Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Onko kellään kokemusta seuraavasta:

Aion hakea äitiyspäivärahaa 6 kk:n tulojen perusteella. Tuloista pitäisi vähentää tulonhankkimisvähennykset, esim. työmatkakulut.

Itse ajan päivittäin 60 km suuntaansa töihin omalla autolla. Tuntuu jotenkin, että kannattaisi jättää työmatkakulut vähentämättä verotuksessa, että saisi isommat äippärahat.

Miten lie???

Kommentit (6)

KELAsta sanoivat että vähentävät joka tapauksessa oman taulukkonsa mukaan matkakuluja, vaikken verotukseen niitä itse laittaisi. Täti tuumi, että kannattaa tehdä selkoa itse matkakuluista, taulukot on taulukkoja ja vähennyksiä voi tulla ylimäärin. Niimpä tein käsin paperille selkoa omista matkakuluistani, laitoin vain kuinka pitkä työmatka minnekin oli ja olisiko se sopinut julkisilla välineillä kuljettavaksi vai ei, ja laitoin vielä loma-ajat joilta matkakuluja ei ole tullut. Verottajalle en siis ole selkoa matkakuluista tehnyt.

Kitty

Ja yleensä se riippuu ihan toimistosta miten ne pykäliä tulkitsee. Itsekin mietin miten ne tuon kohdan täällä tulkitsee, haen kanssa 6kk tulojen mukaan. Työmatkaa mulla on kuitenkin vain reilu 3km ja sen olen pääasiallisesti kulkenut pyörällä, kimppakyydillä ja joskus bussilla. Käytännössä mun työmatkakulut on niin minimaaliset että jos kelassa ne jostain taulukosta katsoisi niin yläkanttiin menee reilusti. Ajattelinkin ilmoittaa että olen kulkenut pyörällä, toivotaan etteivät ala mutisemaan siitä koska sehän on oikeasti (lähes) totuus.

Mutta aina kannattaa kysyä suoraan omasta kelasta, käytännöt vaihtelee tosi suuresti.

Äitiys- ja vanhempainrahaahan saa vaan sen vajaan vuoden. Kyllä mun nähdäkseni ennemmin kannattaa ottaa se veroetu nyt kuin vasta sitten äitiyspäivärahan muodossa - varsinkin jos todella on niin, että Kela joka tapauksessa vähentää joitain kuluja.

Turhaan siis yrittäisin kikkailla! Pitänee kuitenkin vielä kysästä Kelasta mitä tykkäävät asiasta. Tuntuu kummalta, että vähentävät jonkun oman taulukkonsa mukaan? Vaan kaikki lie mahdollista...

ei ruutuun. Mulla kävi näin 2,5 vuotta sitten. Asun Espoossa ja käyn Vantaalla töissä, ja kuljen vielä työkaverin kanssa hänen autollaan. Silti Kela vähensi matkakulut seutulipun verran juuri tuon seutuvyöhykkeen perusteella. Tein siitä valituksen, mutta ei auttanut. Eli kyllä se Kela valitettavasti tekee tässä omat ratkaisunsa.

Haen myös 6kk tuloista, ja jätän matkakustannuksia laittamatta. En niinkään sen takia, että äpraha siitä isompi olisi, vaan että pääsisin varmasti sen +20% yläpuolelle v2003 nähteen, se on minulla juuri niillä rajoilla. Perjantaina KELA:ssa kävin ja annoin hakemuksen, en vielä palkkatodistuksia. Kysyivät, onko vähennyksiä, ammattiliiton maksu menee automaattisesti (liitto ilmoittaa verotoimistoon ja vähennettään automaattisesti, samoin siis joutuu sen KELA:lle ilmoittamaan), mutta matkakustannuksista sanoin, että olisi siellä vähän yli omavastuun mutta en viitsi sitä veroetuja hakea, jääköön, ja KELA:n virkailija vaan nyökkäsi ja laittoi ruksin " ei" paikalle.

Kysy omasta KELA:sta!!!

MUTTA jos suinkin viitsit laskea, voi olla että matkakustannukset verottomana onkin isompi potti. Nimittäin yllättävän vähän se äpraha nousee tulojen noustessa! Itse olen puoli vuotta hirveesti ylitöitä tehnyt, jotta tulisi isompi päivära. Nyt rupesin laskemaan, että kun saan laskennallisia vuosituloja nostettua n.10000 e, sitten päiväraha nousee (KELAn laskurin mukaan) jotain 190e/kk eli siinä vajaassa vuodessa, jolta päivärahaa maksettaan, vajaat 2 tonnia. Jos olisin sen etukäteen laskenut, en olisi kyllä sen ison mahan kanssa viitsinyt niin paljon yö- ja viikonlopputöitä (normaalin päivätyön lisäksi ja pieni esikoinen kotona) tehdä.

Eli sullakin voi olla niin pitkästä työmatkasta enemmän hyötyä verovapaana kuin päivärahalaskennassa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat