Hih, mun kolmevuotiaani oppii kirjottamaan!

Vierailija

Kolmevuotias poikani oli kirjoitellut hiekkaan helppoja sanoja (mm. pupu) ja lukenut ne.

Taustalla tosin on, että lapsi on tutkitusti asperger-rajatapaus, eli on kömpelö sosiaalisesti. Mutta kolikon kääntöpuoli sitten on, että jässikkä oppii asiat tosi helposti. Luvut ja kirjaimet osasi vähän yli 1,5-vuotiaana. Nyt kolmevuotiaana lukee 3-numeroiset luvut ja laskee helppoja yhteenlaskuja. Ja oppii näemmä lähiaikoina kirjottamaan...

Että ei se erityislapsi AINA ja KAIKESSA ole muita reppanampi.

Kommentit (13)

Vierailija

tuon ikäistä et voi " opettaa" . ne joko oivaltaa itse tai sitten ei. ja meidän pikkukakkonen joka nyt on 6 ei osaa vieläkään vaikka yritetään opettaa.

Vierailija

Jos lapsi ei vielä ole kyvyiltään valmis oppiakseen esim lukemaan niin ei hän opi vaikka miten tankattaisiin. Eikä lapsi pakolla opi muutenkaan mitään, kyllä oppiakseen jotakin täytyy haluta oppia!

Vierailija

monessa asiassa olemme tietysti kokeneet pettymyksiä, eikä erityislapsen hoidon järjestäminen ole sekään helppoa.

Juuri siksi olen iloinen, kun lapsi oppii uusia asioita.

Vierailija:

Lainaus:

Äläkä välitä noista nro 5 kaltaisista, iloitse vaan lapsesi taidoista.

ap

Vierailija

hyvin helposti (itsestään) valtaviakin tietomääriä häntä kiinnostavista asioista. Itse tiedän n. 10v Asperger-piirteisen, joka samalla tavalla oppi 2-3-vuotiaana lukemaan ja on myös lahjakas matemaattisesti. Sosiaalisissa taidoissa ollut jnkv puutteita mutta ei mitenkään merkittävästi (enää nykyään ainakaan). Lahjakas ja mukava poika, toki erottuu ikäisistään mutta hienosti pärjää.

Joten iloitse vaan ap lapsesi taidoista! =)

Vierailija

ei kai kukaan ole sanonut että sillä ei ole mitään väliä kuinka paljon lastaan viitsii opettaa. itse ainakin tarkoitin (ellei se nyt käynyt jo edellisestä ilmi) että jos lapsi ei vielä ole valmis jotakin oppimaan niin ei siinä auta vaikka miten viitsisi ja yrittäisi opettaa.

eihän lapsi tietenkään mitään opi ellei häntä opeteta tai auteta tai vastata kysymyksiin. aikuisen täytyy vaan itse havaita lapsen herkkyyskaudet tiettyjen asioiden opettamiseen.

sitä en usko että kukaan olisi ihan itse oppinu lukemaan tms, tottakai lapselle täytyy ainakin vastata hänen kysymyksiin.

Vierailija

Meillä motorisesti lahjakkaalle 3-vuotiaalle kans opetetaan kirjaimien piirtämistä mallista, mutta ennemmin kiinnostaa tasapainotehtävät sun muut. =)

Vierailija

Halusin vain tuoda esille sen aika monen unohtaman tosiseikan, että erityislapsillakin on taitoja. Eikä vamma tai puute yhdellä alueella automaattisesti tarkoita, että lapsi on kaikessa kömpelö.

Mitenkään erityisesti emme ole tankanneet. Poika on tykännyt aina leikkiä kirjaimilla ja olen lukenut, mitä hän on " kirjoittanut" niistä lattialle (meillä on sellaiset muoviset kirjaimet).

ap

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat