Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

21.10. klo 8.20 oli aika äitiyspolille kasvukontrolliin, johon menin mieheni kanssa. Siellä otettiin KTG-käyrää ja ultrattiin. Vauvan painoarvioksi saatiin tällä kertaa n.2,5kg. Minulta mitattiin verenpaine. Käyrä ja ultrassa kaikki ok, mutta verenpaine edelleen koholla, 158/98. Näiden jälkeen tapasin lääkärin, joka teki sisätutkimuksen. Edellisenä päivänä minulta oli alkanut irtoamaan limatulppa. Kohdunsuu oli n.3cm auki ja kohdunkaula hävinnyt. Lääkäri ärsytti kohdunsuuta, joka sattui aivan vietävästi! Korkean verenpaineeni vuoksi, lääkäri päätti, että paras käynnistää synnytys heti. Se oli paras vaihtoehto niin vauvalle kuin minullekin ja eihän laskettuunaikaan olisi enää ollutkaan kuin 5 päivää. Me olimme mieheni kanssa valmiita.

Haettiin autosta tavarat, jotka olimme edellisiltana valmiiksi laittaneet ja marssimme synnytysosastolle.

Vaihdoin vaatteet ja minulle laitettiin oksitosiinitippa klo 11.30 maissa sekä KTG-käyrä. Juttelin kätilön kanssa ja sovittiin, että paras puudutevaihtoehto olisi epiduraali, koska verenpaineeni oli niin korkea. Sovittiin, että heti, kun kalvot on puhkaistu, laitetaan epiduraali.

Omat supistukset alkoivat klo13 ja kalvot puhkaistiin klo13.15. Tämän jälkeen helvetti oli irti! Polttoja alkoi tulemaan tosi tiheään tahtiin ja minä itku kurkussa, kätilölle manasin, että eikö sitä helpotusta jo kipuun saa. Kätilö tarkisti kohdunsuun tilanteen ja olin jo 6-7cm auki. Anestesialääkäri hälytettiin, mutta ihan liian myöhään. Toinen lääkäri tuli paikalle ja teki kohdunkaulan puudutuksen, josta ei ollut mitään hyötyä. Puudute meni vasempaan jalkaan ja sitä pisteli. Höngein supistellessa ilokaasua, mutta mitään hyötyä ei ollut siitäkään. Kipu oli aivan sietämätön. Mieskin hermostui kätilölle, kun liian myöhään hälytti anestesia lääkärin paikalle. Anestesia lääkäri tuli, mutta epiduraalia ei voitu enää laittaa. Laitettiin uusi tippa, koska ensimmäisestä puhkesi suoni.

Klo 15.15. tuli järkyttävä tarve ponnistaa. Supistellessa sattui niin pirusti etten voinut sanoa, että nyt ponnistuttaa, kunnes supistus laantui. Kätilö tutki kohdunsuun ja sanoi sen olevan täysin auki. Olin pyytänyt jakkaraa ja klo 15.20 sain luvan siirtyä siihen ponnistamaan. Jakkaralla ponnistellessa, vauvan syke laski, pahimmillaan kävi 70. Ehdin ponnistaa siinä n.10 kertaa, kunnes kätilö pyysi siirtymään sängylle. Vauvan syke nousi. Ponnistin ja huusin, sattui niin tajuttomasti! Kuudennella supistuksella kätilö puudutti välilihan ja sanoi, että se leikataan jos ei nyt seuraavalla tule. Keräsin kaikki voimani ja ponnistin ja niinhän sieltä sitten syntyi kaunis pikkuinen prinsessa. Ei tiennyt itkeäkö vai nauraa, mutta kipu alapäässä oli edelleen järkyttävä.

Tyttö nostettiin rinnalle paidan alle ja siinä miehen kanssa ihmeteltiin aikaan saannostamme. Painoa tytöllä oli 2540g ja pituutta 46cm. Pisteitä hän sai 9-10/10. Ensimmäisestä rokotettiin piste värin takia, mutta se palautui nopeasti.

Synnytyskokemus oli minulle (ensisynnyttäjälle) todella raju. Äidilläni on takanaan kaksi yhtä nopeaa synnytystä takanaan, joten tuntuu, että tämä voipi kulkea suvussa. Ihan heti en kyllä toista tee, on tämä sen verran kuitenkin tuolla takaraivossa muistissa.

Supistukset kesti 2h20min, ponnistusvaihe 18min ja jälkeisvaihe 10min. Eli synnytyksen kokonaiskestoksi tuli vaivaiset 2h48min ja ilman mitään hyödyllistä kivunlievitystä. Synnytyksestä sain 2.asteen repeämän ja sitä tikattiinkin sen mukaisesti 40 min, n.20 tikkiä, auts!

Eka päivänä vauvasta en pystynyt kivun takia kunnolla nauttimaan, saati sitten hoitamaan. Onneksi mieheni oli apuna.

Nyt neiti on tasan kaksi viikkoa ja hyvin menee. Tosin alkuviikosta oli pahoja vatsanväänteitä, mutta vyöhyketerapian avulla, tyttö niin kuin mekin olemme saaneet helpotusta elämään ja vatsaitkut ovat jääneet tosi vähäisiksi.

Olemme ikionnellisia pikku ritsessasta! =)

-Pepca ja pikku neiti-

Kommentit (1)

Luin mielenkiinnolla, koska mullakin oli lopussa paineet koholla ja olin saanut jo lähetteen äitipolille, kun synnytys alkoikin spontaanisti edellisenä iltana. Synnytys kestikin sitten n. 12 h. Loppua en meinannut saada ähellettyä millään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat