Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Poikamme 3 kk on selvästi kipeä... en vain tiedä miksi ja koska pitäisi mennä lääkäriin?!

Hänellä on ensinnäkin maitoallergia epäily (eilen neuvolassa kuultu, maanantaina olemme menossa verikokeisiin), posket ja vaippa-alue punoittaa ja iho on kuivaa, hänellä on haisevia ilmavaivoja (ei kai normaalia vauvalle) ja jos käytän itse maitotuotteita (täysimetän), niin hänellä on selkeästi vatsavaivoja. Viimeisen kuukauden ajan iho on oireillut välillä selkeämmin ja välillä ollut paranemaan päin. Nyt kuitenkin tämän viikon aikana tilanne on olennaisesti huonontunut. Iho on ollut erityisen ärtynyt (söin alkuviikosta leipomuksia joissa maitoa) ja keskiviikosta asti poika on kakkannut melkein joka syötön jälkeen (tämä ehkä sinänsä normaalia mutta ennen saattanut olla kolmekin päivää kakkaamatta). Eilen sai 3 kk rokotteen ja nyt en enää tiedä mikä mahdollisesti aiheuttaa kaikki oireet mitä pojalla on. Hän on selvästi huonokuntoisempi, väsähtänyt, ääni on käheä, kakkasi/ripuloi tänään 8 kertaa, iho kylmän nihkeä... Olen antanut suppoja tarpeen vaatiessa mutta olen erittäin huolissani että kauanko voin seurata tilannetta ja mistä nuo kaikki oireet voivat johtua??? Pitäisikö samantien hakea apteekista maitoa ja lopettaa imettäminen, maitotuotteita en ole luonnollisestikaan käyttänyt enää maitoallergia epäilyn jälkeen. Vai vieläkö uskallan seurata tilannetta? En haluaisi lopettaa imetystä mutta tietenkin pojan hyvinvointi on tärkeintä. Epäilen myös voisiko meidän perheessä myllätä aivan tavallinen vatsatauti juuri tähän samaan syssyyn, sillä myös oma vatsa " outo" kuten myös isoveljen. Olen nyt aivan neuvoton ja huolissani pojasta. Saako hän ravintoa laisinkaan tuolla kakkaamisen määrällä?

Olisin kiitollinen avustanne!

Kommentit (2)

Niin kauan kun lapsi syö/juo ja on aktiivinen vaikka väsynyt, ei ole kiire. Jos lapsi on selvästi veltto, ei reagoi, ei syö/juo, vie heti lastenklinikalle/sairaalaan. Suppoja kannattaa antaa säästeliäästi, etteivät peitä pahoja oireita. Tärkeintä vauvalle on saada nestettä riittävästi. Noin pienen nestetasapaino järkkyy helposti ja nestehukka uhkaa eli imetä.

Vatsaongelmat tosiaan voivat aiheutua omasta ruokavaliostasi (mainitsemasi maidon lisäksi kahvi, sipuli, paprika jne aiheuttavt vatsavaivoja, jotka eivät ole allergiaa.) Tuo perheessä jylläävä epidemia + rokote yhdistelmäkin kuulostaa oireita aiheuttavalta. Joillekin oieita aiheuttaa lisäaineet eli esim. luomuporkkana sopii, mutta tehoviljelty ei. Nuo on vain testattava..

Allergiaepäily.. olithan lasten allergioihin erikoistuneen lastenlääkärin vastaanotolla? Itse en ainakaan imettämistä ilman erikoislääkärin kehotusta lopettaisi ts. mulle olisi " todistettava" imettämisen vaarallisuus lapsen terveydelle luotettavalta taholta.

Itse käärisin lapsen silkki/villa vaatteisiin tai kapaloon. materiaalit hengittäviä ja imevät hien hyvin, lämpimiä kosteinakin. Puuvillahan on kosteana kuin pelti: kylmä ja jäätävä -> vilu yllättää helposti.

silkkimyssy tms päähän. pienellä aukileet auki eli aivoja suojaa vain sidekudos ihon alla -> lämpöhukka vähintään 60 % koko kehon lämmöstä.

Kuivalle ja kipeälle iholle suosittelen Weledan calendula-sarjan rasvoja ja öljyjä. muitakin varmasti on, mutta tuo on auttanut atoopikkoni ihon pysymään kunnossa ja muita en tunne.

Hei

Kun luin viestiäsi se sai minut muistamaan esikoispoikamme vauva-aikaa. Meillä alkoivat samanlaiset oireet kuin teilläkin. Iho oli kuin hiekkapaperia, päiväunet katkeilivat ja kakkavaivaa. 3kk rokotteesta meille tuli kamalat oireet, mutta myöhemmin selvisikin että lapsemme on moniruoka-allerginen. Mielestäni sinun kannattaisi käydä lastenerikoislääkärin vastaanotolla. Valitettavasti lasten allergioihin ei ole oikein tarkkaa diagnoosia muuta kuin altistukset. Lastenlääkäri voi kuitenkin tarvittaessa tehdä prick-testit ja ohjata teidät lähetteellä lastenpolille. Meillä prick-testissä näkyivät kaikki mahdolliset allergiat ja valitettavasti ne myös pitivät paikkansa. Lääkärin kanssa voitte suunnitella sinulle sopivan dietin mitä noudatat, kokeilemalla mikä sitten sopii lapsellesi. Siis mikäli hän nyt lapsen toteaa olevan allerginen. Älä enää turhaan viivyttele vaan lähde heti sinne lääkärille, äläkä mene tk:n vaan ihan erikoislääkärin vastaanotolle. Toivottavasti olet hommannut vakuutukset ajoissa, ne ovat kyllä tarpeen jos lapsesi on allerginen. Itse en voinut olla imetysdietillä, koska lapseni oli niin allerginen ettei sopivia ruokia tuntunut löytyvän, aloitimmekin sitten lääkärin suosituksesta neocaten ja se sopi. Korvikemaitojakin on erilaisia, mutta suosittelen imetystä mikäli se onnistuu. Meillä lapsi oli 3-vuotiaaksi asti erittäin allerginen, sopivia ruoka-aineita korvikkeen lisäksi oli vain 4. Nyt kun lapsi on pien 4-vuotias sopivia ruoka-aineita on jo yli 30. Allergiathan yleensä poistuvat iän myötä, kouluikään mennessä. Tsemppiä sinulle ja voimia tällä allergiataipaleella mikäli sitä nyt lapsellasi on. Käy ihmeessä keskustelemassa vertaisryhmissä ja allergialistalle kannattaa mennä mukaan.

Jaksamisia ja voimia sinulle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat