Milloin/miten yöt muuttuvat rauhallisemmiksi?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meidän poika 2v 1kk:ta ei ole koskaan ollut erityisen hyvä nukkuja. Joka yö on ainakin pari kertaa aina herättänyt äidin ja isän. Kuvittelin että kun otamme tutin pois niin yömme rauhoittuvat n. kuukauden kuluessa, koska tutin kanssa heräsimme jopa 10X/yö. Mutta ei, tutti on ollut nyt kuukauden pois.

Poika ei huuda tuttia, mutta herää kitisemään joka yö, vähintään sen kerran. Hermot alkavat olla aivan riekaleina, ja olen sortunut huutamiseen muutaman yönä, koska en vain jaksa ainaista kitinää. Joinakin öinä saattaa herättää yli viisikin kertaa ja kitinä kestää aina n. 5min.

Päivisin poika on yleensä hyväntuulinen ja iloinen, mutta jo illalla kun juttelemme nukkumisesta ja sanomme että ensi yönä sitten nukutaan koko yö omassa sängyssä niin vastauksena on EII!! Sänky on meidän kanssa samassa huoneessa, ja ihan kiinni omassa sängyssämme, että on todella lähellä meitä jos yöllä herää... Illalla meillä on aina yleensä sama rytmi ja rauhoitamme leikkejä iltaa kohden.

Alan olemaan todella väsynyt koko tilanteeseen...miten saan meidän yöt rauhallisemmaksi, auttakaa =)

Kommentit (13)

Vierailija

Meillä on molemmat lapset olleet aina herkkävatsaisia, ja vatsavaivojen takia valvottaneet.Oletko kokeillut ennen nukkumaan menoa hierontaa koko kroppaan ihan jonkun perusvoiteen kanssa?

Uneksiiko poikanne päivän tapahtumista öisin, onko muutenkin

ns.herkkä luonteeltaan?Tässä nyt ihan pohdintoja jotka meidän

lasten kohdalla on, ei tietty tarkoita että teillä ois sama.

Vierailija

Poika on nyt 2 v 5 kk ja kesää lukuunottamatta on herännyt koko pienen ikänsä lähes joka yö huutamaan. Palveluita ei ole öisin saanut sen jälkeen, kun 6 kk iässä lopetettiin yösyötöt. Eli meillä poika ei ole koskaan saanut esim. velliä, maitoa tai vettä sängyssä (no, vettä saa jos on jano, muttei koskaan halua). Poika on myös pienestä asti nukahtanut itse omaan sänkyynsä, joten siitäkään ei ole kyse, että heräisi ns. väärässä paikassa. Poika on aina nukkunut meidän sängyn vieressä omassa pinnasängyssään. Pitkään meni niin, että poika heräsi huutamaan ekan kerran noin tunnin päästä nukahtamisesta. Ja jatkoi huutoja sitten aina parin tunnin välein. Kesällä nukkui pari kuukautta pääasiassa heräämättä tai heräsi yleensä klo 6-7 aikaan, jolloin tuli viereeni ja nukuttiin vielä pari tuntia. Nyt on taas pari kuukautta herännyt 2-5 kertaa yössä huutamaan. Ja huutaa kovaa ja kauan. Osa heräämisistä on sellaista itkun alkua, mikä loppuu nopeasti itsekseen (silloin ei miehen kanssa reagoida edes asiaan), mutta yleensä huutaa suoraa kurkkua vähintään 5 min. Ollaan kokeiltu, ettei reagoida siihenkään, mutta poika on niin " transsissa" , että hänet on jotenkin pakko yrittää saada rauhoittumaan. Meillä ei siis huudatus-unikoulu auta mitään. Ja kun mitään yöpalveluita ei ole käytössä, ei niistäkään voi luopua. Tuttia poika söi 1 v 10 kk ikäiseksi, mutta tutista luopuminen ei auttanut öiden kanssa mitenkään. Nyt kun ollaan muutettu isompaan asuntoon ja pojalla on oma huone, pitäisi kokeilla, nukkuuko poika siellä paremmin. Monilla näin on ollut, mutta en jaksa uskoa, että meillä sekään auttaisi. Pelkään, että sitten tilanne on se, että pojan huoneessa joutuu ravaamaan sen 2-5 kertaa yössä...

Mä hoidin ennen yleensä suurimman osan noista pojan yöhuudoista, mutta nykyään mies on siinä hommassa päävastuussa. Koska poika nukkuu sängyssämme kiinni, ei itse tarvitse edes nousta ylös. Mutta aina se oma uni silti katkeaa. Joskus olen nukkunut itse eri huoneessa, mutta pienessä asunnossa huuto kuuluu joka paikkaan. Mulla on parhaiten auttanut se, kun olen tajunnut, että meidän poika ei öitä heräämättä nuku ja sillä siisti. Ei voida sille miehen kanssa mitään. Poika nyt vaan sattuu olemaan sellainen. Ennen aina odotin, että kun poika täyttää 1 v, hän alkaa nukkumaan. Tai kun poika täyttää 2 v. Ei alkanut.

Se vähän hirvittää, kun meille on tulossa vauva, että miten sitten jaksetaan. Ja saako vauva nukuttua, kun esikoinen huutaa. Ja onko vauva yhtä huono nukkumaan kuin esikoinen. Ei voi muuta kuin uskoa ja toivoa, että vauva olisi parempi nukkumaan ja esikoinenkin alkaisi joskus nukkumaan yöt huutamatta. Ja että itse saisi joskus taas nukkua yön kokonaan heräämättä. En tiedä, osaisinko edes, kun olen 2,5 vuotta nukkunut pätkäunta.

En siis osaa antaa neuvoja, mutta sitäkin enemmän myötätuntoa!

Vierailija

Laitettiin lapsi omaan huoneeseen nukkumaan. Siihen asti oli heräilty parhaillaan tunnin välein, nukkui sitten omassa sängyssään tai meidän välissä. Kaikki kokeiltiin, tuo omaan huoneeseen siirtäminen jostain syystä ratkaisi ongelman saman tien.

Vierailija

Ymmärrän hyvin, että olet poikki! Meillä 1v3kk tyttö, joka heräille yhä öisin. Isä ei kelpaa eikä halua lohdutella yöllä, joten olen loikkinut neidin sängyn vieressä kaikki nämä yöt. Kokeilimme lempeää unikoulua 2vkon ajan, jolloin neiti jäi aina hereille yli tunniksi, jonka jälkeen itse valvoin kun en saanut unta. Tätä 5krt yössä niin eipä siinä tarvinnut itse nukkuakaan.No lopulta neiti sairastui ja annoin sitten yöllä kuumeiselle tytölle rintaa, kun muu ei kelvannut. Sen jälkeen olenkin olluty niin poikki etten ole jaksanut aloittaa uutta projektia.

Kauhulla ajattelen miten olet jaksanut tällaista vielä vuoden pidempää!! Tsemppiä...

Vierailija

Meillä poika vasta vuoden vanha mutta sama ongelma oli pitkään. Meillä kun ei ole huolinut tuttia koskaan ja rintamaitoa sai vain alle puoli vuotiaaksi niin keinot yöheräämisten rauhoitteluun oli vähissä. 10 kuukautisena siirrettiin omaan huoneeseen ja ongelma poistui lähes kokonaan. Nyt herää aamuyöllä kerran ja silloin annan maitopullon sänkyyn jonka jälkeen nukahtaa itsekseen ja nukkuu aamuun asti.

Ilmeisesti häiritsimme toisiamme kun isä kuorsaa ja poika vikisee unissaan ja äiti heittelehtii unettomana...

Vierailija

Heippa!

Meillä on nyt 1v8kk vanha poika. Vauvana aloitti joskus 3-kuisena heräilyn kerran tuntiin ja jatkoi tällä systeemillä vuoden ikään. Rintaa sai vuotiaaksi saakka, mutta ei enää loppuvaiheessa öisin. Poika on aina rauhoittunut ihan mieluusti myös tuttiin. Annoinkin aina ihan vauvasta saakka tuttia, jos vaan kelpasi ja vasta viimeisenä keinona rintaa. Itse en imettäessä osannut nukahtaa, joten valvoin jokaisen imetyksen ajan n. 20 min ja siitä virkistyneenä sitten itse pyörin unettomana, kun poika jo nukkui. Joka yö heräsi 10-12 kertaa. Oli todella rankkaa aikaa. Viime joulun jälkeen olin jo todella henkisesti ja fyysisesti uupunut, poika oli silloin kymmenkuinen. Olin pyytänyt neuvolasta apua moneen otteeseen, mutta en saanut muita ohjeita kuin " rytmit kuntoon, lopeta imetys" . Mieheni on luojan kiitos ymmärtäväinen ja huomasi, ettei vaimo enää pysty muuta kuin itkemään. Siivoukset jäivät, mikään ei kiinnostanut, itkin vain ja olin aivan lopenuupunut. Hän päätti ottaa yöt vastuulleen, koska on parempi nukahtaja, minä kun aina heräsin täysin pojan heräämiseen ja valvoin puoli tuntia, kunnes nukahdin ja vartin päästä poika taas heräsikin ja kierre oli valmis.. Jonkin aikaa mies hoiti kaikki yöt, nykyään olen jälleen remmissä mukana.

Vuoden iässä tapahtui jotain ihmeellistä, en edelleenkään tiedä mitä, mutta pojan unet parantuivat huomattavasti. Heräsi enää 1-3 kertaa yön aikana entisen kymmenen sijaan. Poika oli muuten 1v2kk kun siirtyi omaan huoneeseen. Alussa tuli välillä aamuyöstä viereen, mutta ei enää, kun huomattiin, ettei tämä keino pidennä unia lainkaan, mutta potkinnan vuoksi meidän aikuisten yöunet vain lyhenivät. Tätä parempaa nukkumisaikaa kesti vajaa puoli vuotta, kunnes nyt kesän lopuilla yöt jälleen huononivat. Eivät nyt ihan yhtä huonoiksi kuin vauvana, mutta melkein. Poika ei rauhoittunut oikeastaan kunnolla, ellei hänen vieressään joku nukkunut, hankimme siis patjan pojan sängyn viereen. Nyt on vähän näyttänyt siltä, että olemme pääsemässä ehkä jälleen parempiin öihin, sillä viime yönä poika ei herännyt kertaakaan! Illalla meni klo 21 unille ja aamulla klo 7 heräsi virkeänä omasta sängystään ja me vanhemmat omastamme! Tunne oli omituinen, mutta mahtava. En muista koska meillä olisivat kaikki heränneet omista sängyistään..

En oleta, että asiat muuttuisivat niin, että pojasta tulisi yhtäkkiä superhyvä nukkuja. Mutta nautin tilanteesta niin kauan kuin sitä suodaan! Olen itsekin ollut joinain öinä tosi rikki ja miettinyt, että mitä vikaa meidän pojassa on, kun ei nuku. Välillä olen ollut ihan itkun ja raivon partaalla. Huutaa ei kuitenkaan kannata, nukahtaminen vain vaikeutuu ja lapsi pelästyy. Mutta niin se vaan on, että kaikki eivät ole hyviä nukkujia. Poikamme on aika herkkä, vähän arka ja ujo luonteeltaan, millä on varmaan vaikutuksensa öihin.

Auttaisiko, jos koittaisit asennoitua niin, että et edes oleta poikasi nukkuvan koko yön putkeen? Mietit vain miten hyvä parannus tuo kymmenestä 2-5 kertaan oli. No, silloin kun on väsynyt, ei tuo tietty lohduta.. Poikasi on kuitenkin herkässä iässä ja tarvitsee paljon turvallisuutta ympärilleen, joten hänellä on syynsä huutaa. Pienen lapsen tehtävä on pitää huoli, että häntä ei jätetä, voit siis olettaa, että poikasi pärjää elämässä, koska osaa pitää huolen oikeuksistaan.

Jos päädyt unikouluun (johon en kylläkään usko kuin väliaikaisena ratkaisuna, heräilykausia tulee kuitenkin lisää) niin voisivatko isovanhemmat auttaa asiassa?

Vierailija

kaikki sympatiat vaan teille - meillä heräillään myös joka yö useamman kerran. Vaikea on antaa mitään taikakonstia, jolla öistä tulee yhtenäiset, varsinkin kun totuus on se, että yleensä lapset heräilevät öisin (aikuisetkin heräilevät, mutta osaavat sentään itse nukahtaa uudelleen;). Teidän ja meidän ongelma on se, etteivät lapsukaisemme vielä osaa nukahtaa itsekseen uudelleen, vaan tarvitsevat siihen apua. Neuvolasta voisit saada unikouluohjeet, jos haluaisit kokeilla sitä. Me olemme tyytyneet toistaiseksi riemuitsemaan siitä, että 2v1kk:n iässä heräilee ainoastaan 2-3 kertaa, kun tähän asti olemme heräilleet kymmenkunta kertaakin (silloin muinoin tissin takia - ja nyt kai vain haikaillaan menneiden aikojen perään).

Vierailija

Poikani, 1,5 vuotta, tapasi herätä ennen viisikin kertaa yössä juomaan velliä. Toinen vanhemmista nukkui aina vieressä patjalla pojan huoneessa ja tuikkasi pullon huulille kun kitinä alkoi. Sitten päädyttiin pitämään unikoulu rankimman kautta, kun eihän tuota menoa kukaan jaksa. Ekana yönä kun poika heräsi pullolle emme sitä antaneetkaan. Huuto oli korvia huumaamva. Pikku prinssi protestoi putkeen pari tuntia huutaen. isä oli vieressä ja silitteli ja rauhoitteli poikaa ja toesi, että nyt ei enää pulloa tule. Hyvä, että isi hoiti koko jutun, minä kun olin jo pullo kädessä oven takana odottelemassa, että pääsisinkö pelastamaan prinssin pulasta. Äidit ovat tässä suhteessa heikompia.

Seuraava yö oli jo helpompi ja sitä seuraava vielä helpompi. meni siis yhteensä n. kolme yötä, kun ongelma ratkesi- kiitos isin hyvien hermojen ja pikku prinssin sopeutumisen uuteen systeemiin. Nykyään yöt nukutaan seuraavasti: poika pinnasänkyyn klo 19.00, sanotaan hyvää yötä ja sinne se söpöliini jää nukkumaan. Seuraavan kerran tavataan sitten aamulla klo 7.00 kun poika huutelee äippää...

Joten siis suosittelen unikoulua. Harmittaa, ettei pidetty sitä aikasemmin jo. Olisi monet väsymykset jääneet kärsimättä. Väsynyt äiti ja isä eivät ole hyväksi perheelle- jo senkin takia kannattaa pitää tuo unikoulu.

Olimme tässä yhteydessä myös erään kuuluisan lekurin vastaanotolla. Hän totesi, että nyt on kyse KASVATTAMISESTA ja kun kasvatetaan lapsia, välillä joudutaan olemaan niitä " huonoja äitejä ja isiä" (ainakin ulkopuolisen silmin). Lekuri totesi myös, että tietenkin se poika huusi ekan yön, kun protestoi palvelujen huonontumista...

Vierailija

Meillä tyttö 1v ja 6kk. Ja aivan sama ongelma. Tyttö nukkuu meidän kanssa samassa huoneessa. Nukahtaa yleensä meidän sänkyyn, nostamme hänet myöhemmin omaan sänkyyn. Joskus nukkuu koko yön omassa sängyssä mutta heräilee silti monta kertaa yössä. Kitisee ja itkeskelee. Auttaa kun nostamme sen hetkeks meidän viekkuun ja joskus auttaa pelkkä tutti...mutta ei aina. Hän pyytää maitopullon ja sen jälkeen kyllä nukahtaa kunnes herää seuraavan kerran.

Olemme huomanneet että tyttö on ihan unessa kun kitisee, näkee kai pahaa unta ja siitä on vaikee päästä eroon. Yritämme tietenkin herätellä ,rauhoitella ja paiata sitä mutta se ei tykkää kun siihen kosketaan. Yleensä se ryömii jalkopäähän kitisee siellä kunnes nukahtaa.

Meille on ehdotettu unikoulua. Mutta olemme molemmat mieheni kanssa ihan puhki ja mä ehkä vielä enemmän. En nyt millään pysty viedä sitä läpi koska oon todella väsynyt. Monesti mieheni on sanonut että nukkuisin eri huoneessa ja hän hoitaisi tyttöä jotta jaksaisin päivällä paremmin. Joskus olenkin nukkunut eri huoneessa mutta vaan puoli yötä koska pikku neiti huutaa äitiä, isin rauhoittelut ei silloin auta ja pakkohan mun on mennä sitten hänen luokseen.

Jouluna me ollaan neidin isovanhempien luona ja mummi on luvannut hoitaa tyttöä muutaman yön jotta me saisimme kunnon yöunet. Otan tarjouksen lämmöllä vastaan.

Mikä sitten neuvoksi...???

Kai se on se unikoulu vaikka se niin rajulta kuuostaakin. Täytyy vaan olla kovana eikä saa antaa periksi. Vanhempien on luotava säännöt minkä mukaan molemmat toimivat. Lapselle on näytettävä " missä kaappi seisoo" . Määrätietoiset vanhemmat tuovat lapselle turvallisen tunteen. Ja kyllähän lapset joskus oppii nukkumaan läpi yön ei se heräily voi olla ikuista!

Miten muuten teidän miehet jaksavat?

Ovatko ollet apuna yö hoitamisissa?

Siitäkin voisi olla apua jos isi yrittäis nukkuttaa lapsen ja hoitais sitten koko yön ja äiti nukkuis rauhallisesti toisessa huoneessa voimia keräämässä.

Onko kellään tietoa todellisita syistä yöheräilyyn?

Voisko se johtua kasvukivuista, pahoista unista, kasvatuksesta, päivän tapahtumista, puheen oppimisesta vai mistä?

Vai onko ne juuri näitä syitä.

Jaksamista Sinulle!

Vierailija

Meillä olisi kyllä mahdollisuus laittaa poika omaan huoneeseen nukkumaan, ja sitä on kokeiltukin, aika laihoin tuloksin. Poika on sai yöllä aivan järkyttävät raivarit, ja rauhoittui vain ja ainoastaan sillä että tuli meidän viereen, nukkui siis alkuyön omassa huoneessa, mutta ei heräämisen jälkeen nukahtanut enää uudestaan sinne=( Ei vaikka äiti nukkui patjalla vieressä.

Otan edelleen vinkkejä vastaan=DD

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat