Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

moi!

onko kellään tietoa omistusasunnon ostamisesta irlannista tai itävallasta?? ukko pähkäilee että kumpaan maahan ottaa siirron, kun ois tarkoitus jäädä pysyvästi. miulle riitäis että vuokrattaisiin asunto, mutta ei... oma se kuulemma taytyy olla. . . mie vaan päässäin pähkäilen että noinkohan tuo onnistuu?? saako suomalainen ostaa sen punaisen tuvan ja perunamaan ihan noin vaan???

onko kellään tietooo... apuva

Kommentit (6)

Itse olemme jokunen vuosi sitten ostaneet asunnon Ranskasta ja ei siinä mitään ongelmia ollut, vaikka suomalaisia ollaan molemmat. Mies on pysyvällä työsopimuksella täällä ja kierreltiin pankkeja ja kilpailutettiin laintarjouksia. Minusta laina kannattaa ottaa paikanpäältä, sillä ainakin täällä asunnon ostossa tarvittiin pankkishekkejä sinne sun tänne (siis kiinteistövälityksen ja asunnon myyjän lisäksi myös notaarille) ja meidän pankki lähetti ne suoraan minne pitikin. Meille jäi täkäläisestä lainanhausta positiivisempi kuva kuin Suomessa, siellä lainanottajaa -tai ainakin meitä samoilla tuloilla ja samassa tilanteessa- pidettiin vaan mahdollisena ongelmana ja tuntui, että että piti olla takaajaa takaajalle. Täällä takaus " ostetaan" eli ei ole henkikötakaajaa ja jos jättää lainat maksamatta, niin siinä kärsii vain itse, ei kukaan muu, mikä minusta on hyvä asia. Toinen seikka oli, että täällä pankit ja monet sijoitusluotottajat myyvät ihan käyvällä korolla palveluaan asiakkaille, eli lainaa tyrkytettiin enemmän (tietysti tulojen ja maksukyvin puitteissa) kuin oltiin halukkaita ottamaan ja tarvittiin asuntoa varten. Suomessa taas mielestäni lainaosa haluttiin pitää mahdollisimman pienenä ja arvostettiin oman säästöosuuden suuruutta. Ehkä nämä ovat aika lailla kulttuurisidonnaisia kysymyksiä myös, Suomessa ollaan paljon varovaisempia ja miten sen sanois luterilaista vaatimattomuutta?

Onnea asunnon etsintään ja varautukaa siihen, että se vie aikaa. Täällä minimiaika asunnon ostosta muuttoon on kolme kuukautta, joka kuluu byrokratiaan ja moniin eri käsittelyvaiheisiin! Nämä esimerkit siis vain meidän omia kokemuksia. Eri maassa ja pankeissa asiat voivat olla toisin.

itse ostimme talon juuri täältä Saksasta, lainat ja kaikki on täältä eikä mitään ongelmia, ihan siis kaikessa kohdeltiin kun saksalaisia. Mutta ei muuten kaikki saa ostaa täältä taloa, esim miehellä on intialainen kollega ja sanoi juuri että heidän täytyy olla asunut täällä ensin oliko se 8 vuotta ja sittenkin osto on hankalaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja osaapa olla monimutkainen systeemi!

Kannattaa perehtyä tarkkaan osaavan ammatti-ihmisen kanssa jotta ei mene kaikki pieleen. Siksi suosittelen paikanpäältä toimimista. Voisittehan ensin vuokrata, jotta ehditte tutustua asumisalueisiin ym. Minä en ainakaan olisi osannut kylmiltään täältä ostaa asuntoa.

sori puuttuu nyt isot kirjaimet,vauva sylissä. täällä on ainakin tällä hetkellä korot samaa luokkaa kun suomessa ja itse asiassa kun suomessa kyseltiin niin suomesta ei saa pankeista asuntolainaa ulkomailla asunnon ostoon, valitettavasti. jos lainan ottaa suomesta, talonkin on oltava suomessa.

saimme myös osan lainasta (37 000) lähes 0 % korolla. valtion erityislaina nuorille pareille (naimisissa alle 5 vuotta). siinä on tuloraja joka nousee aina lapsiluvun myötä ja just just jäätiin alle...

Ostimme viime vuonna talon Englannista, ja siella ainakin riitti se etta tulot riittavat takaamaan lainan. Paperiasioissa ja laillisissa selvityksissa meni tosin aikaa jopa 3 kuukautta. Ehdottaisin miehellesi etta vuokraisitte ensin paikanpaalta ja siten saisitte rauhassa katsella ymparillenne ja saisitte enemman tuntumaa eri kaupunginosista jne.

sinähän saat ostaa talon mistä vaan, vaikka et asuisikaan koko maassa. Asuntolaina on asia erikseen - en tiedä onnistuuko Suomesta otetulla lainalla ostamaan ulkomailta... miksi ei? Kannattaa kyllä Suomesta ottaa laina jos suinkaan mahdollista, nimittäin ulkomaiden korot ovat kyllä aivan eri luokkaa, tai ainakin olivat vielä vähän aikaa sitten.

Irlanti on IHANA MAA! Pari kertaa olen käynyt siellä, ja voi että... ihmiset ihania, ja englannin kielellä pärjää, kunhan ensin totuttelee irkku-aksentin ymmärtämiseen :D Ja Suomen kulttuurin kanssa monia yhtäläisyyksiä, joten ei luulisi olevan kauhea shokki sinne muuttaa.

Onhan se mielekkäämpää asua omassa kuin vuokralla, siitä olen miehesi kanssa samaa mieltä :)

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat