Kakkosta yritellään, kuuluneeko tämä tänne, mutta teillä varmaan kokemusta/tietoa...

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

15kk ollaan kakkosta yritetty, esikoinen tärppäs aikanaan heti.

Kävin yksityisellä gynellä, ihan tavallisella, ei millään lapsettomuusklinikalla, ja ultrassa oli follikkeli näkysällä. Tämän ultran perusteella gyne sanoi, ettei mulla hormoneissa ole mitään vikaa, kun kierto on suht säännöllinen, muilla pikkuoireilla ei ole merkitystä. Miehellä jonkin verran vähemmän siittiöitä kuin normaaliksi lasketaan, ja raskausindeksi sen perusteella oli 0,67, eli kyllä sillä pitäis onnistua.

Gyne käski vaan jatkaa yritystä, ei mitään mieltä tehdä muita tutkimuksia, kaikki kunnossa ja niin nuoriakin ollaan ettei pitäis olla mitään kiirettä (24&26v) ja onhan meillä jo yksi.

Onko se vaan niin, että on vaan ollut huonoa tuuria? Kuitenkin tiedän, millaiset jonot julkisella tutkimuksiin ja hoitoihin on, ja tuntuu turhauttavalta vaan odotella, kun jos kuitenkin on jotain häikkää niin sitten tulee taas turhaa odottelua. Onhan moni paljon kauemmin yrittänyt, ja ensimmäistään vielä, mutta kai sitä haluta enemmän lapsia kuin yhden? Eihän se kai keltään ole pois, jos aluksi tutkimukset maksan itse yksityisellä ja sitten niiden perusteella katsottaisiin uudestaan, mitä tehdä.

Tokihan lääkäri varmasti ammattinsa osaa, en minä sillä... Mutta voiko yhden ultran ja aikaisemman raskauden perusteella sanoa, että ei mitään vikaa missään? Jotenkin tuntui, että oli lääkärin mielestä ihan väärin ylipäätään ottaa asia puheeksi. Onkohan tämä kaikki vaan mulla päässä, kun turhauttaa niin...

Kommentit (4)

Mielestäni sinun kannattaisi tehdä jotain tutkimuksia jo, jos kerran olette yli vuoden yrittäneet toista lasta. Ensimmäinen voi olla todellinen onnenkantamoinen ja täydellisen ajoituksen tulosta. En halua pelotella, mutta jotain ongelmia saattaa siitä huolimatta olla että on jo saanut yhden lapsen. On myös mahdollista, että esim. munatorvet ovat saattaneet hieman tukkeutua tms. juttuja, joita ei tuollaisella tavallisella ultralla näe. Joten munatorvien aukiolon selvittämiseksi pitäisi tehdä ssg. Tai esimerkiksi hormoneissa saatta olla ihan pienen pieni heitto, joka ei oireile kierron epäsäännöllisyytenä vaan hedelmättömyytenä.

Jos olisin sinä, niin menisin asiasta juttelemaan ihan lapsettomuuslääkärin luo. He ottavat aina nämä asiat vakavasti ja pääsisit asiassa eteenpäin, ettei sinun tarvitsisi itseksesi ja miehesi kanssa asiaa pyöritellä. Joskus saattaa pienikin apu olla tarpeen ja lapsettomuuslääkärit, jos ketkä osaavat tätä apua antaa. Ja itse menisin yksityiselle klinikalle jos vain siihen on mahdollisuus (klinikka omalla asuinpaikkakunnalla?), sillä siellä asiat laitetaan vireille heti, siellä et tarvitse jonottaa kuukausitolkulla ensi käynnille.

Lapsettomuus, olipa se sitten primääristä tai sekundaarista, on iso henkinen energiasyöppö. Olen kokenut itse primaarisen lapsettomuuden, nyt elän vaihetta jolloin koen olevani sekundaarisesti lapseton. Yksityinen klinikka auttoi meitä ongelmassamme ja saimme ihanan pojan koeputkihedelmöityksellä. Nyt on toiveissa, että saisimme toisen lapsen. Samalle klinikalle olemme nytkin menossa.

Toivon sinulle kaikkea hyvää ja etenkin vauvauutisia jatkossa!

Bristol

HiikeriTiikeri:

Lainaus:

15kk ollaan kakkosta yritetty, esikoinen tärppäs aikanaan heti.

Kävin yksityisellä gynellä, ihan tavallisella, ei millään lapsettomuusklinikalla, ja ultrassa oli follikkeli näkysällä. Tämän ultran perusteella gyne sanoi, ettei mulla hormoneissa ole mitään vikaa, kun kierto on suht säännöllinen, muilla pikkuoireilla ei ole merkitystä. Miehellä jonkin verran vähemmän siittiöitä kuin normaaliksi lasketaan, ja raskausindeksi sen perusteella oli 0,67, eli kyllä sillä pitäis onnistua.

Gyne käski vaan jatkaa yritystä, ei mitään mieltä tehdä muita tutkimuksia, kaikki kunnossa ja niin nuoriakin ollaan ettei pitäis olla mitään kiirettä (24&26v) ja onhan meillä jo yksi.

Onko se vaan niin, että on vaan ollut huonoa tuuria? Kuitenkin tiedän, millaiset jonot julkisella tutkimuksiin ja hoitoihin on, ja tuntuu turhauttavalta vaan odotella, kun jos kuitenkin on jotain häikkää niin sitten tulee taas turhaa odottelua. Onhan moni paljon kauemmin yrittänyt, ja ensimmäistään vielä, mutta kai sitä haluta enemmän lapsia kuin yhden? Eihän se kai keltään ole pois, jos aluksi tutkimukset maksan itse yksityisellä ja sitten niiden perusteella katsottaisiin uudestaan, mitä tehdä.

Tokihan lääkäri varmasti ammattinsa osaa, en minä sillä... Mutta voiko yhden ultran ja aikaisemman raskauden perusteella sanoa, että ei mitään vikaa missään? Jotenkin tuntui, että oli lääkärin mielestä ihan väärin ylipäätään ottaa asia puheeksi. Onkohan tämä kaikki vaan mulla päässä, kun turhauttaa niin...

Menin laakarille sen tahden, etta kuukautiskiertoni ovat 60pv ja minulla on ollut pienia krammpeja munasarjojen kohdalla ja joitain muitakin juttuja, joiden johdosta ajattelin, etta mulla voisi olla PCO.

Laakari laittoi mut labrakokeisiin (LH 63, 1:6. Selventakaa tata mulle!)ja eilen olin ultrassa, jossa nakyi " munasarjat, joiden perusteella voidaan sanoa, etta tuollaiset munasarjat on PCO-laisella" . Olen ihan ulalla naista jutuista, mutta ainakin on alettu selvittaa, missa voisi olla vikaa. Laakarin mukaan on ollut tuuria, etta meilla on yksi lapsi. Seuraavana on vuorossa toisen laakarin tapaaminen.

Yritan talla sepustuksellani sanoa, etta kannattaa etsia laakari, joka kuuntelee ne hassuimilta ja pienimmiltakin vaikuttavat " mukamas oireet" ja huolet, silla toisinaan oireita ei ole kovinkaan paljon ja silti voi olla kyse muusta kuin mielikuvituksen tuotteista!

Ja tama kai oli samalla minun hlo koht. ensiaskeleeni talle puolelle tuolta vauvakuumeilu osastolta...

Vaikka meilla jo yksi lapsi onkin, tama tuntuu silti henkisesti aikamoisen raskaalta jutulta.

Neuvon myös hakeutumaan tutkimuksiin joko terveyskeskuksen kautta tai yksityisellä. Terveyskeskuksessa voi otattaa alkututkimuksiin kuuluvat verikokeet ja saada sieltä lähetteen jatkotutkimuksiin. Ei kannata suotta odotella, kun olette jo yli vuoden yrittäneet.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat