Seuraa 

Eli helsinkiläisten mokuperheiden mietteitä kaipaisin!

Alkaa tämä kantakaupungin 40 neliötä hieman ahdistamaan meidän kolmen immeisen ja kahden koiran perhettä ja kävi mielessä, että josko sitä uskaltaisi hakea kaupungilta kämppää...

Tiedossa on nk. pahamaineiset kaupunginosat, mutta entäpäs mistäs löytyisi sellainen suvaitseva, turvallinen, lapsiystävällinen ja vuokratasoltaan ei hirmu kallis alue? Omista fantasioistako vain? Omaa asuinpaikkaa ei tarvitse tietysti paljasta, mutta kiva olisi tietää kokemuksia eri alueista! Niin hyviä kuin huonoja.

Kiitoksia avusta!

Sivut

Kommentit (33)

Suoraansanottuna, välillä kyllä ihmetyttää miten sitä voi puhua kaikkien ihmisten puolesta.

Nani-75:

Lainaus:

Nämä naiset voisivat kysyä kanssa sisarien mielipiteitä maista missä kyseinen " asu" on pakollinen. He eivät sitä vapaasta tahdostaan käytä.

Ihan vaan tiedoksesi, että kyllä niissä maissa on naisiakin jotka sitä aivan vapaasta tahdostaan käyttävät, ts. itse haluavat niin pukeutua. Ja kuinka monessa maassa itse asiassa on edes pakko? Itselleni tulee äkkiseltään mieleen Saudi-Arabia. Pohjois-Afrikan maissa ei ole sääntöjä tämän suhteen.

Kuinkahan monta naista tunnet ko. maista, jotta voit puhua heidän puolestaan? *ihmettelee*

Jua:

Lainaus:

Eli ei haluta olla erikoisia, ja erottua joukosta, joten on " helpompaa" asua paikassa, jossa asuu muitakin moku- tai mamu-perheitä.

Voisi pikemminkin sanoa, että perheet, jotka eivät pidä paikoista, joissa asuu muitakin moku-perheitä, haluavat korostaa erilaisuuttaan valitsemalla asuinpaikakseen alueen, jossa erottuvat selkeästi valtaväestöstä. Ehkä myös häpeävät muita maahanmuuttajia, ja kokevat olevansa ns. parempia mamuja kuin muut.

vai että ihan korostaa.

Lähinnä olla rauhassa. Itse olen huomannut (ei yleispätevä totuus vaan oma kokemus) että mitä vähemmän alueella on normaalisti kaupungin vuokra-asuntoja sitä vähemmän siellä on myös mamuja ja sitä vähemmän siellä on ns epämääräistä ainesta. Näillä alueilla olen aina saanut olla täysin rauhassa. Alhamdulillah.

Monet musliminaiset kertovat juttuja miten heitä päin on syljeksitty ja heitelty ties millä ja nimittely on arkipäivää. Onko se sitten asuinpaikasta kiinni että minulle ei alhamdulillah koskaan tapahdu sellaista ja että koko musliminaoloni aikana (lähenee kymmentä vuotta) en ole Suomessa saanut verbaalista sontaa niskaan missään muualla kuin rakkaan Helsinkimme itäisellä puolella.

?

Myöskään mieheni ei missään nimessä ollut valmis muuttamaan sinne Vuosaareen vaikka sieltä tarjottiin reilusti isompaa uutta asuntoa jossa halvempi vuokra kuin nykyisessä asunnossamme.

Onkohan muuten siskolla joka käyttää niqabia nyt siellä Vuosaaressa sitten " tavis" -suomalaisia ystäväperheitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ehdottomasti Meilahti ja Huopalahti. Myös Puistola on kiva paikka.

Tuhve, tykkääkö miehesi käyttää ghanalaisia perinteisiä asuja, esimerkiksi juhlissa?

Muuten Aureole, en usko että kaikki tarkoittavat pahaa jos he hämmentyvät asustasi. Minuakin se hämmentää jonkin verran ja ehkäpä sen ovat nuo naiset myös huomanneet. Jos niqaab on niin tiukasti päällä että silmätkään eivät juuri näy niin ei sillä ja burkhalla silloin ole suurtakaan eroa. Ja kun tämä ei ole Suomessa lainkaan tavallinen pukeutumistapa, niin katseita tulee :)

niitä huumeveikkoja näkee muttei varsinkaan rannassa. Me ainakin ollaan saatu aina rauhassa lenkkeillä ja kulkea ilta pimeälläkin ilman minkäänlaista pelkoa, eikä tuolla edes mitään epämääräistä porukkaa ole näkynyt päivälläkään. Ainut siellä metron edustalla ja K-kaupan kulmalla ne samat veikot pyörii.

Itse en kyllä myöskään pidä Vuosaaresta juuri ollenkaan. Enkä kyllä ihan ymmärrä sitä miksi kaikki ulkomaalaiset (ja kaikki muslimit) sinne nykyään haluavat muuttaa. Kaunis luonto (meri) ja hyvät palvelut sekä kulkuyheydet kyllä. Mutta paljon ns. sosiaaliperheitä ja niiden tuomia ongelmia (alkoholi, huumeet yms)

Tunnen myös pari sijaisopettajaa, jotka eivät kirveelläkään haluaisi tehdä opettajan työtä Vuosaaren alueella kun kouluissa niin rauhatonta ja paljon ongelmaperheiden lapsia (verrattuna muihin alueisiin). Usein myös valitettavasti alueilla joissa paljon ulkomaalaisia on myös enemmän rasismia kuin muualla vaikka toisin voisi luulla (myös kouluissa). Tämä sama koskee minusta koko itä-helsinkiä.

En osaa sanoa mikä alue olisi hyvä. Itse pysyttelisin lähellä kantakaupunkia. Mitä pitemmälle lähiöihin lähtee alkaa olemaan nämä samat ongelmat.

mutta jotakin kuitenkin tiedän ja olen muilta kuullut. Länsi- ja etelä-Helsinki kuulema suurimmaksi osaksi kivoja alueita. Tosin etelässä päin taitaa olla aika kallista. Idässä on kuulema myös muutama kiva alue, mutta moni ei sinne haluaisi muuttaa. Ja paljonhan siellä tuntuu erilaista ongelmaa olevan. Itse asumme täällä pohjois-Helsingissä, tämä paikka ei niin rauhallinen ole. Täällä ei pahemmin ulkomaalaisia näy.Täältä päin löytyy kuitenkin todella mukavia ja rauhallisia alueita, hinnoista en tiedä.

Itse en ole ikinä ymmärtänyt, että miksi joillekin moku perheille on niin tärkeää muuttaa selaiseen paikkaan missä asuu paljon ulkomaalaisia. Ihan kuin he pitäisivät itseään jotenkin erikoisina. Tiedä sitten.

Meille ainakin on tärkeää, että asuinpaikkamme on rauhallinen ja viihdymme siellä. Asui siellä sitten muita ulkomaalaisia tai ei.

Tuli mieleen, että erilainenkin on erilaista. Ei mun miehelläni ole juuri sen enempää yhteistä vaikkapa suomalaisen eläkeläispariskunnan kuin somalialaisperheen kanssa.

Me emme oikeastaan koskaan ole ajatelleet asuinpaikan valintaa ollenkaan siltä kannalta, paljonko alueella asuu mamuja. Roihuvuori oli tosi kiva paikka. Kallio oli omalla tavallaan jees, siellä asui niin erilaisia tyyppejä, että massaan oli helppo sulautua. Toisaalta rassasi se, että ulkoilualueet olivat vähän toista kuin esim. Roihuvuoressa. Mutta mitä kukin nyt sitten kaipaa.

Niin ja asuntojahan saa muualtakin kuin kaupungilta. Ja jos on vähän enemmän varoja/maksukykyä, voi harkita asumisoikeus- tai osaomistusasuntoa.

Jua:

Lainaus:

Voisi pikemminkin sanoa, että perheet, jotka eivät pidä paikoista, joissa asuu muitakin moku-perheitä, haluavat korostaa erilaisuuttaan valitsemalla asuinpaikakseen alueen, jossa erottuvat selkeästi valtaväestöstä. Ehkä myös häpeävät muita maahanmuuttajia, ja kokevat olevansa ns. parempia mamuja kuin muut.

@nnik@:

Lainaus:

Itse en ole ikinä ymmärtänyt, että miksi joillekin moku perheille on niin tärkeää muuttaa selaiseen paikkaan missä asuu paljon ulkomaalaisia. Ihan kuin he pitäisivät itseään jotenkin erikoisina. Tiedä sitten.

Asmaa, se lienee joillakin luulona että muslimimaissa on pakko pukeutua niin ja niin. Saudeissa ja Iranissa onkin huivipakko.

No mutta, joka maassahan on vaatepakko! Eli vaatteita on PAKKO pitää päällä ;) Tai muuten sakotetaan. Diskriminoidaanko tässä nudisteja? ;D

Mutta ei yhtään sen enempää kantakaupungissa.

Tottahan varmaan meihin muslimeihin on enemmän totuttu alueilla missä meitä paljon asuu. Eikä huivipäänä saa niin paljoa katseita ja ihmettelyä. Mutta niqab aiheuttaa " hämmennystä" liikkuipa sillä missä vain myös itä-helsingissä.

varsinkin herttoniemenranta on mielestäni mukava ja rauhallinen alue. Löytyy myös paljon päiväkoteja ja puistoja sekä palvelut ovat vieressä, keskustaan ja itikseen lyhyt matka.

bunjab:

Lainaus:

Vuosaaressa nimenomaan asuu kaikenlaisia ihmisiä. Uskoisin sen tietäväni paremmin kuin miehesi, koska itse asun Vuosaaressa ;) Ajatteleekos miehesi sitten olevansa parempi mustia ihmisiä?

Vuosaari on todella viihtyisä ja mukava asuinpaikkana + lapsiystävällinen.

Vuosaaressa tutustuu lähinnä vain muihin mustiin ja mokuperheisiin. Mieheni haluaa tutustua myös täysin suomalaisiin ihmisiin. Kun muutimme tänne, täällä ei vielä ollut ulkomaalaisia ja varmasti herätimme hieman huomiota. Nyt tänne on muuttanut muutama ulkomaalainenkin, joita näkyy silloin tällöin, mutta ei suinkaan joka päivä. Minulle oli aluksi hassu ajatus, että hän ei halunnut muuttaa sinne, minne muuttaa muutkin mustat, mutta kai olen jotenkin vuosien myötä muuttunut samanlaiseksi hänen kanssaan. Nykyään ymmärrän erittäin hyvin, kun hän sanoo, että haluaa asua alueilla, missä tutustuu myös täysin suomalaisiin perheisiin.

Tuttu muslimisisko joka käytti niqaabia(eli peitti kasvonsa) asui Munkkiniemessä ja sanoi että siellä ei koskaan totuttu häneen ja sanoi ettei koskaan voinut jäädä pihalle leikkimään tai olla leikkipuistossa ilman ikäviä kommentteja.Muutti itä-Helsinkiin ja enää ei ole mitään ongelmia.

Minäkin kannatan ehdottomasti Vuosaarta, vaikken siellä itse asukaan.

Viikki on kuulemma myöskin hyvä alue: kansainvälinen tunnelma,luonto,hyvät yhteydet ja palvelujakin tulossa.

Aureole kirjoitti:

Itseasiassa Herttoniemessä on jouduttu asentamaan useisiin taloihin ovisummerit kun rapuissa pyöri kaikenlaista ohikulkijaa ja huumeporukkaa.

Useammissa taloissa on myös kameravalvonta. Talon asukkaan voivat omasta televisiosta seurata kameroiden kuvaa. Mitä tälläinen kertoo alueesta?

Lisäksi Herttoniemen metroasema on hyvin levoton verrattuna muihin idän metroasemiin. Erittäin paljon humalaisia sekä huumehörhöjä ihan keskellä päivääkin. Minusta erittäin vastenmieleinen ja pelottava kulkureitti.

Hänen mielestään on tyhmää asettua asumaan alueelle, missä tapaa vain mustia ihmisiä. Hän haluaa asua alueella, missä on kaikenlaisia ihmisiä. Me asumme Puistolassa, missä olemme tykänneet asua. Asunnon kalleuden takia suunnittelemme muuttoa. Hänen ainoa ehtonsa on, että ei Vuosaareen.

meirammi:

Lainaus:

niitä huumeveikkoja näkee muttei varsinkaan rannassa. Me ainakin ollaan saatu aina rauhassa lenkkeillä ja kulkea ilta pimeälläkin ilman minkäänlaista pelkoa, eikä tuolla edes mitään epämääräistä porukkaa ole näkynyt päivälläkään. Ainut siellä metron edustalla ja K-kaupan kulmalla ne samat veikot pyörii.

Mutta nämä antamani esimerkit valvontakameroista ja ovisummereista ovat nimenomaan Herttoniemenrannasta.

Joku ehdotti Puotilaa. Ja taitaa olla yksi idän parhaista vaihtoehdoista. Itsekin tykkään. Ja nimenomaan paljon vanhuksia alueella (=rauhallinen) ja paljon vehreää luontoa hyvillä yhteyksillä joka suuntaan.

nähdä nainen pukeutuneena, niin että vain silmät näkyvät. En ymmärrä miksi täällä naiset " haluavat" ? niin pukeutua. Voihan sitä olla siveellisesti pukeutunut ihan länsimaalaisissakin vaatteissa. Se kaiken peittävä asu tekee naisesta aika pelottavan näköisen.

Nämä naiset voisivat kysyä kanssa sisarien mielipiteitä maista missä kyseinen " asu" on pakollinen. He eivät sitä vapaasta tahdostaan käytä.

Sitten asumisesta..ulkomaalainen mieheni ei suostu asumaan edes talossa missä asuu muita ulkomaalaisia. Itse en voi sietää Vuosaarta. Siellä somalinuoret varastavat kaiken mikä pihoista irti lähtee..Haistattelevat aikuisille jos niitä komentaa käyttäytymään tai olematta hakkaamatta pienempiään.

Miksi muuten somalinuorten vanhemmat eivät saa kakaroitaan kuriin?

Kyllähän vuosaari on semmoista gettoa mihin kaikki ulkomaalaiset tungetaan keskenään asustamaan. Sitä paitsi kalliit vuokrat, ja vaikea hoitopaikka-tilanne.

Itsekin mietin, missä täällä loppujen lopuksi olis joku " hyvä" alue, joka paikassa vikansa... Itä-Helsinkiä haukkuvat ovat monesti sellaisia jotka eivät ole siellä itse asuneet.. Itä/Pohjois-helsingistä saa kaupungin asuntoja helpoiten. Nyt meidän mahdollisen tulevan asuinpaikaikan määrittelee lapsen hoitopaikka.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat