Seuraa 

Odottaessanin toista lastani sain loppumetreillä raskauden aikana joillekin harvoille puhkeavan maksasairauden (en muista nimeä, hepato...), joka aiheuttaa hillitöntä kutinaa ja raskauden loppuviikoilla suurentunutta riskiä lapsen kuolemaan. Synnytykseni käynnistettiin viikolla 37 kyseisen sairauden vuoksi.

Onko muilla ollut vastaavaa ja uusiutuukohan seuraavassa raskaudessa. Olin ihan poikki raskauden loppuajan ja synnytyksen jälkeen, koska kutinan kiusaamana en saanut nukuttua loppuaikana. Hieman pelottaa, kolmatta lasta kun tekisi mieli.

Kommentit (6)

Hepatoosiin liittyy selittämättömiä kohtukuolemia juuri raskauden viimeisillä viikoilla:( Siksi käynnistellään ennen laskettua aikaa.

Ja mulla se oli ekassa raskudessa, jolloin alkoi 26 vkolla. Seuraavassa raskaudessa alkoi 31 vkolla, joten pääsin vähän pidemmälle. Molemmat synnytykset käynnistettiin kun 37 vkoa oli tullut täyteen.

Nyt odotan kolmatta lasta vkolla 30 ja toistaiseksi maksa-arvot pysyneet normaaleina:)) Mulla otetaan niitä joka toinen viikko varmuuden vuoksi. Koko ajan pelkään, että koska se taas alkaa...

Uusiutumisprosentti on kuulemma 50-70% eli aika todennäköistä, että se tulee aina uudestaan. Joskaan ei mahdotonta ettei tulisi! Toivossa on hyvä elää;-)

Talvikki rvk 30

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hepatogestoosiin ei varmaan vieläkään ole mitään helpotuskeinoja olemassa? Vuonna 2002 sain mentolipyyhkeitä, jotka viilensivät hieman, mutta muuta ei ollut tarjolla.

Oliko teillä mitään poppakonsteja, joilla saitte esim. nukuttua?

Olen sairastanut Hepatogestoosin kaikissa kolmessa raskaudessani.Jos maksa arvot kovasti lähtevät nousuun voidaan aloittaa lääkitys nimeltä Adursal.Mulla kyseinen lääke auttoi ja maksa arvot olivat lähes normaali tasolla loppuraskauden.Oireita(kutinaa) helpottamaan voidaan myös määrätä lääkettä nimeltä Atarax.Riippuen taudista ja auttaako lääkitys synnytystä käynnistellään ,mutta ei välttämättä kovinkaan paljoa ennen laskettua aikaa,yli näitä raskauksia ei kuitenkaan päästetä.

Minulla oli hepatogestoosi eka raskaudessa -01 kans aika pahana, synnytys jouduttiin myös ajoissa käynnistämään. Toisessa raskaudessa -03 ei tullut mitään. Nyt olen taas raskaana, välissä tosin kaksi keskenmenoa ennen tätä ja jännitän kans, miten käy. Sairaushan on perinnöllinen, minun äidillä ollut sama. Olen lukenut, että useimmiten tauti uusii eli vaivaa joka raskaudessa, mutta sitten on myös toista tyyppiä, joka esim.minulla kaiketi on ja ehkäpä myös sinulla! Eli muoto, jossa tauti " hyppää" joka toisen raskauden yli. Kuulostaa hassulta, mutta on ihan Naistenklinikan asiantuntijan vahvistama tieto. Sen mukaanhan sulla näyttäis tilanne hyvältä, mulla taas huonolta, kun kyseessä kolmas/viides raskaus.

Haluaisin tietää, miksi raskaus on käynnistettävä noin lähellä laskettua aikaa, eikä vain seurata loppuun asti? Mulla on ollut kutinaa, tosin ei kämmenissä ja jalkapohjissa, mutta muualla kehossa kyllä. Vielä en tiedä onko hepatoosista kyse, mutta pääsen varmaan verikokeisiin kun otan asian esille neuvolassa. Olen nyt viikolla 35.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat