Vierailija

Odotan esikoistani rv 16. Kun olen kuullut synnytyskertomuksia ym. niin kaikki muistavat painottaa, että älä sitten anna tehdä epparia tai muista sanoa kätilölle, että eppari vain hätätapauksessa ym.

Kertokaa minulle kokeneemmat mikä siinä episiotomiassa on niin kauheaa? Kiitos jos jaksatte valaista asiaa minulle

Kommentit (24)

Synnytyksessä rukoilin kätilöä leikkaamaan sen, kun tunsin, ettei vauva muuten ulos tule. Leikattiinhan se lopulta, kätilön mukaan iso eppari, ja silti repesi aika pahastikin.

Toipuminen vei kyllä kauan, mutta toivuin kuitenkin. Ehkä vastustin ennalta kun pelkäsin että sattuu kovasti, ja kun ei ollut sitä käsitystä siitä mitä synnyttäminen on. Leikkaaminen ei kuitenkaan sattunut kun puudutettiin, mutta muuten teki kyllä kipiää.

Ei sitä epparia mun mielestä kannata etukäteen pelätä. Se tehdään jos on tarpeen, ja siitäkin kyllä paranee.

Leikkaaminen tehtiin käsittääkseni ilman puudutusta (synnytin luomuna), kipua ei tuntunut. Istuin ihan hyvin jo samana päivänä. Mitään kipuja ei ollut haavasta, tikeistä tai muista. Parani huomaamattomaksi, vain tarkoin katsoessa näkyy hailakka arpi. Synnytyksestä vajaa pari vuotta.

Oliko väärin leikata? Jaa, vauva ainakin lopulta tuli ulos. En tiedä kauanko olisin enää jaksanut pungertaa, takana siis puolitoista tuntia ponnistusta ja 29 tuntia synnytystä. En jaksa pitää epparia pahana asiana jos sille on käyttöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

En vastusta oman kokemukseni perusteella. Hyvin ja nopeasti parani, mutta eipä ole vertailukohtaa repeämiseen. Jos se on tarpeen, niin se on tarpeen. Vastustajilla on varmasti huonoja kokemuksia.

Vierailija:

Lainaus:

Itse olen kyllä taipuvaisempi uskomaan erästä synnytys- ja naistentautien lääkäriä tässä asiassa, että useimmiten se eppari länsimaisten pullamössövauvojen kanssa kyllä tarvitaan toisin kuin kehitysmaissa, missä vauvat ovat huomattavasti pienempiä kuin täällä.

Tutkimukset osoittavat, että episiotomia on useimmiten turha, koska se ei suojaa repeämiltä. Yksi lääkäri nyt voi höpistä ihan mitä tahansa (ja valitettavan usein höpiseekin omia mielipiteitään ja arvailujaan totuutena).

Meillä kyllä on eniten ollut haittaa nimenomaan repeämästä, joka tuli epparista huolimatta. Kuinkakohan iso repeämä ois tullut ilman epparia? epparihaava parani hetkessä eikä sitä enää edes huomaa, mutta repeämä vaivaa vieläkin ja haittaa todella sitä seksielämää!

Itse olen kyllä taipuvaisempi uskomaan erästä synnytys- ja naistentautien lääkäriä tässä asiassa, että useimmiten se eppari länsimaisten pullamössövauvojen kanssa kyllä tarvitaan toisin kuin kehitysmaissa, missä vauvat ovat huomattavasti pienempiä kuin täällä.

Mutta itsekin muistan lukeneeni, että useimmat episiotomiat ovat turhia, ja että taitava kätilö saa lapsen ulos ilman välilihan leikkaamista. Itselleni epparia ei tehty. Kun kerroin tästä myöhemmin neuvolassa, th. joka on kokenut kätilö itsekin, kehui synnytyksessäni ollutta kätilöä sanoen, että hän on sellainen rauhallinen tyyppi, eikä hätiköi tekemään episiotomioita. Terveydenhoitajan kommentista ainakin jäi kuva, että jotkut kätilöt tekevät eppareita helpommin kuin toiset. Itse en ainakaan haluaisi, että välilihaani leikattaisiin vain siksi, että kätilön työ vähän helpottuisi.

Oli tosin pakko tehdä, koska muuten olisin revennyt tosi pahasti. Imukuppia repi muutenkin paikat aika pahasti ja siihen hitaasti paraneva eppari lisäksi. Toipuminen kesti kauan.

Miksi en haluaisi uskoa, että omassa tapauksessani se oli tarpeellista? Miten sinä voit sanoa oliko se minun kohdallani tarpeellista vai tarpeetonta? Henkilökohtaisesti en usko, että olisin pystynyt liikahtamaan enää milliäkään vaihtamaan ponnistusasentoa leikkaustarpeen poistamiseksi. Sitäpaitsi, jos en katso leikkauksesta olleen mitään haittaa, mitä ihmeen väliä on tehtiinkö se minulle vai ei?

Niin, ja luomuna meni muuten, paitsi, että episotomia tehtiin.

Vierailija:

Lainaus:

Halutaan uskoa, että juuri oma tapaus oli se ehdottoman tarpeellinen. Kuitenkin tilastojen mukaan valtaosa eppareista on täysin turhia. Ne voitaisiin välttää esim. kannustamalla synnyttäjiä ponnistamaan sellaisissa asennoissa, joissa välilihan repeämisen vaara ja siten myös leikkaustarve on pienempi. Mutta tämän ja kaiken muun moni teistä kuittaa luomuhörhöilynä, ja ihan rauhassa vaan!

toivoin synnytystä ilman epparia. Ponnistelu oli työn (ja tuskien!) takana ja luulisin, että vauva olis tullut helpommin ulos episiotomian kanssa. Eipähän ole nyt kuitenkaan mitään ylimäärästä arpikasvustoa alapäässä.

Mullakin ekassa synnytyksessä tehtiin eppari ihan sen vuoksi, että mulla oli vanha kätilö joka oli tottunut siihen tapaan, että eppari tehdään rutiinitoimenpiteenä.

Mulla epiduraalin vaikutus katosi aika äkkiä, ja synnytys edistyi nopeaa. Siinä vaiheessa kun eppari leikattiin, niin alapäässä oli kaikki tunto tallella. Mietis miltä tuntuu, kun sun pilluun työnnetään sakset, ja sitten leikataan muutama sentti välilihaa rikki! Minä huusin kuin teurastettava eläin, vaikka muuten koko synnytyksen ajan olinkin hiljaa.

Lisäksi eppari oli erittäin kipeä yli kuukauden, seisoa tai istua ei pystynyt ekaan kuukauteen, vielä 2 kk jälkeen yli tunnin seisominen tai kävelylenkki sai alapäähän sellaisen kivun, ettei mieli paljon tehnyt kotisohvalta nousta...

Aivan valtaosa eppareista johtuu kuitenkin muista syistä: vanhat tottumukset, kiire jne. Tämä on faktaa, jonka valistunut lääkärikuntakin jo tunnustaa. Käytännöt muuttuvat, mutta vieläkin sairaaloiden välillä on valtavia eroja episitiomiaprosenttien suhteen - ja tuskinpa kyse VOI olla siitä, että eri paikkakuntien naisten kudokset joustaisivat niin eri tavalla.

Niin ja tämä on yksi niitä asioita, joissa kannattaa vähän " suunnitella synnytystä etukäteen" , niin kuin sitä paheksutaankin. Jos et ilmoita kantaasi, kohta on kätilö sakset kädessä että nyt olisi kyllä parempi leikata. Jos voisikin luottaa siihen, etä ne tekevät sen vain pakon edessä - mutta kun ei valitettavasti voi.

Ennen eppari tehtiin sairaaloissa rutiiniomaisesti ensisynnyttäjille, onneksi siitä käytännöstä on luovuttu. Eri asia on sit nää luomusynnyttäjät mutta nehän vastustaa kaikkea mahdollista.

Parempi eppari ku isot repeämät, mutta monet sanoo et pienehkö repeämä paranee nopeammin ku leikattu.

Eppari EI OLE HYVÄ ASIA, eikä sitä nykyään pitäisi tehdä missään Suomen sairaalassa rutiininomaisesti!!!

http://www.moondragon.org/obgyn/procedures/episiotomyrepair.html

kuvia tuolla, mutta en suosittele jos et tykkää katsella lääketieteellisiä leikkausoperaatioita tai vastaavia.

" Synnytyksessä välilihaa ei tarvitsekaan leikata

Välilihaleikkauksen historia tiedetään alkavan jo 1700-luvulta. Kun synnytykset siirtyivät sairaalaan, tuli välilihaleikkauksesta itsestäänselvyys. Koko toimenpide on tehty siitä asti synnytyksissä siksi, että näin on kautta aikojen opetettu.

Jo kätilöiden koulutuksessa välihaleikkaus opetaan yhtenä synnytkseen kuuluvista rutiineista. Vielä 90-luvulla Suomessa tehtiin ensisynnyttäjistä noin 80 prosentille tämä kivulias ja nyttemin tutkimuksissa turhaksi todettu operaatio.

" Useat ulkomaalaiset tutkimukset osoittavat, että välilihan leikkaaminen ei säästä synnyttäjää repeämiltä" , sanoo ylilääkäri Erja Halmesmäki Naistenklinikalta. Tähän saakka välilihaleikkauksen tarpeellisuutta on perusteltu mm sillä, että näin vältyttäisiin vaikeilta emättimen ja peräsuolen repeämiltä. Tutkimustulokset kuitenkin antavat viitteen siitä, että välilihaleikkauksesta huolimatta voi repeämä äidille tulla.

Miksi sitten sillä leikataanko väliliha vai ei olisi merkitystä? Leikkauksessa katkaistaan aina lihakset poikki ja haava on syvä. Tämän paraneminen vie aikaa jopa useita viikkoja. Äidin on vaikea istua saati sitten ulostaa. Tikkejä tarvitaan jopa toistakymmentä. Ja niiden sulaminen aiheuttaa epämielyttävää nipistelyä äidille.

Välilihaleikkauksen tarpeellisuus herätääkin keskustelun siitä, miksi näin on vuosikausia tehty? Synnytyksessä äiti on toisten armoilla enemmän tai vähemmän. Se miten synnytys etenee on aina arvoitus. Varmaa kuitenkin on, että välilihaleikkaus ei ole ratkaisu jos synnytys pitkittyy tai vaikeutuu. Syyt ovat silloin muualla kuin siinä että lapsi ei mnahtuisi tulemaan ulos tai äidin paikat olisivat liian tiukat."

http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2001/060301.html

" Väliliha-arpi haittaa seksielämää

Synnytyksen aikana tehtävä episiotomia eli välilihaleikkaus tai välilihan spontaani repeämä vaikuttavat vahvasti ensisynnyttäjän synnytyksenjälkeiseen seksielämään. Neljännes amerikkalaistutkimukseen osallistuneista naisista kertoi nauttivansa seksistä vähemmän ja saavansa orgasmin harvemmin kuin ennen synnytystä. Kolmen kuukauden kuluttua synnytyksestä yhdyntäkivuista kärsi yli 40 prosenttia kaikista ensisynnyttäjistä. Episiotomian tai repeämän jälkeen naiset kärsivät yhdyntäkivuista 80 prosenttia todennäköisemmin kuin ne naiset, joiden väliliha säilyi ehjänä synnytyksen yhteydessä. Toisaalta neljännes naisista, joiden väliliha säilyi vaurioitumattomana, kertoi jopa nauttivansa seksistä enemmän synnytyksen jälkeen. Mitä syvemmälle ulottuvasta haavasta oli kyse, sitä todennäköisempiä olivat myös yhdyntäkivut. Myös imukuppisynnytys tai pihtisynnytys lisäsivät yhdyntäkipujen todennäköisyyttä. Episiotomia ja repeämä aiheuttivat ongelmia yhtä paljon ja molemmat traumat hidastivat synnytyksenjälkeisen seksielämän käynnistymistä yhtä paljon.

American Journal of Obstretics and Gynecology -lehdessä julkaistu tutkimus on ensimmäinen laajahko selvitys episiotomian ja repeämän vaikutuksista seksielämään. Tutkimukseen osallistuneet yli 600 naista vastasivat lomakekysymyksiin, jotka postitettiin heille kuusi kuukautta synnytyksen jälkeen. Kaikki olivat ensisynnyttäjiä ja heillä oli takana normaali, täysiaikainen, yksisikiöinen raskaus sekä alatiesynnytys. Naiset jaettiin ryhmiin episiotomian, repeämän ja ehjänä säilyneen välilihan mukaan. Lisäksi episiotomia tai repeämäryhmien naisten haava luokiteltiin syvyyden ja pituuden mukaan kolmeen ryhmään. Naisista yksi kolmannes oli säästynyt välilihan leikkaukselta tai repeämältä synnytyksen aikana.

Uutispalvelu Duodecim

(American Jornal of Obstretics and Gynecology 2001; 184: 881-890)

Välilihan leikkaamista eli episiotomiaa perustellaan väitteillä, joiden mukaan se vähentäisi välilihan ja peräaukon sulkijalihaksen repeytymisvaaraa sekä lantionpohjan kudosten ylivenyttymistä ja myöhempää veltostumista. Väitteiden tueksi ei ole kuitenkaan olemassa kiistattoman luotettavia tutkimuksia. Päinvastoin, useat tutkimukset ovat osoittaneet, ettei rutiiniepisiotomiasta näyttäisi olevan hyötyä repeämien ehkäisyssä edes imukuppisynnytysten yhteydessä. Episiotomia tuli rutiininomaiseen käyttöön 1920-luvulla synnytysten siirryttyä kodeista sairaaloihin ja yleistyi samanaikaisesti pihtisynnytysten kanssa. Nykyisin monet naiset haluavat päättää itse heille synnytyksen yhteydessä tehtävistä toimenpiteistä ja rutiiniepisiotomia on asetettu monin paikoin kyseenalaiseksi myös suomalaisissa sairaaloissa."

http://www.tohtori.fi/terveysuutiset/faq.php3?uutiset=606

Ja vielä pitkä ja hyvä juttu täynnä tietoa os. http://www.lapsiperhe.net/aktiivinensynn ytys/artikkelit.php3?artikkelinr=8

Vierailija:

Lainaus:

Ei sitä epparia mun mielestä kannata etukäteen pelätä. Se tehdään jos on tarpeen, ja siitäkin kyllä paranee.

Ihan inhimillistä kyllä, iso osa epparin kokeneista puolustaa sitä henkeen ja vereen. Halutaan uskoa, että juuri oma tapaus oli se ehdottoman tarpeellinen. Kuitenkin tilastojen mukaan valtaosa eppareista on täysin turhia. Ne voitaisiin välttää esim. kannustamalla synnyttäjiä ponnistamaan sellaisissa asennoissa, joissa välilihan repeämisen vaara ja siten myös leikkaustarve on pienempi. Mutta tämän ja kaiken muun moni teistä kuittaa luomuhörhöilynä, ja ihan rauhassa vaan!

Niin kokemuksia on hyvin erilaisia...

En saanut mitään puudutuksia synnytyksen aikana, eppari tehtiin (eikä se siihen lisäksi enää sen kummemmin tuntunut). Parantuminen oli nopeaa, saatoin istua viikon päästä jo normaalisti ja seuraavana päivänä vähemmän normaalisti (tai rinkulan kera).

Eli älä stressaa etukäteen, kun et siihen välttämättä voi vaikuttaa.

Vierailija:

Lainaus:

Mulla epiduraalin vaikutus katosi aika äkkiä, ja synnytys edistyi nopeaa. Siinä vaiheessa kun eppari leikattiin, niin alapäässä oli kaikki tunto tallella. Mietis miltä tuntuu, kun sun pilluun työnnetään sakset, ja sitten leikataan muutama sentti välilihaa rikki! Minä huusin kuin teurastettava eläin, vaikka muuten koko synnytyksen ajan olinkin hiljaa.

Lisäksi eppari oli erittäin kipeä yli kuukauden, seisoa tai istua ei pystynyt ekaan kuukauteen, vielä 2 kk jälkeen yli tunnin seisominen tai kävelylenkki sai alapäähän sellaisen kivun, ettei mieli paljon tehnyt kotisohvalta nousta...

Tilastot kertovat karun totuuden suomalaisesta episitomiakäytännöstä. Hyvä sinulle, ettei ko. toimenpiteestä ollut sinulle mitään haittoja, mutta kuten jo tässä lyhyessä ketjussa käy ilmi, monella on karvaat kokemukset. ja niistä moni olisi aivan varmasti voitu välttää.

Ja niin kuin sanoin, se on ihan inhimillistä, että haluaa uskoa oman epparinsa välttämättömäksi. Mutta aika moni uskoo väärin.

Vierailija:

Lainaus:

Tilastot kertovat karun totuuden suomalaisesta episitomiakäytännöstä. Hyvä sinulle, ettei ko. toimenpiteestä ollut sinulle mitään haittoja, mutta kuten jo tässä lyhyessä ketjussa käy ilmi, monella on karvaat kokemukset. ja niistä moni olisi aivan varmasti voitu välttää.

Ja niin kuin sanoin, se on ihan inhimillistä, että haluaa uskoa oman epparinsa välttämättömäksi. Mutta aika moni uskoo väärin.

Tässä positiivinen epparikokemus: hyvä kätilö, osasi tehdä hyvän epparin, ompeli hyvin, parani hyvin. Kaikki on hyvin, ei mitään valittamista. Mulle on ihan yks ja hailee, oliko turha vai ei. Tosin kyllä imukupin käyttö oli jo lähellä, eli en usko että oli kovin turha (iso poika tuli lopulta)... Mietinpä vaan, että miten ihmeessä näitä voisi koskaan luokitella, että mikä on turha tai mikä tarpeellinen - ja kuka sen sitten tekisi? Joidenkin mielestä ei saisi tehdä yhtäkään epparia, sitäkin ihmettelen vähäsen...

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat