Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

?

Sivut

Kommentit (51)

" Ottaisitko nro25 ensin asioista selvää ennenku tuut tänne väittämään väärää."

Niinhän täällä kaikki muutkin tekevät :P Ja myönsin virheeni: nykyään ei siis teknikoita vaan ASENTAJIA. Se ei kuitenkaan muuta varsinaista opintoaste-asiaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tienaan itse noin 20 e/tunti, ja olen palkkaani tyytyväinen (normi 37,5 h/vko). Se on sitten ihan eri asia mitä tekemästäni työstä mahdollisesti laskutetaan asiakkaalta, mutta tässähän ei ollutkaan kysymys niistä rahoista. Nehän nopeasti nousevat useisiin kymmeniin euroihin tunnilta, mutta tunteja tulee toki vain muutama eikä niistä makseta minulle, vaan firmalle.

Ja ihan vierestä: Minua myös kiinnostaisi tuo korkea-asteella koulutettu sähköteknikko, kun en ole sellaiseen vielä törmännyt...

En epäile yhtään miehesi kertomusta (olen tuo edellä kirjoitellut), mutta MIKÄ pohjakoulutus tekuun sitten tarvitaan (eiköhän lukio riitä)? Olet varmaankin oikeassa siinä, että nimike on nykyään asentaja eikä teknikko, myönnän tietämättömyyteni :-)

Teku voi olla ammattikorkeakoulu, mutta silloin sieltä pitäisi valmistua insinöörejä, eikö niin? Ja jos ollaan oikein tarkkoja, niin ei miehesi voi olla korkea-asteelta valmistunut sähköteknikko vaan sähköinsinööri, mikäli hän on AMK-tutkinnon suorittanut.

Vierailija:

Lainaus:

Vuoteen -99 asti valmistui tekusta sähköteknikkoja jotka suunnittelee sähkötöitä, ammattinimike muuttui -99 ja koulutukseen lisättiin parikymmentä opintoviikkoa ja tekusta alkoi valmistumaan sähköinsinöörejä. Näin sähköteknikkomieheni asian on mulle selittäny. Ja tekuun ei tietääkseni pääse peruskoulupohjaisena. Että eiköhän se vaan siltikin ole korkea-asteelta valmistunut sähköteknikko. Mieheni valmistui vuonna -99 ja tekee sähkösuunnittelutyötä, samaa mitä insinöörikin.

T. sama 19

mutta tunteja tulee vaihtelevasti kuukausittain, joten tulotkin vaihtelee paljon.

Ja kaikkihan on suhteellista, riippuu tietysti mikä on ala ja koulutus...

Kyllä minusta 25 ¿/t on kuitenkin yleisesti ottaen hyvä tuntipalkka- jos normaalilla työajalla sillä saa yli 400 euron kuukausitulot niin onhan se reilusti yli suomalaisten keskiansioiden.

Ja edelleen. Asentajat eivät koskaan oo ollu teknikkoja eikä teknikot asentajia. Teknikon täytyy olla siis asentajan ja insinöörin välistä.

Vuoteen -99 asti valmistui tekusta sähköteknikkoja jotka suunnittelee sähkötöitä, ammattinimike muuttui -99 ja koulutukseen lisättiin parikymmentä opintoviikkoa ja tekusta alkoi valmistumaan sähköinsinöörejä. Näin sähköteknikkomieheni asian on mulle selittäny. Ja tekuun ei tietääkseni pääse peruskoulupohjaisena. Että eiköhän se vaan siltikin ole korkea-asteelta valmistunut sähköteknikko. Mieheni valmistui vuonna -99 ja tekee sähkösuunnittelutyötä, samaa mitä insinöörikin.

T. sama 19

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat