Seuraa 

Nyt alkaa olla aika ostaa ekat vaunut meidän perheeseen (jee!!) ja olen noista ihan ulalla kun on niin suuret valikoimat :) Voiko siis pärjätä yksillä vaunoilla yhden lapsen kohdalla? Tarkoittaako yhdistelmävaunut sitä että on ikäänkuin vaunut ja myöhemmin rattaat samassa? Kiitos jos jaksatte auttaa!

Kommentit (7)

yhdistelmävaunut ovat isokokoisin ja kallein vaihtoehto, mutta välttämättä ei paras. Niitä on kahdenlaisia, toisissa on koppaosa ja istuinosa erikseen, ja ne kiinnitetään samaan alaosaan. Toinen malli on että istuinosa on koko ajan mukana ja kantokoppa sitten pannaan istuinosan sisään. Yhdistelmävaunuissa on yleensä lisäksi korkeussäätö, jolloin vauva-aikaan voi laittaa kopan aika ylös, ja taaperolle ratasosan matalammalle.

Kuomurattaisiin voi myös laittaa kantokopan, ja se on halvempi ja monen mielestä myös näppärämpi vaihtoehto, kuomurattaat ovat yleensä vähän kevyemmät ja menevät paremmin kasaan. Niissä ei taida yleensä olla korkeussäätöä, eli koppaa ei saa korkealle. Minä en pienenä ihmisenä sitä olisi tarvinnutkaan, mutta empä tiennyt silloin kun ostin...

Netissä huvitutti-sivuilla on joskus ollut vaununosto-opas, olisikohan vielä?

Hassua, kun en ole ikinä syventynyt koko kysymykseen!

Sen silti tiedän, että olen esikoistani työntänyt reilut 1,5v serkulta saatuissa (se syy tietämättömyyteeni- vaunut tuotiin meidän kellariin kun r.viikkoja n.16 enkä ollut edes vielä miettinyt koko juttua) Emmaljungan vaunuissa ja rattaissa (siis se versio, jossa vaunukoppa erikseen ja ratasosa erikseen) ja hyvät ovat olleet. Ja kaverilla samanikäinen lapsi, joka itse painoltaan vähän kevyempi, ja heillä Teutonia Mistral 2004 rattaat, ja on olleet huomattavasti painavammat työntää kun ollaan joskus kävelyllä huvikseen vaihettu. En tiedä syytä, voi olla että painoa Emmaljungoilla enemmän ja työntöominaisuudet vaan paremmat? Joka tapauksessa on faktaa, että meidän mäkisessä kaupungissa työnnän omaa vajaa 13kg lasta Emmaljungan rattaissa kevyemmin kuin kaverin reilu 10 kiloista heidän Teutonioissa, siinä tuli hiki.

Itse olisin varmaankin valitsenut jonkun kantokopallisen version, kun se kuulostaa niin kätevältä ja saa vauvan kanssa kylässä yöpyessä vauvan koppaan nukkumaan jne, mutta nyt en kyllä vaihtaisi pois niitä, mitkä meillä ovat.

Ja niillä yhdistelmillä joka meillä on pärjää muuten kyllä sen tarvittavat 2-3v, mutta matkarattaat on joka tapauksessa aivan eri juttu, jos suinkin matkustatte, lentokoneseen mukaan jne on oikeat matkarattaat silti tarpeelliset. Mutta se tulee kun lapsi jo vähän kasvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ettei se rattaiden painavuus työnnellessä selviä, kun on hyvät pyörät alla. Paino ilmenee sitten ylämäissä, ja nostellessa. Kaupoissa käydessä tulee ilmi ketteryys.

Mutta joku aikaisemmin kertoi ostaneensa sitten 2-vuotiaalle ketterämmät rattaat. Se on vissii aika yleistä, että yhdistelmillä ei sitten kuitenkaan pärjää koko aikaa, oli se syy sitten painavuus, ettei tarvitse enää niitä nukkumiseen, tai mikä tahansa. Itse toivon, että selviämme näillä " kevytyhdistelmillä" koko ratasiän, sillä niihin satsattu rahasumma oli melkoinen. Saas nähdä kuinka käy. Meillä vasta 10kk rattailua takana...

T: MrsH

Nuo Brion yhdistelmät ilmakumipyörillä kun liikkuvat melkein itsekseen.

Ainoastaan sateenvarjorattaita työntäessä on tullut hiki, kun reissussa on pitänyt pidempää matkaa työntää, vaikka ne sattarit sinänsä ei paina paljon mitään. Eli ei se rattaan paino juurikaan kerro siitä, kuinka kevyt niitä on työntää. Auton peräkonttiin nostellessa painoerot kyllä huomaa.

Minä olen itse kyllä tykännyt yhdistelmistä eli vauva-aikana olivat tosi hyvät, mutta pelkästään niillä ei olla pärjätty, vaikka aluksi niin luulin. Eli sateenvarjorattaat tuli hankittua kauppakeskus, kirjasto- ym. käyntejä ym. varten, kun menevät pienempään tilaan ja ovat kevyemmät nostella auton peräkontiin. Ja 2-vuotiaalle sitten hommattiin pienet ja kevyet avorattaat, kun ei enää päiväunien nukkumistarvetta rattaissa ollut, ja niihin tykästyin niin, että yhdistelmät jäi käytöstä.

eli oman mielen mukaan teet päätöksen. Joku tykkää toisenlaisesta ja toinen taas jostain muusta.

Minä taas olen tykästynyt ihan hirmuisesti just yhdistelmiin. Niitäkin on kuienkin eri painoisia. Meillä on Brion kombit joissa koppaosa laitetaan ratasosan päälle.

MInä pienenä ja suht heiveröisenä ihmisenä työntelen ihan kevyesti tuota 2vuotiasta niissä rattaissa. Ei teeheikkoa eikä tule hiki. Helposti jaksan tarpeen tullen monta kilometriä ja ennen mulla jalat väsyy kävelemiseen kuin että en jaksaisi rattaita työntää. =)

yhdistelmien sijaan, jos oikeasti on tarkoitus pärjätä yksillä rattailla (niinkuin kai yhdistelmien tarkoitus olisi).Kyllähän niissä yhdistelmissä pientä 3kiloista työntelee, mutta kun se pieni painaa jossain vaiheessa yli 10 kiloa ja ne isot yhdistelmät on lähemmäs 20 kiloa, niin sanon vaan, että hiki tulee...

Meillä kävi niin, että kaupoissa kyselin vaan niitä yhdistelmiä, kun en siis todellakaan muusta tiennyt. Onneksi Teutonia -kaupassa myyjä valisti mua myös näistä kevyemmistä mahdollisuuksista...

Emmaljunga -kaupassa myyjälle ei tullu mieleenkään esitellä muita kun niitä yhdistelmiä ja ne oli ihan hirveen isoja. Tosi sääli, kun niillä on tosi nättejä ja hyviä rattaita, joihin sen kantokopan saa.

Meillä on itellä teutoniat, joten niistä tiedän, että Deltat/Prestiget on yhdistelmävaunut ja esim. Mistralit ja Rockyt on kuomurattaat, joihin saa sen kopan ja toimii sitten vaununa.

Tässä pari linkkiä, joissa vaunujen esittelyitä.

http://www.lastenturva.fi/tuotevalikoima/vaunut.kuomurattaat.html

http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11917&valikoimaid=1#41

http://www.vauvatalojohanna.fi/article/archive/133/

T: MrsH

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat