Seuraa 

Luin yhdestä vanhasta keskustelusta, että teillä on kokemusta kilpirauhasen liikatoiminnasta?! Kirjoitin siitä jo aloituksen, mutta kun kukaan ei ole ainakaan vielä vastannut...

Elikä multa on eilen otettu ne kokeet kun tätä sairautta epäillään. Luin vain, että aiheuttaa hoitamattomana keskenmenoja, eli odotanko nyt vaan paniikissa viikon sitä tulosta vai pitäisikö tehdä jotain?? Auttakee!

Kommentit (5)

Hei Rölli!

Minulla myös todettiin kilpirauhasen liikatoiminta raskauden jälkeen, kun vauva oli noin 5,5 kk:n ikäinen. Imetin häntä tällöin kokoaikaisesti ja sain lääkkeeksi Tyrazol 5 mg kolme tablettia päivässä. Sain ohjeet jatkaa imetystä, välttää ainoastaa imettämistä 2-4 tuntia lääkkeen otosta. Aloin kuitenkin silloin antamaan myös kiinteitä, joten imetys väheni, mutta silti tuntui ikävältä, kun tiesi lääkkeen imeytyvän äidinmaitoon, vaikka lääkäri vakuuttikin että näin pienellä määrällä ei ole vaikutusta. Sinä et ole siis imettänyt ollenkaan lääkityksellä?

Noin kuukausi sitten arvoni tarkistettiin ja nyt otan Tyrazolia 2 tabl päivässä ja Thyroxinia puoli tablettia. Mietimme vauvallemme kaveria, mutta pelottaa ajatus tällä lääkityksellä. Sanottiinko Sinulle, että se olisi vaaratonta? Mitä lääkettä sait raskauden aikana? Kuulin, että toinen luvanvarainen lääke olisi parempi kuin Tyrazol, mutta lääkärini oli vain Tyrazolin kannalla.

Imetän edelleen noin kaksi kertaa päivässä ja nyt mietin, pitäisikö se lopettaa (vauva noin 8, 5 kk), vaikkakin sitä ei ole suositeltu. Neuvolasta ehdotettiin, että vauvasta otettaisiin myös kilpirauhasen koe, tuntuu tosi ikävältä ajatus viedä hänet verikokeeseen.

Miten tästä nyt eteenpäin?

Terveisin maalisäiti

Joo muuta et tosiaan voi tehdä, kuin odottaa tuloksia.

Koska mahdollista liikatoimintaa ei voi lääkitä, koska silloin saattaisi tulla myöskin liiallinen vajaatoiminta mikä taas saattaa aiheuttaa vauvalle esim. aivojen kehityshäiriötä. Siksi periaatteessa on turvallisempaa odottaa ne tulokset, koska kumminnkin vauvan oma kilpirauhanen tasaa äidin liikatoimintaa eli jarruttelee sitä.

Itse oon saanut 2 lasta terveellä kilpparilla , 2 liikatoimisella ja 2 ilman kilpparia ja yksi on mahassa.

Jossain vaiheessa liikatoimisella kilpirauhasella kun odottaa saattaa masukki ottaa kilpirauhasen työn ja lääkityksenkin saa pois. mutta esim. vajaatoimisella pitää taas lääkitystä lisätä koska vauva vie sitä äidin tyroksiiniä. jota tarvitsee omaan kasvuunsa.

Liikatoimisella voi tulla hyvinkin raskaaksi usein raskaus myös pysyy mukana, kun taas vajaatoimisessa pitää tyroksiini taso olla hyvä että yleensäklkään voi tulla raskaaksi. Tuo kilpirauhas hormooni on naiselle tosi tärkeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Oikeasti, ei se ole niin kamalaa miltä kuulostaa. Liikatoiminnan pitää olla pahana ja pitkään, ennen kuin se km:lle altistaa. Liikatoiminta ei ole sama kuin automaattinen km. Liikatoiminta on todella harvinaista verrattuna vajaatoimintaan, useimmiten epäilyt osoittautuvat täysin vääriksi vaikka oireet tuntuvatkin asiaan sopivan. Tilannetta ei voida summassa hoitaa mitenkään ennen kuin todella tiedetään, onko liikatoimintaa tai ei. Et voi kun rauhassa odotella tuloksia.

Mutta kun poika olin. 4kk ikäinen sain lääkityksen päälle. Lääkäri rupesi epäilemään liikatoimintaa, kun laihduin niin vietävästi hikilensi ja oli kylmä ja pulssi hakkasi pahimmillaan 200 levossa...

Eli kolmatta, kun aloin odottaa oli lääkitys päällä ja olin kyllä sellaisessa syynissä, että huhu. jatkuvia verikokeita ja läkitysten muutoksia, ettei vaan m ene alitoiminnaksi. Ja sainkin sen kilpirauhasta rauhoittavan lääkkeeb poiskun olin muistaakseni 4 tai 5 kuulla raskaana.

Imettää pystyin 4kk ja sitten oli pakko oman kunnon takia siirtää tyttö pullolle ja aloitta tyratzol lääkitys mikä rauhoitti kilpparia. Liikatoiminta lääkkeellä kun ei saa imettää kun se menee äidinmaitoon ja aiheuttaa sitten vauvalle vajaatoimintaa.

Keskenmenoja mulla on kaikenkaikkiaan ollut 2½ eka oli 1 ja 2 välissä eli terveenä ½ oli tuon kolmannen kasonen ja silloinkin tosiaan toinen pysyi. ja se toinen kokonainen keskemmeno oli nelosen ja vitosen välissä kun ei ollut kilpparia.

Eli minulle ei ainakaan ole liikatoiminta aiheuttanut keskenmenoja.

Jos vielä rölli luet tätä, niin käytitkö jotain lääkettä niissä raskauksissa kun liikatoimintaa oli? " Puhkaiseeko" raskaus jotenkin helpommin sairauden esiin?

Jos nyt ymmärsin oikein, niin vaikka mulla liikatoiminta olisi hoitamattomana tähän saakka ollutkin niin se ei olisi vaarallista sikiölle? Tai riippuu tietysti varmaan myös miten vaikeana se on...

No, ymmärrätte varmaan kuitenkin, että keskenmeno on tässä kohtaa sellainen sana, että sitä hyppää kattoon. Se jo rauhoittaa kun joku sanoo kokemuksen perusteella asiasta jotakin.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat