Seuraa 

Luin yhdestä vanhasta keskustelusta, että teillä on kokemusta kilpirauhasen liikatoiminnasta?! Kirjoitin siitä jo aloituksen, mutta kun kukaan ei ole ainakaan vielä vastannut...

Elikä multa on eilen otettu ne kokeet kun tätä sairautta epäillään. Luin vain, että aiheuttaa hoitamattomana keskenmenoja, eli odotanko nyt vaan paniikissa viikon sitä tulosta vai pitäisikö tehdä jotain?? Auttakee!

Kommentit (9)

eli sitten kun sinulta se liikatoiminta löytyi sait lääkityksen loppuraskauden ajaksi? Oliko se sinun liikatoiminta erityisen hankala, kun ihmeteltiin ettei ollut mennyt kesken?

odotuspuolelta luin, että saattaa mennä helposti vajaatoiminnaksi lääkityksellä, eli että sitä ei mielellään annettaisi raskaana?

Mun pitää vaan nyt odottaa sitä koetulosta, mutta kiitos jos viitsit vielä vastata näihin kysymyksiin. On helpompi odotella kun on jotain tietoa asiasta.

piti mainita, että mulla oli suurimmat oireet hengästyminen jonka tosi pitkään pistin vaan huonon yleiskunnon piikkiin. Vaikkei se oikeesti voinu niin huono olla, että jo sadan metrin kävely pisti puuskuttamaan kuin höyryveturi.. Lisäks sydän hakkas koko ajan, olin kiukkuinen kuin ampiainen ja silmät oli tosi valonarat.

Mutta niinkuin aiemmin mainitsin niin aattelin vaan, että nupissa viiraa! siks ei ois tullu mieleenkään mennä lääkäriin ennenkun sitten vasta raskaana ollessa! =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

että oliko sulla ollut oireita jo pitkään ennen kuin ymmärrettiin mistä on kyse? Siis jo ennen raskautta? Kun mulla nämä oireet alkoivat vasta raskauduttuani.

Pikaisesti vastaan, en ehtiny vielä lukemaan sitä sun toista alotusta!

Tällä hetkellä sä et voi tehdä muuta, kun odottaa tuloksia, paniikki pois! Se ei mitään auta, vaikka tietty helpommin sanottu kuin tehty.Toki kilpparin liikatoiminta voi aiheuttaa keskenmenon, mutta useimmiten sen pitäisi jo ehkäistä raskauden alkaminenkin melko tehokkaasti.

Itselläni oli t4V pahimmillaan lähes 90 ja mua ihmeteltiin kovin, että miten oon tullu raskaaks jne. Mutta tuossa tuo reilu 2v ihme vieressä touhuaa joten ei mikään oo mahdotonta!

Jos sulta tuo sairaus todetaan niin saat lääkityksen joka yleensä puree melko nopeasti! Onneks tämä vaiva on yleensä helposti hoidettavissa lääkkeillä!

Mun täytyy nyt mennä nukutuspuuhiin, mutta jos haluut jotain kysyä tarkemmin niin mä tuun illemmalla vielä koneelle!

Mutta tärkein asia oikeesti on se, että yritä olla murehtimatta!

Joo, siis mun arvoilla olisi pitäny olla mahdotonta ylipäätään raskautua, sanoi hoitanut lääkäri.

Oireita oli jo ennen raskautta, mutta en osannu yhdistää niitä mihinkään. Luulin vaan, että pää sekoo tms.. Lepopulssi oli jopa 140 ja se ehkä hiukan soitteli hälytyskelloja, mutta ei tarpeeksi.

Olin noin 4:llä kuulla, kun tää mulla löydettiin.

Aika harva osaa mennä lääkäriin ilman erityistä syytä näillä oireilla, kun ovat niin moninaisia ja siksi raskauden aikana näitä löydetäänkin helpommin, koska odottavat äidit tutkitaan suomessa hyvin. Tauti ei välttämättä puhkea raskauden aikan vaan siis vaan silloin se helposti löydetään. Näin sanoi tyksin proffa.

Mikä on hyvä, koska näitä voidaan kuitenkin hoitaa ja mitä aiemmin aloitetaan sen parempi! Ja ihan varmasti lääkitys aloitetaan, jos arvot ovat korkeat.

Mä sain tiotil lääkityksen joka on tutkittu, että ei ole haitallista raskauden eikä imetyksen aikana. Samainen proffa sanoi tämän toisen raskauden aikana, kun seurattiin tilannetta, että tavallinenkin kilpparilääkitys on todettu tätä nykyä turvalliseksi sikiölle.

Aika usein piti verikokeissa rampata, että saatiin oikea lääketasapaino löytymään, mutta kun se löytyi niin se pysyi aisoissa ihan hyvin.

Toki piti usein juosta verikokeissa ja ä-polilla seurannassa, mutta olihan se mukava nähdä pikkuinen ultrassa useasti!

Vauvaa seurattiin, koska kilpparin liikatoiminta saattaa aiheuttaa kasvuhidastumaa sikiölle. Ja vielä synntyksen jälkeenkin seurattiin vauvan sykettä muutaman viikon, että nähtiin onko vauva saanut äidin sairauden. Se on harvinaista, mutta mahdollisuus on olemassa.

Vajaatoiminnan puolelle mulla meni myös loppuraskaudessa ja sekin on tyypillistä tälle sairaudelle. Onneksi se kuitenkin lääkityksen vähenemisellä saatiin pysymään kurissa.

Kyllä ne juoksuttaa niin usein niissä verikokeissa, että pysyy kontrollissa tuo tasapaino, älä siitä kanna huolta!

Ollaan vaan iloisia, kun meillä suomessa tutkitaan niin hyvin, että löydetään tälläiset ajoissa!

Hmm, mulla on taipumus tuottaa romaania, kun pitäis vastata lyhyesti ja ytimekkäästi ja tais punainen lankakin taas kadota.. Sori! Mutta toivottavasti sait jotain tolkkua!

Onnea sulle odotukseen, kyllä kaikki menee hyvin, usko vaan! =)

paitsi valonarkuutta en ole huomannut. Lisäksi kädet jotenkin " puutuu" kummasti. Mutta itse pistin kaikki raskauden pikkiin ja voihan se tietysti ollakin että hormonitkin kaikkea teettää. Lisäksi mun äidillä on aina tosi korkea syke ja rytmihäiriöitä, joten siitäkin ajattelin, että on perinnöllistä. No, saa nähdä, mitä on.

Nyt on kuitenkin jo rauhallisempi olo. Mulla se menee nimittäin niin päin että tieto vähentää tuskaa! Hyviä vointeja sulle piipaa00!!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat