Seuraa 

Siis oikeasti. Pesettekö pikkuistenne nököhampaat säännöllisesti ihan joka ilta?

Minä en aina raaski, kun jos on ihan väsypuhki ja kiukkuaa niin en viitsi kiusata. Mutta melkein joka ilta pestään.

Onko teitä muuten ohjeistettu neuvolassa vauvojen hampaidenpesuasiassa? Mua ei sit yhtään, mut onneksi sisko on h-lääkäri niin kysyin siltä mm. tahnan käytöstä (kuulemma vasta kun kulmahampaat on tullu).

Kommentit (16)

Meillä ei neuvolassa ole puhuttu harjauksesta mitään. Tosin kahden viikon päästä on eka hammaslääkärikäynti (" kun hampaat puhkesivat" , sanoi neuvolan täti). Katsotaan, millaisia ohjeita tulee.

Olen harjaillut silloin tällöin jaksaessani harmpaita ja ikeniä, jotta vauvalle harja olisi tuttu. Aluksi antoi harjata tosi rauhallisesti, nyt haluaisi vain itse narskuttaa hammasharjan toista päätä, joten tiedä sitten, onko tottunut :)

eli saimme hammasharjan neuvolasta 6kk käynnillä + ohjeet harjata " nököjäkin" aamuin illoin (vauva) tahnan kanssa. No eihän se nyt tarkoita mitään pakolla jynssäämistä, kunhan totutellaan vauvaa harjan olemassaolosta. Meillä ainakin harja käy satunnaisesti suussa silloin tällöin..Joko äidin tai omasta toimesta. Ei nyt sentään olla ikenet verellä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itse asiassa suositus on nimenomaan, että tahnaa ei edes pitäisi huuhdella pois, vaan se pitäisi jättää hampaisiin vaikuttamaan.

Tahnassa on juuri sopivasti fluoria tarpeen täyttämiseksi - kunhan ei tietysti syö tuubia päivässä.

ettei tahnan syönti olisi mitenkään haitallista. Taannoin oli Hesarissa juttu, mitä kaikkea haitallista hammastahnat(kin) sisältävät. Huomaan sen itsekin, kun mulle tulee paha olo Pepsodentista ja muista hirveästi vaahtoavista tahnoista, vaikken nielekään niitä.

Ja tosi outoa näin erilaiset ohjeet. Ainakin Vantaalla, missä olimme hampaidenhoito-ohjeistuksessa hammaslääkärillä noin puolivuotiaan vauvamme kanssa, ei tahnaa suositeltu vielä.

Noo, me yritetään " pestä" hampaat joka ilta. Typy tykkää siitä varsinkin silloin, kun äiti harjaa omiaan yhtä aikaa (ja siis isi vauvan hampaita)! Äidin hampaidenpesu on muutenkin suurta huvia ollut vauvalle koko ajan :)

Siis apua meidän hammastahnassa on kyllä fluoria vaikka onkin jotain lasten hammastahnaa, onkohan siitä jotain haittaa, tietoa? Yksi syy miksi harjaan pikkuisen hampaat tahnalla on ehkä se että edelleen imetän öisin ja tiedän sen kyllä olevan haitallista mutta olen ajatellut hammastahnan vähän suojaavan.

Itse suun terveydenhoidon ammattilaisena ohjaan vanhempia lapsen ensimmäisellä suun terveydenhoidon käynnillä, että harjaukseen totuttelu aloitetaan kun ensimmäinen hammas puhkeaa suuhun. Toki voi aikaisemminkin aloittaa, siitä ei ole mitään haittaa. Fluorin käyttö suositellaan aloitettavaksi sitten kun ensimmäinen maitoposkihammas puhkeaa suuhun ja kun lapsi osaa sylkeä (tahnassa on paljon muitakin aineita kun pelkkä fluori). Jos lapsi ei osaa sylkeä, voi jättää tahnan pois ja antaa fluoritabletin harjauksen jälkeen. Eli pelkkä vesipesu riittää siihen asti kunnes maitoposkihampaat puhkeaa. Vauvatahnojen, joissa ei ole fluoria ollenkaan, käyttö on jokaisen oma valinta. Niistä ei ole hampaden kannalta mitään hyötyä, tuskin haittaakaan.

Näin meillä ja näin meille on opetettu ja näin ohjaan :)

...kun tuntuu tosi paljon vaihtelevan paikkakunnittain toi neuvonta hampaidenhoidon suhteen.

Meillä 6kk neuvolassa annettiin ohjeet hampaiden pesuun (ilman tahnaa sanottiin meillä) ja annettiin ensimmäinen hammasharja. Ja vasta sitten 1,5v iässä mennään hammashoitajalle.

Niin, meillä kanssa yritetään lähes joka ilta pitää sitä hammasharjaa suussa ja vähän harjatakin...

Taija

Eli meillä hampaita harjataan todella laiskasti=harvoin. Tunnustin tämän viime viikolle hammashoitajalla käydessämme (Helsingissä käydään noin 1-vuotiaana) ja ei tullut piiskaa;) Eli tässä vaiheessa homman nimi on nimenomaan totuttelu, ei niinkään perusteellinen harjaus. Meille sanottiin, että vauvatahna otetaan käyttöön kun poskihampaat tulevat, nyt saisi halutessaan käyttää fluoritonta tahnaa, mutta arvaatte varmaan käytetäänkö meillä...

Enemmän vahingollista hampaille on etenkin mehujen juonti ja yösyömisenkin hoitaja kertoi haitalliseksi. En tosin kysynyt syytä, sillä meillä ei sitä enää harrasteta.

Ohjeeksi saimme (Espoossa) että hammastahna (lasten) otetaan käyttöön vasta kun eka kulmahammas puhkeaa.

Eli me vielä tahnankäyttöä odotellaan, kun on 7 hammasta puhjennut.

Minä pesen pikkuisen (9 kk) kaksi nököhammasta joka ilta tosin poikkeuksia tietysti löytyy ja hammastahnaakin käytän koska neuvolassa määrättiin heti sitä käyttämään huolimatta siitä onko kulmahampaita tullut. Täällä meillä päin ei varata aikaa hammashoitolasta vaan neuvolantäti antaa ohjeet 6 kk tarkastuksen yhteydessä. Ihmettelin silloin hammastahnakäytäntöä mutta se on kuulemma nykyään suositus.

enpä tähän hätään löytänyt kuin neuvolasta saamani Turun hammashuollon ohjeistukset joiden mukaan " Harjaus aamuin illoin aloitetaan heti hampaiden puhjettua. Sipaisu fluoritahnaa riittää" .

BR Bubble

pakko vastata. Siis veden fluoripitoisuus vaikuttaa tahnan aloitukseen. Ja tahnaa laitetaan niin vähän, ettei siitä ole haittaa pienelle lapselle. Siksi ohjeet erilaisia, eri paikkakunnilla!! Meillä siis harjattu jo ekasta hampaasta lähtien! =)

Tämä tahnan käyttö on taas uusinta uutta. Ei ole haitaksi vaikka lapsi nieleekin. Tahnaa laitetaan tietenkin minimaalisen vähän, no ei kai kukaan mitään kauheaa kököa laittaisikaan. Muistaakseni olen jostain kuullut, että aikuisillekin olikin suositeltavaa, että tahnaa ei huuhdota pois. Nyt täytyy kyllä käydä tsekkaamassa jostain...

Todellakin vaihtelevat ohjeet taas tässäkin aiheessa! Kummallista.

Niiltä jotka käyttävät vauvoille hammastahnaa kysyisin kuinka saatte suun sitten huuhdeltua ilman että vauva nielee kaikkea vettä / tahnaa?

Uskoisin kuitenkin, että ainakaan fluoritahnan nieleskely ei pitemmän päälle tee hirveän hyvää pikkuisille, kun ei isommillekaan.

Tätä ihmettelin jo ennen kuin meillä alettiin hampaita pesemään, mutta sitten tosiaan sanottiin, että tahnaa vasta kun kulmahampaat tulevat. Ehkä huuhtelu siinä vaiheessa jo onnistuu...

En kuitenkaan stressaa aiheesta, kiinnosti vain tietää miten hampaiden pesu noin yleensäkin muilla sujuu. Meillä alkoi hienosti mutta sitten tuli " ei käy" kausi joka onneksi meni ohi ja nyt on taas harjaus hauskaa. Varsinkin kun äiti harjaa välillä omia hamoaita näytiksi, se vasta on pikkumiehen mielestä hauskaa! (??)

neuvottiin lasten hampaiden pesusta!

Hammaslääkäri neuvoi että hampaita aletaan " pesemään " heti kun ekat hampaat puhkeaa" Vauvalla ihan vedellä vaan, ilman tahnaa, Ja lähinnä vaan totutellaan sihen harjaamiseen.

Myöhemmin kun hampaita on enemmän ja vauva syö jo paljon muutakin ruokaa kuin maitoa, aletaan käyttää lasten hammastahnaa ja määrältä tahnaa laitetaan noin pienen helmen verran ja tahnaa ei huuhdella pois harjauksen jälkeen, vaan flori saa jäädä vaikuttamaan vauvan suuhun! Lasten hammastahnassa on fluoria yli puolet vähemmän kuin aikuisten hammastahnassa)

(Sama määrä hammastahnaa tulisi käyttää myös aikuisen hampaita harjatessa!)

Meidän (Pk-seudulla) neuvolassa on ekat hammasharjat jaettu kun ekat hampaat puhkeaa ja hammashygienistillä käydään noin 1 1/2 vuoden iässä tai sitten kun lapsi suostuu suutaan näyttämään. =)

Häneltä sain myös samat ohjeet kuin telkusta,kun kävimme lasten kanssa näytillä vuosi sitten.

Paljon näytää ohjeet vaihtelevan mutta eiköhän oma maalaisjärki ole hyvä olla tässäkin asiassa. Ei lapsen hampaat putoa jos hampaat joskus jää pesemättä =))

Harjaamme omien lastemme hampaat yleensä joka ilta lasten hammastahnalla, ikää 4v ja 2 1/2v. Vauvalla hampaita ei vielä olekkaan ;o)

Joskus jos lapset on todella ylikierroksilla ja yliväsyneitä, on jäänyt hampaat harjaamatta ja olen silloin antanut floritabletit. Mutta näin käy aika harvoin...

Syömisistä sen verran että saimme myös ohjeeksi että voi antaa lapsille ksylitoli purkat aina ruuan jälkeen purtavaksi. Ja jos purkkaa ei ole, käy myös juuston palanen hyvin katkaisemaan happohyökkäyksen. =))

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat