Seuraa 

Hei!

Minulla ei tämä aihe ole ihan ajankohtainen, esikoinen menee syksyllä kouluun. Mutta työkaverin kanssa, jolla saman ikäinen lapsi, olemme pähkäilleet näitä lomajuttuja jo nyt.

Miten te saatte ekaluokkalaisten lomat järkättyä???

Sitä lomaahan on tuplasti mitä vanhemmilla yhteensä!

Ei auta vaikka pitäisi lomat erikseen. Kesälomaa jää pojalla 2 viikkoa, syys-, jolulu-, hiihtolomat päälle... Kumpikin perhe on muuttanut muualta tänne etelään, eikä sukulaisia yms. ole. Eikä olisi halua jättää ekaluokkalaista päiviksi yksin kotiin.

Pitäisi varmaan saada muutosta tohon koulun lomiin tai saada jotain hoitojärjestelyjä valtion/kunnan puolesta. Olisko muita halukkaita kirjoittamaan opetusministerille/ lapsiasiavaltuutetulle?

Esimerkiksi kerron että rakkaassa naapurimaassamme Ruotsissa kolmasluokkalaiseksi asti saa koulujen lomille paikan tarhasta, jos tarvii. Tämmöinen olisi ihana ja helpottava ratkaisu täälläkin, vai mitä?

Tämmöisiä pahkäilemme ja murehdimme jo näin etukäteen

Kommentit (11)

maysam:

Lainaus:

Täytyisi olla huomattavat tulot, jotta voisi palkata kotiin lastenhoitajaa.

...Jos palkkaan kotiini ihan virallisesti jonkun hoitamaan lapsia, voi olla, että työntekoni kävisi tappiolliseksi (kulut ovat aikamoiset). Eikä ole aina ollenkaan yksinkertaista löytää sopivaa hoitajaa lapsille.

Koululaisen hoitaminen on jo sen verran helppoa työtä, että siihen on varmasti mahdollista löytää joku tarpeeksi hyvä lukiolainen 4-5 euron tuntipalkalla. Maksamastasi palkasta voit vielä vähentää 10 % verotuksen kotitalousvähennyksessä (jos et maksa palkkaa pimeästi). Myös kaikki sivukulut (esim. eläkemaksut - muita ei välttämättä edes tule, jos hoitajan palkka jää tarpeeksi pieneksi) saa vähentää kotitalousvähennyksessä suoraan omista veroistasi. Jos sinun ja miehesi työajat yhtään joustavat, voitte vielä saada päivittäistä tuntimäärää pienemmäksi sillä, että toinen menee töihin aikaisemmin kuin toinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minulla on sellainen mielikuva, että monissa muissa maissa, vaikkapa Keski-Euroopassa tai Välimeren maissa äidit ovat vähemmän työelämässä ja esimerkiksi osa-aikatyön tekeminen on yleisempää. Ainakin mieheni kotimaassa (Välimeren seutu) on sukuyhteydet huomattavasti tiiviimmät kuin meillä Suomessa. Usein lasta hoitaa mummo, täti, naapuri jne. jos äiti käy työssä. Aina on paikka jonne mennä. Minusta tuntuu edelleen vaikealta pyytää esimerkiksi naapurin tätejä sitoutumaan olemaan lapseni kanssa muutaman viikon ajan loma-aikana enkä tiedä, olisivatko nuo täditkään siihen valmiita. Täytyisi olla huomattavat tulot, jotta voisi palkata kotiin lastenhoitajaa.

Sukulaisemme asuvat kaukana, lisäksi isäni on sairastellut, vanhempani ovat iäkkäitä. Mieheni suku asuu kokonaan toisesssa maassa.

Tottahan se on, ajattelen itsekin olevani velvollinen järjestämään lapseni hoidon, mutta toisaalta ottaisin mielelläni yhteiskunnan apua vastaan, vaikka maksullista. Jos palkkaan kotiini ihan virallisesti jonkun hoitamaan lapsia, voi olla, että työntekoni kävisi tappiolliseksi (kulut ovat aikamoiset). Eikä ole aina ollenkaan yksinkertaista löytää sopivaa hoitajaa lapsille.

ja joku löysi sen lainkohdankin, jossa koululaisen päivähoidosta säädetään. Siinä sanottiin, että " mikäli erityiset olosuhteet edellyttävät" myös koululaisella on oikeus päivähoitoon esim. koulun lomien aikaan. Kukaan ei vaan tuntunut tietävän, onko vanhempien työ erityinen olosuhde... Itse epäilen, että normaalia lasta otettaisiin päiväkotiin kesäloman ajaksi, vain koska vanhempien loma ei riitä hänen hotamiseensa. Ainahan voi toki kysyä ja vaikka hakeakin paikkaa - ehkä joissain kunnissa paikkoja löytyy koululaisillekin. (Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että jos pk:n ryhmät ovat jo täynnä, ei sinne voi väliaikaisestikaan sijoittaa kouluaisia hoitoon. Heidät sijoiteltaisiin joka tapauksessa sinne missä tilaa on, mahdollisesti hyvinkin kauas asuinpaikasta.)

Me ollaan siitä onnekkaita että isovanhemmat asuvat lähellä ja hoitavat mielellään lapsia osan lomista. Minä teen lisäksi 6-tuntista päivää ja pystyn aika helposti keräämään muutaman ylityövapaan esim. syysloman ajaksi. Lisäksi iltapäiväkerhon tiloissa on kesäloman alussa kahden viikon " leiri" , jonne lapsemme menee ensi kesänä. Meillä lomat siis järjestyy melko helosti, mutta aikamoista pähkäilyä se silti vaatii. Naapuri puolestaan palkkaa joka kesä jonkun sukulaistytön hoitamaan lapsia n. kuukaudeksi ja säästää sitten muutamia kesälomapäiviä talveen. Lisäksi hänkin tekee lyhyttä työpäivää, joka käytännössä venyy usein normaalipituiseksi ja pitää tarkkaa kirjaa ylitöistään. Niiden turvin voi sitten olla edes osan lomista kotina.

Hei,

Itselläni on tyttö joka nyt ekalla. Minä olen tosin niin onnekkaassa asemassa että olen vielä ensi elokuuhun hoitovapaalla mutta sitten sen jälkeen olemme samojen ongelmien kanssa kun 2 muuta lasta aloittavat myöhemmin koulun.

Meillä lapset olleet yksityisessä päiväkodissa jossa on ollut aina joka kesäkuu tai elokuu muutama eka tai jopa toka luokkalainen. Olisiko teillä jossain lähellä yksityistä päiväkotia mistä voisi kysyä?

Seurakunnat ja liikuntaseurat järjetävät kesällä sekä syys- ja talvilomilla erillaisia leirejä (sekä sellaisia joissa ollaan yötä tai sitten vaan päivä aikaan).

Entäs jos palkkaatte jonkun yläaste tai lukio tytön/pojan leikkimään ja ruokaa lämmittämään vaikka muutamaksi viikoksi?

- iltapäiväkerho oli auki juhannukseen asti joka päivä klo 8-16

- kesäkuussa sekä elokuussa oli useampiakin urheiluseurojen järjestämiä " päiväleirejä" tyyliin klo 9-16

- seurakunta järjesti myös kesäkerhon kesäkuussa

Hiihtoloman aikana on ollut kaupungin järjestämiä leirejä.

Mekin olemme siinä onnellisessa asemassa, että olen itse vielä kotona, mutta hurjalta tuntuu, että esim. Espoossa koulut alkaa joulun jälkeen vasta 9. tammikuuta eli joululomakin on tooosi pitkä!

Tuo on mielestäni oikein, mutta onko noissa maissa yhteiskunnan velvollisuus järjestää lasten huolenpito? Eikö vanhempien velvollisuus ole järjestää jälkikasvunsa hoito? Muualla euroopassahan on joillakin vielä enemmän noita lomia (vuosi jaettu kolmeen lukukauteen ja lukukausien välissä pitkätkin lomat).

Jos leirit/mummot/kummit jne tai järjestetyt muut aktiviteetit eivät onnistu, voi aina palkata lastenhoitajan. Koulujen loma-aikoina luulisi lastenhoitajan löytyvän.

Jatkuvasti naristaan nousevista veroista ja samalla pitäisi verovaroista rahoitettavia ilmaispalveluja lisätä. Noita ilmaispalvleuja kärkkyvät kaikki ns. erityisryhmät. Kertokaapa mulle kuinka tuo yhtälö ratkaistaan?

sama hoitaja voi hyvin huolehtia kahdesta tai kolmesta koululaisesta. Ihmiset vaan on niin arkoja toimimaan yhdessä ja itsenäisesti tällaisissa asioissa: kaikki huutaa mieluummin yhteiskuntaa apuun, että ei vaan tarvitsisi ruveta yhteisölliseksi...

Eikö sitä voisi kysellä lapsen luokkakaverien vanhemmilta, löytyisikö noiksi ongelmaviikoiksi hoitokaveria ja ehkä jonkun kautta sopivaa hoitajaakin? Esim. joku tuttu opiskelija tai lukiolainen voisi tehdä homman oikein mielellään ja edullisesti. Ajatellaan että maksaisitte pimeästi vaikka 200 euroa viikossa täysistä päivistä ja kimpassa olisi vähintään kaksi perhettä. Noita hoitoviikkoja tulisi vuodessa korkeintaan kuusi (pari joululta, hiihtoloma, pari kesältä ja ehkä muutama päivä syyslomaa) eli yhteensä korkeintaan 600 euroa vuodessa per perhe. Luultavasti summa jäisi tuon allekin: toi on aika kova palkka eikä hoitopäiviäkään varmaan tulisi ihan noin paljoa.

Minä henkilökohtaisesti en usko että esim. meidän poika haluaisi missään nimessä mennä joululomalla päiväkotiin. Enkä oikein usko että päiväkotilaisten vanhemmatkaan olisivat kovin mielissään, jos sinne tupsahtaisi joukko koululaisia rutiineja sotkemaan. Kyllä päiväkoti on alle kouluikäisten paikka, ja isot lapset kuuluvat muualle hoitoon.

tällä hetkellä olen työtön, mutta toivon työllistyväni ja juuri näiden lomien järjestely ahdistaa valmiiksi mieltäni. Joskus tuntuu, että Suomessa lähdetään itsenäistämään lapsia aivan liian varhain, monissa maissa olisi heitteillejättö jättää alle 10-vuotiasta lasta yksin kotiin ylipäätään.

Minusta yhteiskunnan tulisi järjestää toimintaa tälläisille lapsille, joita nykypäivänä alkaa olla enemmän ja enemmän. Monien isovanhemmat ovat myös vielä mukana työelämässä tai sitten asuvat tosiaan kaukana.

Suomessa toimii monia vanhempainyhdistyksiä ja heidän " kattojärjestönsä" on vanhempainliitto. Tätä kautta tällaista asiaa voisi lähteä ajamaan. Minä olen ainakin valmis kirjoittamaan nimeni alle jonkinlaiseen vetoomukseen:)

Toivottavasti löydätte aikanaan ratkaisun tilanteeseenne, koska tälläisten asioiden järjestyminen kunnalliselta taholta on useimmiten äärimmäisen hidasta.

Siitä vain ei julkisesti paljoa puhuta ja kunnat yrittävät laistaa velvollisuuksistaan parhaansa mukaan.

Mutta oikeasti - jos oman työnne takia ette pysty lasta hoitamaan ja lapsi ei yksin pärjää, niin kunnalla on velvollisuus järjestää hänelle hoitopaikka ja kunta voi periä teiltä tästä hoitopaikasta päivähoitolain mukaisen korvauksen.

Yleensä kai kunta yrittää hoitaa tämän asian erilaisilla kerhoilla, leireillä ja asukaspuistoilla, mutta tarpeen vaatiessa myös päivähoitopaikka on järjestettävä. Ota yhteyttä kuntasi sosiaalipuoleen ja pysy tiukkana!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat