Seuraa 

Moikka vaan!

Meillä on pojat hoidossa niin käytiin syömässä ja ajelemassa ja tulin vielä koneelle ja ajattelin aloittaa pinon.

Nyt on ollu puhetta vauvojen koosta.. th epäili tänään tosiaan ettei tästä meidänkään vauvasta kovin iso tule.. pojat on olleet syntyessään 2920g (37+5) ja 3420g (39+2). Th epäili, että jos menee LA asti niin 3-3.4kg olisi tulossa vauvalle painoa. No, jokainen on omankokoisensa ja mikäs siinä. Ihan kivan kokoisia pojat on olleet ja jos tästä nyt tulee pienempi niin sitten tulee. Lopussa vasta vauvat tuntuvat monella kasvavan niin saa nähdä mitä sanotaan ultrassa 2vko päästä..

Tikrulle ja muille jotka tietävät sukupuolen.. miltä vauvan jalkoväli näytti ultrassa? 3D-ultra on toki selvin mut miltä tavan ultrassa esim. tyttö näyttää?

Mukava olis lukea enemmänkin noita synnytyskertomuksia mut aika vähänlaisesti ihmiset niitä on kirjottaneet.

Sunnuntaina on kaupat taas auki ja näin se joulu sen kun lähestyy..

Mut nyt annan suunvuoron muillekkin kun ei oikein ole mitn järkevää sanottavaa ;)

Ai niin, onko kellään muulla laskenu hb näin lopussa :O

-Anu ja " neiti" rv 35+5

Kommentit (17)

ÄITILIINIlle tosiaan povataan isoa tulokasta...itse sain eilen painoarvioksi 2600g...onneksi kuitenkin ovat vahvasti sektion kannalla. Ei tarvitse siunkaan sitten jännitellä miten onnistuisi ison vauvan alatiesynnytys =)

Tänne ei erikoisempia, eilen hieman suppaili,mutta laitoin ne sen piikkiin,kun tulokas kuitenkin on vasta eilen kääntynyt niin kohtu reagoi siihen. Mieli on edelleenkin mitä mainioin =o)

taisi olla QUARRA (?) joka mainitsi,että fiksu vauva kun ymmärsi kääntyä ja olen kyllä itsekin sitä mieltä. Nyt on vaan ollut hurja painon tunne tuolla alhaalla mitä ei tässä raskaudessa vielä ole näin suurena ollut kun tyyppi on ollut toisin päin. Nyt vaan sitten totuteltava näihin " uusiin" tuntemuksiin.

Sekin pitää vielä todeta,että nyt on ihmiset alkaneet puhua,että miula olisi tyttömaha =o) Se olis kiva jos tulokas olisi tyttö kun poika jo on,mutta toki molemmat ovat ihan yhtä tervetulleita!

Minny ja masu 36+2

Oompas kerrankin aikaisin koneella.. Hereillä oon aina ollut jo monta tuntia tähän kellon aikaan, arkisin on vaan enempi puuhaa aamuisin niin ei ennätä..

Äitiliinille tuosta koosta. Meidän poika painoi syntyessään 41+3 4480g, kävin synnytystapa-arviossa viikolla 37, ultra näytti kooksi rapiat kolme kiloa mutta ultralla ei saatu kunnon mittoja kun oli kasvot ultraajaan ja pää kovasti alhaalla. Lääkäri, kokenut sellainen, sanoi, että käteen tuntuu paljon isommalta, ainakin 3800g. Eikä varmasti kovin pieleen arvellut koska syntyessään oli kuitenkin painoa tuo 4,5 kiloa. Tytöstä oli painoarvio vk 37 3200g, vk 40 4000g, syntyessään 41+4 4590g.

Kyllä siellä sinun masussasi aikamoinen " vonkale" taitaa kasvaa! Tosin jotkut lääkärithän kivenkovaan väittää, että lapsi on ottanut synytmäpainonsa vk 37 eli ei sen jälkeen enää hirveitä kasva. Ehkä se jollain pitääkin paikkansa, kavereille on syntynyt hiukan alle kolmikiloisia tai hiukan yli vaikka reilusti yli-aikaisina syntyneet. Itelläni ovat vasta ihan viimeisnä odotusviikkoina ottaneet kasvuspurtin, tämä kolmonen tuntuu tekevän sitä jo nyt..

Tosin taitaa johtua sokereista, oon viimepäivnä mittaillut tarkemmin ja ne on olleet koholla syönnin jälkeen, eilen huikeat 8,4...... Minulle paljon kun normaaliolotilassa tahtovat laskea ettei mittari näytä ja nytkin tuossa keskiraskaudessa yleensä alle 4,0.

Tuosta miltä tyttö näyttää ultrassa, tai tytön varusteet.. En mene vannomaan kun on tämä dementia aikasta vaikealla asteella.. Mutta muistelisin, että kaveri sanoi, että tytön pyllyssä näkyy kolme viivaa ja pojalla kaksi. Saattoi olla toisinkin päin kyllä. Sitten täällä vauvapalstalla on ollut juttua ultran paikkansa pitävyydestä useinkin niin niissä on ollut, että tytöllä näkyy sellanen " käpy" jalkovälissä ja juuri tuon kävyn takia en satavarmasti usko meidän vauvan olevan poika vaikka kyllä se minusta pippeliltä näytti enemmän kuin kävyltä ja Kokkolassa kätilö sanoi, että kivespussukka roikkuu. Jos olikin " käpy" ... No sepä nähdään..

Meidän tytöstä sain rakenneultrassa aivan ihanan kuvan, alhaaltapäin, varpaat näkyy ja pitää toisella kädellä varpaastaan kiinni, tosi sulonen kuva! Siinä näkyy jalkovälissä kaksi valkoista pistettä, ite silloin arvelin, että tyttö se vauva on, toinen piste on virtsarakko, toinen emätin.. Oli tietysti Lahjan lahjakasta logiikkaa mutta tyttö vauva kuitenkin oli..

Tuli tuossa kun vein hevosta hakaan pari ärtsyä supparia ja armoton menkkajomotus, hevonen kattelee jo ihmeissään kun joutuu pää kierossa kävellä kun en pysy muutenkaan sen vauhdissa.. reipas kävelijä kun se vielä on. Piti panna oikeen maate hetkeksi. Otan kyllä oikeen lunkisti tämän päivän!!

Mukavaa lauantaita muoreille!!

Lahja 34+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Täälläkin herätty klo 8 kun taapero heräili.. olisi se uni maistunut tälle äidille kyllä. Mutta isikin lähti jo aamulla aikaisin risteilylle... Yleensä saan viikonloppuisin nukkua pidempään ja mies hoitelee sitten aamutoimet pojan kanssa.

Ei kovin marraskuiselta sää näytä. Vettä sataa.. höh. Noh ihan hyvä ettei kylmenisi, sillä vaateongelma senkin pahenee muuten! Nyt vielä pärjää syksytakilla, onneksi.

Alaselkä on kovin rasittunut jo, öisinkin sattuu kun kääntyy. Pahaa oloa on myöskin nyt tullut, liekö vauva painaa sisäelimiä?? Närästysvaiva siis alkanut. Viikkojen etenemistä odotan kovasti.

t. beal rv 33

Meillä oli poika todella lujassa, siitä ei kuitenkaan jäänyt traumoja kuin ukolle(järkyttyi kun lääkäri veti lasta imukupilla ja kolme kätilöä painoi mahan päältä..), itseni takia en pelännyt synnyttää toista lasta ja reilussa neljässä tunnissa tyttö syntyikin ja oli synnytykseksi ihan kiva kokemus. Mutta, pojalta murtui solisluu mikä on tietysti aika yleistä, pienemmilläkin vauvoilla, tytölle tuli erbin pareesi eli olkapää venähti. Kiitän kädet isosti ristissä, että käsi parani kolmen viikon kantosidehoidolla koska aina se ei parane, toisilta jää koko käsi toimimattomaksi. oma pikkusiskoni joutui käydä jumpassa kaksivuotiaaksi eikä kädestä koskaan tule ihan samaveroista toisen kanssa, nyt joutuu taas jumppaamaan kun kasvaa vauhdilla ja toinen lapaluu on selkeästi toista alempana ja selkä kipeytyy.

En halua pelotella ketään vaan tuossa on syy miksi minä pelkään isoa vauvaa. 4,5kiloisen uskallan synnyttää mutta kuka mistään ultrista huolimatta pystyy koon lopultakaan täysin arvioimaan.

Nämäkin on olleet isopäisiä 38 & 36 cm.

Luulen, että on kuitenkin pienempi paha minun olla hetki kipeänä sektioarpineni kuin lapsen kärsiä koko elämänsä toimimattomasta kädestä.

Eilen asiaa oikein kunnolla mietin ja tulin siihen tulokseen, että laskettuun aikaan olen levollisin mielin, saa syntyä alakautta kun sitä tietysti kuitenkin toivon ja haluan mutta jos näyttää menevän taas paljon yli niin sitten saavat leikata. Loppukuusta sitten selviää lekurin linja mutta näin minä nyt ajattelen.

Joka päivä olen lukenut muiden kuulumiset, joten tervetuloa kaikille uusille tontuille.

Minä olen ollut niin väsynyt ja aikaansaamatonetten ole jaksanut kirjoitella kuulumisia. Nyt on asuttu kaks viikkoa uudessa talossa ja paikat osin vieläkin rempallaan,kun autotalli tehdään vasta ens keväänä niin isännän työkaluja on kodinhoitohuone pullollaan.Eilen saatiin sentään jopaverhotankoja paikoilleen ja verhoja ikkunoihin ja tauluja seinille, kyllä tuli heti kodikkaampaa.

Joku päivä kyseltiin omia syntymäpainoja. Minä olen syntynyt silleen että synnytys ois käynnistetty seuraavana aamuna niin yöllä olin päättänyt ruveta tuleen ulos ihan ittekseen eli yliaikainen mutten tiedä viikkoja. Kokoa huikeat 4460gja 54cm. Ja minun esikoinen oli 4470g ja 56cm 40+2syntyneenä. Nyt tämä tulokas pitäis olla " normaalikokoinen" viime viikolla kokoarvio 2400g (35+0). Oispa ehkä helpompi synnytys.

Quarra; Älä hermoile sen koon takia kun ultrat ei tosiaankaanpidäaina paikkaansa. Ja mun kaveri laihtui raskausaikana liki kymmenen kiloa vaikka oli normaalikokoinen ja silti syntyi terve hyvänkokoinen tyttö. Ja siitä tupakanpoltosta raskausaikana ei kannata vetää stressiä ainakaan koon takia. Minäpoltin koko raskausajan esikoiselta ja siitä tuli noin iso ja ihan terve. Nyt kun olen ollut polttamatta siitä aamusta kun laitokselle lähdin synnyttämään eli yli viis vuotta niin tästä onkin tulossa pienempi vauva.Että tiedäppä häntä mikä siihen kokoon vaikuuttaa. Nytkin sanoi lääkäri että onpa kiva kun eiole sokerilla kasvatettu vauva niinkuin esikoinen, no ihan samalla lailla olen syönyt ja herkutellut kuin silloinkin.Mene ja tiedä.

Masussa on aika hiljaista välillä mutta liikkuu kuiten. Alaselkä on niin pirun kipeä ettei meinaa eteenpäin päästä aina kun nousee pitää oikeen miettiäja harkita kummanko jalan laittais ensin eteempäin, olen kuin 9 kymppinen mummo eikä nuo häpyluu kivut helpotasitä ollenkaan. Kädet puutuneena kokoajan ja aamuisin kun herään niin on kuin menkat ois alkamassa mutta menee aika äkkiä ohi.

Niistä nivelkivuista joita mulla oli niin epäilen että liittyivät tähän meidän Vihtiläisten vesiongelmaan. Täällähän jyllää se suolistobakteeri vedessä ja mulla oli ripulia joku aikasitten mutta ajattelin sen johtuvan rautatableteista ja joillekin tuo myös niveltulehduksen joten oiskohan ollut sitä kun se loppui kuin seinään se kipuilu sormissa.

Nyt lopetan tämän höpötyksen ja menen silittään vauvan vaatteita, on muuten näky kun meikäläinen istuu parisängyn päässä ja lasken silitysraudan ihan alas ja silittelen. Ei meinaa selkä kestä kovin kauaa seisoskella.

Hyvää pyhäinmiesten päivää kaikille!!!!

Liili & " Viivi" 36+2 meniköhän oikein? En muuten vieläkään useista ultrista huolimatta tiedä sukupuoltaku eivät kerro ja ite ei osaa katsoa.

Oho, onpas Äitiliinin vauvalla jo kokoa =) Mun vaaville ei ole tehty mitään painoarvioita. Olis kiva tietää minkäkokoinen sieltä on tulossa. Mun muksut ovat olleet tosi samanpainoisia syntyessään, kaikki kolme 300 gramman sisällä (3660g-3960g) joten eiköhän sieltä nytkin suht samankokoinen ole tulossa.

Puhaltakaapas kaikki joukolla kääntymistuulia tännepäin jotta vaavi tajuais kääntyä itse oikeinpäin!!! Mua on tosissaan alkanut pelottaa perätilasynnytys :( Voi olla et soitan jo ensi viikolla terkkarille ja kysyn et milloin pääsisin ultraan varmistamaan vaavin asennon. Seuraava neuvolakäynti on jo kyllä 15.11 mutta en malttais odottaa sinne asti :/

Mies on nyt vanhempiensa kanssa meidän uudessa kodissa maalaamassa ja tekemässä vessaremppaa. Me syötiin poikien kanssa just pizzaa ja jälkkäriks mustikkapiirakkaa, lurps =) Tekee mieli vielä suklaata, eikä meillä ole. Ja kaupatkin on kiinni, kääk... Miten ihmeessä mä nyt pärjään?!

Tarttee mennä tutkimaan kaappeja JOS jonnekin olis unohtunut yks suklaapatukka... Joo joo, toiveajattelua ;)

Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille!

Tansku & peppuvaavi rv 33+1

Koko päivä ollaan oltu reissussa. Pakko nyt kulkea kun mhadutaan viel kaikki autoon. kohta jää auto pieneks, ja tuskimpa tässä nyt uutta keritään hommaamaankaan ihan heti:( Selkä juilii taas kokoajan. lämmittelen saunaa, ja ootan pääseväni sinne lauteille makailemaan:) Rentouttavaa. Mä yritän tässä lohdutella noiden isojen vauvojen suhteen... eka synnytys siis mulla oli kaikista pisin ja pienin vauva 3 kiloa tasan. Toiset sitten melkein viisi kiloisia, ja kyllä voin omasta kokemuksesta sanoa, että helposti ja vauhdilla tulivat. Tuo toinen lapsi oli yllätyksenä suuri, koska siitä ei raskausaikana tehty painoarviota. Painoi syntyessään 4500. Kolmannesta tehtiin painoarvio rv. 36 ja silloin se oli 3500. Kahen viikon kuluttua kun poika syntyi, oli painoa pikkasen alle 5 kiloa. Nyt saa sitten nähä, kuin taas menee pienempien synnytys:) Arvio kun on ollut rv. 34 1980 ja 2000g. Lääkärin mukaan pieniä. Ja nyt vieläkun sitä kasvua ei ollu tapahtunut juuri ollenkaan niin saa olla huolissaan. Itte olen syntynyt pikkasen alle 3 kilosena ja mieskin painanu alle 3 kiloa täysiaikaisina kuitenkin, mietityttää että mistä lien nuo kaksi jättiä sitten kokonsa perinyt. Kun tyttö ja tulevat ipanat ovat sitten pieniä. No jätetään arvailut sikseen:) Lähempä nukuttelemaan noi muksut tuolta , jotta pääsen sinne saunaan naatiskelemaan. Oiken rauhaisaa loppuiltaa ja yötä.

lilla79 & vimpulat rv. 35+3

No niin,eilinen oli väsyttävä ja pitkä päivä kun heräsin jo klo 5.00 ja palasin vasta illalla kotiin Seinäjoelta.

Vauvalla oli kaikki hyvin, hän siellä oli vilkkaalla tuulella kun ultrattiin, lääkäri oli hmm... aika tylsä vanhempi mies,ei selittänyt mitään,ultrasi vaan aivan hiljaa jotain mutisten ja mä ite sen jälkeen kysyin että no mitä siellä näkyi?Kohdunkaula lyhentynyt(mitä lie tarkoittaa??) mutta muuten kohdunsuu kiinteä ja kiinni.Multa tuli vähän veristä valkovuotoa mutta ei ihme kun oli musta aika kovakourainen(auts).Mutta sitten vauvan painoarvio:uskokaa tai älkää:

3600g!!!!!!!!!

Eli joo iso on,meni vauvan koko yläkäyrällä.Sitten multa otettiin lantion röntgenkuva(en saanut vielä tuloksia).Lantio lääkäristä kuitenkin vaikutti ahtaalta.Eli lähes varmasti sektio on tulossa mutta he eivät kuulemma vielä sitä päätöstä tee,höh,miksi ei????????????

Vauvan sykekäyrä vielä otettiin ja se oli oikein hyvä.

Nyt sitten uusi aika polille laitettiin 25.11 ja silloin sitten katsotaan tilanne ja seuraavalla viikolla sektioon ellei vauva aikaisemmin lähde tulemaan.

Sitten katsotaan tilanteen mukaan mutta en kyllä rupea isoa vauvaa ees yrittään,sektio kuitenkin takana.

Pissa oli puhdasta ja verenpaineessa alapaine koholla mutta meni jännityksen piikkiin.

Että nyt sitten odotellaan ja odotellaan mutta hyvä silti kun tuo käynti takana ja kätilö meinasi että ei huolta,kyllä se varmaan sektio on.

t.äitiliini ja jättipottivauva =) rv 36+1 tai ultran mukaan 37+0(hui)

tuossapa eilisiä kuulumisia jotka kopsasin toiselta palstalta.Meille siis povataan isoa vauvaa,esikoinen oli syntyessään 3665g rv 40+2.

Nyt katsotaan tapahtuuko ennemmin mitään,supistukset ovat ainakin pitäneet paikat vielä kiinni.Tänään anopille,koitanpa ehtiä lukea kuulumisia.....moikka!

Quarralle tsempityksiä! Uskon, että kaikki on aivan hyvin vauvan pienestä koosta huolimatta. Kyllä ne asiantuntijat olisivat tosiaan älähtäneet, mikäli kaikki ei menisi " sääntöjen" mukaan. Tiedän, että on helppo sanoa, kun ei ole itse sinun housuissasi. Yritä nyt kuitenkin olla stressaamatta, se on vauvankin kannalta parasta! *hali* Tälläin tulee mieleen, että jatkuva tutkiminen ja syynääminen ei oo ehkä aina kaikkein parhainta, sillä odottava äiti saattaa ihan turhaan ressailla, jos sattuu tietämään " liikaa" omasta vauvastaan. En ole kuitenkaan mitenkään vastaan tutkimuksia ja mittailuja, onhan mustakin kiva käydä ultrissa jne. Joskus vain tieto lisää tuskaa. Tosin, niin taitaa tietämättömyyskin, vaikeeta vaikeeta. :D

Huhhuh, onpas äitiliinille tulossa jättivauva. Toivottavasti saat sen sektion ilman sen suurempia ruikutuksia. En kyllä itsekään haluaisi pungertaa ulos mahtivauvaa, vaikka sektiovaihtoehtokin pelottaa.

Toivottavasti Tanskunkin vauva ymmärtää kääntyä, eiköhän. :)

Anu kyseli hemoglobiinista. Mulla on näköjään hemppa ollut laskusuunnassa jo rv 30 lähtien (tai aiemminkin, mut tuolloin on mitattu). Viime torstaina arvo oli 117, mutta kuulemma ei oo vielä hälyttävän alhainen. 115 on vissiin joku raja, sitten pitää kaivella rautatabletteja kehiin. Mulla on yleensä ollut tosi hyvä hemoglobiini, mutta kaikenlaista tuo raskaus saa aikaiseksi. Eipä ihme, että väsyttää aika kivasti..

Meidänkään neuvolalääkäri ei oo antanut vauvasta mitään painoarvioita. Kyllä käy kateeksi, kun jotkut teistä pääsee ihailemaan vauveliaan ultralla. Epistä. :/ Viime torstaina tuo lääkäri (joka oli muuten eilisessä Ruben & Joonas -ohjelmassa :) vain totesi, että lantio on sopivan tilava, että alatiesynnytystä lähdetään kokeilemaan. Luultavasti vauva oli siis käsikopelolla mitattuna normaalin kokoinen.

Voi perkule, että iski vitutus tuossa hetki sitten. Yleensä oon ollut tosi rento ja rauhallinen nyt raskausaikana, mut piti päästää vähän höyryjä ulos. Meille on tulossa illalla miehen kaveri tyttöystävineen saunomaan ja varmaan huitaisemaan muutaman oluen. Tuossa juuri keskustelivat puhelimessa ja miehen kaveri oli sitten kysynyt, että lähteekö mies baariin sitten myöhemmin. Kuuntelin vieressä, kun mies sanoi, ettei oo mikään " poissuljettu vaihtoehto" . Ärr! Saatana sentään, kun nuo lapsettomat kaverit eivät sitten käsitä, että meikäläinen on täällä aikas viimeisillään ja lähtö voi tulla melkein milloin vain, vaikkei kovin todennäköistä taida ollakaan. Hienoa sitten soitella änkyräkänniselle äijälle, että lähdetääs nyt sitten Tyksiin synnyttelemään esikoista, jonka syntymän todennäköisesti missaat kännisi vuoksi. Muutenkin vituttaa se, ettei voida tehdä neljästään jotain sellaista, johon minäkin voisin osallistua (lähteä esim. leffaan). Ärsyttää muutenkin, kun kukaan ei pyydä minnekään, ku olen raskaana. Taitaa olla suomalaisille tyypillistä tällainen, ettei hauskaa voi tosiaankaan pitää ilman viinaa ja bilettämistä. No, en usko, että mies on minnekään lähdössä, mutta ihmetteli mun reaktiotani. Saan kuulemma aina kiukkukohtauksen, kun hänen kavereitaan on tulossa. No, ei toi nyt aivan pidä paikkaansa, mutta kyllä ärsyttää se, ettei nämä kaverit koskaan osaa ajatella muita kuin itseään. Kyllä munkin tekisi mieli lähteä baariin vetämään pääni täyteen, eipä siinä mitään..

No joo, taidanpa antaa muillekin tilaa. Voikaahan hyvin ja mukavaa lauantai-iltaa! :)

-Pilkku & Raggari-R 36+3-

Tultiin hetki sitten veljenpojan 1-vuotissynttäreiltä, ja tuntuu että kaikilla on hurja väsy. Itellä hyvä kun silmät pysyy auki, ukko unohtelee itsensä koko ajan jonnekin ja tyttö kiukuttelee. Koko päivä on ollut vähän sekaisin, kun viime yön tyttö valvotti ja sitten nukuttiin yhdeksään koko porukka (yleensä herätään viimeistään puoli kasi).

Ottaa päähän! Ollaan käyty tytön kanssa nyt 4 kertaa vyöhyketerapiassa, jos saataisiin siitä apua kasvukipuihin ja levottomiin öihin. Viime yönä jouduttiin kuitenkin taas hakemaan särkylääkettä, kun tytön jalat olivat niin kipeänä. Ja juuri eilen oltiin hierottavana. Eipä sitten apua siitäkään puuhasta :(

Nyt pitäis varmaan mennä etsimään jotain ruokaa porukalle. Tekeekin kyllä mieli jotain suolaista " oikeaa" ruokaa synttäriherkkujen jälkeen. Mukavaa viikonloppua mammoille ja masuille!

T:Emppu&" Nestori"

Monesti puhutaan että iso vauva on vaikea synnyttää. Mun terveydenhoitaja kuitenkin oli saanut 5 kiloisen pojan ja sanoi että mitä isompi vauva, sitä enemmän se avautumisvaiheessa auttaa itse painonsa takia paikkoja valmiimmiksi. Ponnistusvaihe tietty voi olla kivuliaampi. MUtta mitä omassa lähipiirissäni on synnytetty alateiteitse yli 4 kiloisia niin tuntuu että vähemmällä ovat päässeet kuin nuo pienempien vauvojen synnyttäjät!!

Mun eka oli rv 39+3 syntyessään 4280 g ja tästä toisestakin tulossa iso, on jo nyt iso. Minulle tehtiin esikoisesta kiireellinen sektio ja voin sanoa että ennemmin kokisin alatiesynnytyksen. Minua ei pelota ison vauvan synnyttäminen nyttenkään. Enemmänkin se jos taas joudutaan leikkaamaan :(

Äitiysloma alkoi, mutta ei silti muka aikaa mihinkään (ei edes näin viikonloppuna).

Väsymystä lukuunottamatta olo ok. Supistelut on alkaneet " tuntua" , mutta harvoin tulee yhä.... 5-7 päivässä, että ei edes yhtä tuntiin mahdu.

Lääkäriin aika ens viikolla. Saas nähdä alkaako kääntämään vauvaa milloin vai päätyvätkö suoraan sektioon. Itse en vieläkään tiedä mitä toivoisin... Toisaalta alatiesynnytystä, koska sektiohaava kesti niin kauan parantua ja oli todella arka (itse asiassa ainakin vuoden), mutta taas alatiesynnytys pelottaa lapsen puolesta. Esikoinen kun vammautui syntymässä. Että onpa kiva miettiä ja yrittää ensi viikoksi sanoa mitä itse toivon... En osaa toivoa muuta, kun että lapsi selviää synnytyksestä.

No niin kun tekstistä huomaa alan olla peloissani ja en osaa muuta ajatella, kun synnytystä...

Vointeja kaikille ja kirjoittelen taas viim. tiistaina kuulumisia.

Bebu rv35+6

Mulle ei ole tehty kertaakaan kokoarviota tämän raskauden aikana. Enkä jotenkin osaa sellaista edes kaivatakkaan...

Tekevät sellaisen kunhan menen sitten joskus synnystystapa-arvioon.

Tiedän ettei tästäkään vauvasta varmaankaan tule suuren suurta, sitä en ole itsekään (painoa on kyllä riittävästi, pituutta voisi olla enempi), ei ole mieskään eikä poikamme. Itse olen ollut syntyessä 2,6 kg, mies 2,4 kg ja poika 3,3 kg. Eikä poika nytkään ole ikäisekseen suuri ennemmin painii höyhensarjassa :-), silti normi suomalaisen miehen pituudessa on varmaankin aikuisena.

Masu on kyllä suurempi kuin ekaa odottaessa (kokoajan yläkäyrällä), ja todennäköisesti edessä on sektio. Tämä vauva on niin ylhäällä ja kun ei alas mahdu niin johonkinhan tuon masun on kasvettava jotta vauva sinne mahtuu.

Vielä suurempi kysymys minusta on se kuka ja miten sitä kokoarviota tehdään. Voi olla todellisuuteen suurikin merkitys paljonko tekijällä on kokemusta ja miten hyvin arviot on kohdalleen osuneet. Mulla ekan kohdalla kätilö sanoin kaksipäivää ennen pojan syntymä että on jotakin 3,3 kiloa syntyessään, teki arvion käsin (ja sanoi myös ettei mahdu tulemaan ja sektiolla poika lopuksi syntyikin). Ja samalla kerralla lääkäri arvioi ultratessaan pojan yli 3,7 kiloiseksi (ja sanoi että hyvin mahtuu tulemaan).

Saas nähdä mitä tälle tulevalle arvioivat ja mikä sitten on totta :-).

Ja uskoisin kyllä että jos arviota tehdään vielä ultraten niin myös istukan toimintaa samalla tarkistellaan ja jos siinä jotakin olisi niin kyllä ne sieltä eteenpäin polille laittaisivat.

Tämä masuvauvani on myös minusta suhteellisen rauhallinen, enempi möyrii kuin kovasti potkii... Ja jokainen meistä vielä tuntee liikkeet erilaisina, toisen mielestä joku jumpsautus on jumalattoman kova moksaus toisen mielestä normi potku... Vähän sama asia kuin se miten jokainen tuntee synnytyskivun, toisen mielestä se ei ollut mitään ja toinen taas tuntee sen aivan kamalaksi. Kun kukaan ei voi toisen puolesta tätä tuntea niin ei voi toisen puolesta mitään sanoakkaan. Ei vähätellä eikä liiotella, ja kaikki nämä tuntemuksien eriasteet ovat ihan " normaaleja" .

Toivottavasti kaikki ymmärtää mitä tarkoitan,

yritän toisaalta sanoa Quarrallekin että se vaikka vauva tuntuu rauhalliselta (ja pieneltäkin) niin sekin voi olla ihan " normalia" (pääasia on että vauva liikkuu ja neuvolassa sydänäänet ovat hyvät) ja että vaikka välillä tuntuu hurjalta lukea että muilla vauvat potkiin niin, että kylkiluut ruskaa, niin kaikki vauvat ei niin tee... ei ainakaan tämä minun masuvauvani :-).

Pikaromaanin kirjoittaen Tintti ja masuvauva, kääk olisko 32+4

Miten se onkin niin etta nyt kun olis enemman aikaa ei sitten saa kirjoitettua ja luettuja pinoja joka paiva? (Toissa kai sita ennen ehti naita lukemaan?!)

Kavin eilen kampaajalla - ei tehty mitaan isompaa muutosta, mutta ei nyt sitten heti tarvitse olla lahdossa kampaajalle vauvan synnyttya. Ostin eilen myos uusia joulukoristeita (vaikkei niita kylla tarvittaisi), mutta ajattelin etta kiva olis olla jotain uutta, kun talla kertaa ollaan kuitenkin koko joulu kotosalla.

Olin hereilla neljasta kuuteen taas tana aamuna - onneksi sitten viela sain vahan lisaa unta sitten kuuden jalkeen. Naiden puutuvien kasien kanssa on hankala nukkua, ainoa hyva asento on selallaan, mutta mina siita aina kaannyn kyljelleen ja sitten alkaa sattua kasiin enemman ja se sitten herattaa.

Tumble & Wriggler rv 36+2

Huhhuh, kyl on ihanaa et yö on taas ohi:/ Oli kamala yö, ensin juoksin vessassa vähän väliä ja sit kun kerrankin nukuin pidempää pätkää niin AAAUUUTTSSS.... alko pohkeesta vetään suonta niin lujaa et aloin ääneen valittaan ja melkein itkin:( Kun yritin venyttää niin sattu vaan enemmän, onneks mies ei heränny, ois varmaan luullu et mä synnytän;) Nousin sit ylös ja laitoin jalan maata vasten niin helpotti ja äkkiä kipasin laittaan ice poweria ja varmaan autto kun ei nyt oo yhtään pohje kipee (vähän kiree vain). Sit kaiken tuon kauheuden jälkeen näin sellasta painajaista et itkin, herätessäkin vielä itkin:' ( Oman isän kanssa taistelin (hänelle tuo kalja maistuu vähän liikaa ja unessa oli siitä taistelu), olis hyvä ihan oikeestikkin ottaa asia esille, mut ei musta oo huutaman aikuiselle miehelle, jos ei ite tajuu niin on kyllä TYHMÄ!!

Että semmonen yö täällä;/

Ihanaa, tänään päätin että haetaan pinnis varastosta:)) Ja aattelin sen kyl pedatakkin jo kun laitan siihen vauvojen kotiintulo vaatteet valmiiks niin siitä se mies ne sit löytää!! Nyt kun tuli viikkoja täyteen 32 niin lääkäri sanoi et voi kunnolla huokasta, ilmeisesti vauvat pärjäis jo hyvin jos syntyisivät (vaikka ainahan voi sattua vaik mitä..) Meinasin kyl pinniksen hakua taas siirtää parilla viikolla, mut en enää uskalla, pelottaa et jää sit miehen hommaks ja siitä ei kyl tuu yhtään mitään!

Jes, ei oo viäkään tullu 10kg painoo, kävin aamulla vaa,assa ja nyt on tullu tasan 9kg lisää:) Tytöstä tuli yhteensä 15kg ja kaikki jäi sairaalaan, yritän pysyä tuon 15kg rajoissa, vaik eihän se musta oo kiinni kun vauvat kasvavat;) Saas nähä kuinka on painoo tullu ens viikon neuvolaan kun viime viikolla oli tullu 1kg/vko!!!

Päivä näyttää taas tosi synkältä, mut onhan mulla tekemistä sen pinniksen kans ja sit aattelin kaukalon päällisen pestä:)

Mukavaa pyhäinpäivää kaikille!

Rölli-peikko ja tylpykät * Rv TASAN 32!!*

No, onpas tosiaan äitiliinille tulossa iso vauva:) Mutta onneksi lupasivat sektion, niin ei tartte pelätä sen jötikän synnyttämistä. Yhdellä kaverilla nimittäin painoarvio kertoi rv36 että sillon vauva 3500g, sitten syntyi alakautta rv39 ja oli yli 4100g!!! Päänympärys oli huikeat 39cm. Huhhuh. Imukupin avulla siis lopulta tuli, mutta tuli kuitenkin.

Samaa mieltä Anun kanssa että olis kiva noita synnytyskertomuksia lukea, mäkin niitä aina yritän bongailla. Tosin muistan itse esikoisen syntymän jälkeen että se istuminen oli tosiaan niin vaikeeta, ettei kauheeasti koneella tehny mieli olla... Muistan kun laitoin tänne ilmoituksen että tyttö syntyi niin olin polvillani maassa...en siis sen vertaa pystyny istuu, kauheeta. Mitäköhän nyt on tulossa...

Jotenkin mua on alkanu nyt pelottaa just toi toipuminen. Viimeksi se kun oli aika kauhee. Siis että olin tosi kipeä epparin, repeämien ja häntäluumurtuman takia pitkän aikaa.

Mulla taas kerran takana suht huonosti nukuttu yö. Tyttö oli tosi levoton ja sit omat nukkumiset on muutenkin mitä on. Vasemmalla kyljellä on paras nukkua, mutta jos koko yön nukkuu sillai niin puutuu kaikki paikat jne... Nyt on alkanu sattuu tonne luihin...öö mitä luita ne on. Noi niinku pakaroitten takana, alhaalla...hyvä selitys, siis jokatapauksessa nuo luut tuolla joitten just varmaan pitää antaa periksi aikalailla että vauva pääsee tulemaan. Kaippa vauva alkaa olee jo sen verran alhaalla että se siellä tuntuu. Sillai painetta tuntuu niissä jne.

Me ollaan hankkimassa tuplarattaita, onko kellään kokemusta ABC-merkkisistä rattaista??

Oksaska rv 34+4

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat