Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Hain päivähoitohakemuksen tänään. Kysessä keväällä perhepäivähoito!!!Mutta eipä se niin yksinkertaista ole täyttääkään. Meidän tilanne tämä mies tekee kolmivuorotyötä ja minä 8-16 tai 12-20. Eli lapselle tulee 12-13 hoitopäivää kuussa koska miehellä vapaata myös viikolla. Vloppuisin ei hoitopäiviä. Mutta viikkokohtainen hoitopäivienmäärä ei ole standardi, jollakin viikolla 2 toisina 5 päivää ja siis kuukaudessa se 12-13 päivää. ja sitten hoitoaika ei ole joka päivä 9h, vaan jos menen töihin 12 ja isä tulee 14 se on vaan 2 tuntia.

Haenko siis sekä osa-,että kokopäivähoitoa ja osahoitoviikkoa yms. On tää vaikeata. Siis onko mahdollista nykyään, että maksaa vaan niistä päivistä kun on hoidossa tms. Ja paljonko päiviä kuussa on se osapäivähoito? Mä en tiedä mitään....Pitääkö tämä mennä toimistoon täyttää.... Ja sitten tuo tuloselvitys, senkö ehtii kun lapsi aloittaa hoidon?

Kommentit (5)

Jotain osviittaa sain ja joo meidän tulot menee yli, eli ei kannata toimittaa tulolappuja. Varmaan se meidän kohdalla on sit kokopäiväinen 13 päivää kuussa. Käyn viemässä sen henkilökohtaisesti ja jututan tätiä....

eli jos hoitopäiviä 12-13kk saa jonkin verran maksualennusta. Sen sijaan jos edes yksi päivä on kokopv, joudut hakemaan kokopäiväpaikan ja sen mukaan veloitetaan. Joissakin kunnissa jos hoitopäivä on alle 7t/pv hoitomaksu on 80% kokopäivämaksusta, joten laskepa onnistuuko teillä päivät niin, että ei tule yli 7t hoitopäiviä.

Mutta tuleeko siis päiviä, jolloin hoidontarve on tuonne 20 asti vai pystyykö miehesi aina niinä päivinä hakemaan, koska en usko, että kukaan perhepäivähoitaja suostuu tekemään niin pitkiä päiviä. ( Tod. näk. ensimmäinen lapsi tulee jo 7-8 aikaan aamulla). Voi olla että siinä tapauksess ainoa vaihtoehto on vuoropäiväkoti. Mutta kannattaa tosiaan kysellä päivähoitovirastosta. Ja kuten joku edellä mainitsi hoitajat ei mielellään ota lapsia joilla kauhean epäsäännöllinen hoitoaikasopimus, koska se vaikuttaa heidän palkkaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Osapäivähoitohan tarkoittaa sitä (ainaskin meillä päin) että lapsi on päivässä korkeintaan 5 tuntia hoidossa ja kokopäivähoito taas on jos tuo aika ylittyy. Me olemme sopineet että kuinka monta hoitopäivää on kuukaudessa, meillä 12, emme siis että kuinka monta hp viikossa. Ja sit meillä on myös osapäivähoito, eli lapsemme saa olla kuukaudessa 5 tuntia 12 päivänä. Maksu on sama vaikka hän olisi joku kuukausi vaan 10 päivää. Tai joinakin päivinä vaan 3 tuntia. Siitä en osaa sanoa että kuinka sit teillä kun joinakin päivinä olisi täysi päivä ja joinakin pari tuntia. Ehkä on parempi että menet täyttämään sen hakemuksen jonku viisaamman kanssa, niin minäkin tein ekan hakemuksen kanssa. Ja se maksuhan määräytyy tulojen mukaan, sekin on tyyliin että molempien vanhempien pitäisi olla työttömänä jos meinaa saada jotain " alennusta" hoitomaksusta. Meillä mies on vakkarivirassa (ei edes keskituloinen) ja minä teen 10h/vk niin me kuulumme siihen kalleimpaan maksuluokkaan....... Toivottavasti tästä saa jotain selvää. Mielestäni ne tulotiedot voi toimittaa hoidonalkamisesta kuukauden kuluessa, kantsii tarkistaa, jos niitä ei toimita, ottaavat kalleimman mukaan.

ei välttämättä ole sitä kuitenkaan. Meillä on vähän samanlainen tilanne, paitsi että mä olen vuorotöissä ja mies säännöllisessä päivätyössä. Lapsi on vaihtelevasti hoidossa, joskus koko päivän ja joskus muutaman tunnin, osapäivähoidon nimikkeellä. Maksut menee tuntien mukaan eli osapäivähoidon raja on meidän kunnassa 120 h/6 vk. Eli siitä vain laskeskelemaan miten paljon tunteja suunnilleen hoidon tarve olisi. Kysyä tietysti kannattaa kuitenkin. Jos kysessä on kunnallinen hoitaja ei ole mitään merkitystä sillä ottaako mielellään osapäivähoitolapsia vai ei, sehän on kunnan velvollisuus hoitopaikka järjestää.

satsumassi:

Lainaus:

Hain päivähoitohakemuksen tänään. Kysessä keväällä perhepäivähoito!!!Mutta eipä se niin yksinkertaista ole täyttääkään. Meidän tilanne tämä mies tekee kolmivuorotyötä ja minä 8-16 tai 12-20. Eli lapselle tulee 12-13 hoitopäivää kuussa koska miehellä vapaata myös viikolla. Vloppuisin ei hoitopäiviä. Mutta viikkokohtainen hoitopäivienmäärä ei ole standardi, jollakin viikolla 2 toisina 5 päivää ja siis kuukaudessa se 12-13 päivää. ja sitten hoitoaika ei ole joka päivä 9h, vaan jos menen töihin 12 ja isä tulee 14 se on vaan 2 tuntia.

Haenko siis sekä osa-,että kokopäivähoitoa ja osahoitoviikkoa yms. On tää vaikeata. Siis onko mahdollista nykyään, että maksaa vaan niistä päivistä kun on hoidossa tms. Ja paljonko päiviä kuussa on se osapäivähoito? Mä en tiedä mitään....Pitääkö tämä mennä toimistoon täyttää.... Ja sitten tuo tuloselvitys, senkö ehtii kun lapsi aloittaa hoidon?

Tähän voin ainakin vastata: Kyllä, voit maksaa vain 12 - 13 päivästä kuussa. Kirjaatte päivähoitosopimukseen että hoitopäiviä on kuussa 13 (jos se on ehdoton maksimi per kuukausi) ja maksu lasketaan sen perusteella. Päivien määrään voi (ainakin meidän kunnassa) vanhemmat päättää vapaasti, ja maksu lasketaan siitä.

Mutta tuo tunteja päivässä -kysymys on kinkkisempi. Luulen, että ei ole mahdollista päästä sellaiseen sopimukseen, että olisi osan päivistä kokopäiväisenä ja osan päivistä osapäiväisenä, vaan jos on joskuskin kokopäivähoidossa niin silloin maksu menee kaikista päivistä kokopäiväisenä. Osapäivähoidon raja on 5 tuntia.

Se on sitten vielä eri asia että suostuuko kukaan perhepäivähoitaja ottamaan osa-aikaista lasta, niistä kun maksetaan huomattavasti vähemmän.

Tuloselvitys toimitetaan sitten kun hoito on aloitettu, sillä ei ole kiirettä. Melko pienillä tuloilla joutuu jo maksamaan täyden maksun eli kannattaa vähän laskeskella että tarviiko niitä edes toimittaa.

Tarkista vielä päivähoitotoimistosta tai kunnan nettisivuilta että miten teidän kunnassa.

T. Ankkis

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat