Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kukaan tehnyt itselleen äippälomalla valmiiksi ruokia pakkaseen?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Mitä olette tehneet? Mikä säilyy ja kuinka kauan pakkasessa? Ja mitkä ruuat kestävät hyvin pakastuksen?

Olen lukenut, että monille on ollut tosi paljon hyötyä, kun pakkasesta voi lämmittää kotiruokaa eikä tarvitse pelkillä eineksillä tai suklaalla selvitä, jos vauvan kanssa on rankkaa. Nyt en vain haulla löydä yhtään aiheeseen liittyvää keskutelua..

terkuin Simppu

Kommentit (8)

Joo, olen tosiaan tehnyt. Pakastin on ääriään myöten täynnä ruokaa. En tullut ajatelleeksi säilyvyyttä, eikö nyt kaikki ruoka säily hyvin pakastimessa? No vaikka menisivät vähän vanhaksi, niin einaan kyllä ne kaikki syödä, kun oli niin iso vaiva tehdessä... Kaappeihin varastoin lisäksi säilyketölkkejä ja lisäksi nopeasti kuluvaa kempparikamaa; ihorasvoja yms.

Vastaan tähän, vaikka itse en ole vielä äippälomalla koskaan ollut. Ensi keväänä on kuitenkin ensimmäinen kerta ja aion tosiaan tehdä pakkaseen ruokaa valmiiksi. Tosin meillä muutenkin tehdään aina isoja annoksia, joista loput useimmiten pakastan. Sieltä on sitten kätevää sulattaa, kun on kiireisempiä päiviä. Pakkasessa kestää hyvin ainakin useimmat laatikkoruuat, mitä mehevämpiä sen paremmin säilyvät. Olen pakastanut melko lailla kaikkia kotiruokia, en kuitenkaan valmiiksi paistettuja pihvejä tms. Ruoat säilyvät pakkasessa hyvin pari kuukautta. Monet valmiit ruuat eivät mielestäni kuitenkaan säily kovin pitkään hyvinä enää parin kuukauden jälkeen. Kannattaa siis pakastaessa laittaa rasiaan teksti mitä sisältää ja milloin pakastettu.

Minä tein edellisellä kierroksella lempiruokia säilöön ja anoppikin kävi täyttämässä pakastintamme usealla ruualla. Ja kyllä siitä oli ehdottomasti hyötyä, varsinkin kun olen voimakkaasti ruokavammainen (mm keliakia) ja miehen oli mahdotonta pitää tuolloin kunnon isyyslomaa. Ei tarvinnut seikkailla kauppaan puolikuntoisena pikkuruisen vauvan kanssa, ruoka vain pakastimesta mikroon ja hyvä tuli.

Kalajutut säilyy vain sen 2 kk, kana muistaakseni 3-4 kk ja muut lihat puolen vuoden nurkille. Kasvisruuat nopeasti jäähdytettyinä ja heti pakastettuina säilyvät vuoden. Peruna ei pakastamisesta hirveästi pidä, mutta kyllä meidän lohikiusaukset ym olivat ihan syötävässä kunnossa pakastuksenkin jäljiltä. Pakkaseen kannattaa minusta tehdä laatikoita ja keittoja, patoja ja valmiita kastikkeita (tyyliin jauhelihakastike) esim riisin tai makaroonin kanssa syötäväksi.

Meille on tulossa kerralla vauvoja kaksin kappalein, joten uskon, että pakkasruuista on myöhemmin enemmän kuin tyytyväinen, vaikka mieskin on ekat 3kk kotona..:)

Nyt vain kokkailemaan!

Onnellista odotusta!

-Simppu

Olen/olemme joka päivä kaupassa käyvää tyyppiä, joten en yleensä pakasta mitään. Siis tietty marjoja ja kaupan pakasteita, mutten tee yleensä koskaan ruokaa enemmän kuin yhdeksi kerraksi. Tulipa mieleen, että vauvan kanssa on varmaan mukavaa, ettei tarvitse joka välissä kaupassa rampata ja olisi kiva ottaa pakkasesta jotakin valmista. Eli hyviä ruokaehdotuksia otetaan täälläkin vastaan. Itselle tuli mieleen itse tehty pizza, sitä on helppo pakastaa paloina, eikä mene " mössöksi" , kuten esim. keitot, joita en kyllä pakastettuina syö.

Edellisen raskauden aikana kun jäin jo kuukautta ennen äitiyslomaa sairaslomalle niin tein normaalia reilumpia määriä ruokaa.Esim.sosekeitot,kastikkeet,laatikot,kiusaukset yms.säilyivät hyvin.Leivoin myös piirakoita ja pullia tarjottavaksi vieraille jotka tulivat vauvaa katsomaan.

Mulle kävi kuitenkin niin että vauva nukkui ensimmäiset pari kuukautta lähes aina,mutta ei sitä etukäteen tiennyt.Meillä oli silloin paljon pitempi kauppamatkakin kuin nyt.Tällä kertaa en ehkä ihan niin paljon tähän asiaan satsaa.

Oli asia miten tahansa niin ihan järkevä ajatus joka tapauksessa,varsinkin jos kaupan valmisruuat ei maistu.

Tässä on tullut jo moneen kertaan todettua, että ruokien pakastaminen etukäteen kannattaa, mutta toteanpa minäkin, että se oli yksi fiksuimmista jutuista, joita vauvaa odottaessa tuli tehtyä. Minä sain " helpon vauvan" , eikä alkuvaihekaan ollut mitenkään kaoottista, mutta silti oli mukavaa ettei tarvinnut hetkeen ajatella ruoka-asioita.

Suosittelen odottajia laittamaan myös leipomuksia pakkaseen vauvavieraita varten. Itse pakastin korvapuusteja ja sämpylöitä pienissä pusseissa, joten oli aina suolaista tai makeaa tarjottavaa valmiina. Myös sellaiset valmiit pakasteleivonnaiset ovat käteviä.

Jollakin tässä listassa oli myös kannatettava idea hankkia valmiiksi jonkin verran päivittäiskosmetiikkaa kaappiin (rasvoja, pesuaineita, terveyssiteitä), ettei tarvitse metsästää niitäkään heti alkuun.

Vauvan tulo ei tietenkään ole mikään " ydinsota" , siis etteikö sitä nyt kauppaan pääsisi (tai mies pääsisi), mutta kyllä siinä sen verran on ihmettelyä ja valvomista sun muuta että etukäteisjärjestelyt auttavat kyllä alkuun pääsyä. Mukavaa odotusta kaikille!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat