Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Mielenkiinnolla kyselen leikkiin liittyvistä asioista =)

Meillä leikitään 1-vuotiaan tytön kanssa mm. piilosta, palikoiden pinoamista ja kaatamista, erimuotoisten palikoiden pudottamista rei' istä palikkalaatikkoon, soittimilla soittamista (xylofoni tms.), lukemista. Erilaiset muskarileikit ovat myös kivoja (köröttelyt, laulut jne.)

Tuntuu kuitenkin, että tulee joskus liian vähän leikittyä tytön kanssa, kun tarttee tehdä kotityöt jne... minulla on tästä vähän väliä kovin huono omatunto. Meillä on siis yksi lapsi. =( Onko kellään muulla näin?

Luulen, että tyttö tykkää kuitenkin välillä touhuta ihan itsekseenkin, kunhan äiti on suht lähellä. Silloin hän leikkii mm. leikkipuhelimella soittaen, legoilla, keittiövälineillä, palikkalaatikolla ja vetoleluilla.

Miten teillä muilla? Kokemuksia kaivaten...

Kommentit (5)

huomasin, että kysyitkin, mitä itsenäisiä leikkejä lapsilla on. No, meidän tyttö mm menee ihme paikkoihin, kaappeihin jne. Meillä oli edellisessä asunnossa (jossa asuimme tytön ollessa vuoden) keittiössä kaappeja, joiden alahyllyt olivat melko korkeita ja tyhjillään. Sinne oli hänen mielestään kiva mennä ja tulla pois.

Muutenkin tykkäsi ja tykkää edelleen ahtautua pieniin paikkoihin, laatikoihin, ämpäreihin jne.

Myös kirjojen ja lehtien kuvien katselu mielipuuhaa tällä hetkellä. Pyykkien ojentamisen lisäksi tyttö tykkää ojentaa astioita pesukoneesta ja ostoksia ostoskassista. Olisi kiva kuulla lisää, mitä kotihommia tytön kanssa yhdessä voisi tehdä. Tyttömme nyt 1 v 5 kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Aika vähän minäkään erikseen leikin pojan kanssa, ikää poikasella 1v1kk.

Meilläkin pinotaan purkkeja ja kaadetaan sitten torneja, konttaillaan peräkkäin, se on pojasta huisin hauskaa. Heitellään palloa istualtaan. Ei paljon sen kummallisempia. Kotityöt teen pojan kanssa siinä määrin kuin on mahdollista. Imuroimisesta poika tykkää kovasti. Mielellään " tuulettelee" imurin päällä, kun sieltä puhaltaa sitä ilmaa. (varmaan terveellistä, luulis olevan kuitenkin aika pölyistä ilmaa, ei ole mikään huippu uus tuo imuri..).

Poika tykkää itsekseen lueskella kirjojaan, tonkia sukkalaatikoita ja keittiön sallittuja laatikoita/kaappeja, leikkiä pyykkipojilla jne. Välillä sitten tulee hakemaan mua apuun ja sitten taas leikin vähän aikaa pojan kanssa ja pian hän jo viihtyy yksin omissa leikeissään.

Meilläkin vain yksi lapsi. En koe huonoa omaatuntoa siitä, etten leiki koko ajan. Pitää lapsen saada kehittää omaa mielikuvitustaankin. Enkä muutenkaan vaan ole sellaista äiti -tyyppiä, että hösöttäisin koko ajan lapsen kanssa. Vaativa lapsi meillä on, joten ehkä joihinkin muihin verrattuna (vertaillahan ei sais:D) meillä touhutaan paljonkin lapsen kanssa.

Pitäähän kotityötkin tehdä, eikä minusta ole mitään järkeä siinä, että ne tehtäisiin silloin kun lapsi nukkuu tai on ulkona toisen vanhemman kanssa. Pitää vanhemmillakin olla vähän aikaa omiin tekemisiin, ei elämä voi olla vaan lapsen kanssa leikkimistä ja kotitöiden tekoa.

Ja toisaalta, osaan kotitöistä voi lapsen ottaa mukaan, tai ainakin siihen oheen jotain touhuamaan. Kotityöt on lapsesta ihan yhtä kivoja kuin varsinainen leikkiminen. Itse ripustin pyykkejä lapsen kanssa yhdessä niin, että hän ojensi minulle märkiä vaatteita korista ja minä ripustin. Ja hän sai myös leikkiä pyykkipojilla. Yleensä siinä tietysti kävi niin, että hän oli jo levittänyt vaatteet lattialle kun minä ripustin ensimmäistä. Mutta sitten vaan vaatteet takaisin koriin ja homma alusta. Jos ei ole kiire, niin ei haittaa, jos työ kestää, samalla saa ajan kulumaan ja leikittyä.

Tuon ikäistä nyt ei tietenkään ihan kauhean moneen kotityöhön voi ottaa mukaan, mutta tuossa nyt yksi.

Onko lapsella pallo? Meidän lapsi on ainakin ollut tosi innostunut pallolla leikkimisestä. Ja välillä olen puhaltanut ilmapallon, ja sitä on hänen mielestään myös kiva jahdata pitkin lattioita.

Usein lähdemme ulos jos kotona oleminen tympäisee. En muista, sanoitko, käveleekö lapsesi vielä, mutta ainakin rattaiden kanssa voi mennä kävelylle ja siinä saa aikaa kulumaan.

Ja kuten sanoit, minusta on kanssa ihan hyvä, jos lapsi jaksaa välillä viihtyä vähän aikaa yksinkin ja kehittää sillä lailla itselleen jotain tekemistä hetkeksi.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat