on hyvin vähän aiempaa lastenhoitokokemusta (miten paljon se taas liittyy sukupuoleen, on kysymys, jonka jätän surutta tutkijoiden huoleksi). jos lapsi asuisi pääosin isänsä luona, olisin yhtä lailla huolissani siitä, miten se reagoisi yön yli kestäviin vierailuihin minun luonani.

onko kenelläkään tietoa, onko tästä luotu jonkinlaista standardia (hyvä kysymys, miksei laissa tai lastenvalvojien yleisissä ohjeistuksissa voisi olla tätä asiaa määrittelevä kohta)? jos löytyisi jokin olemassa oleva ja hyvin perusteltu käytäntö, voisimme toimia asiassa sen pohjalta.

Vierailija

ottakaa lastenvalvojaan yhteys ja samalla kun teette elatussopimuksen niin kysykää neuvoja sieltä. Huomioi kuitenkin että yleisesti lastenvalvojat ovat aika isäkielteisiä myös omalla kokemuksella!! Että pitäkää oma päänne tapaamisista kun olet kerran jo päättänyt mielelläsi antaa lasta isälle. Jos sattuu semmoinen lastenvalvoja kun meille niin sen mielestä isän ei ois tarttenu lapsia nähdä ikinä ja maksaa koko palkkansa verran elareita ;)

Ehkä 3kk on aika pieni vielä yökyläilyyn!! &kk on jo mielestäni sopivampi semmoiseen. Kyllä isä varmaan ymmärtää ja jaksaa tapailla lasta siihen asti päivisin muutaman tunnin!!

Tsemppiä teille !! Ihana kun olet ajatellut isääkin asiassa etkä ominut lasta ihan itsellesi!! Kyllä useimmat isätkin lapsiaan rakastaa :))

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat