Seuraa 

Hei!

En meinannut muistaa, mutta tältä palstaltahan se apu löytyy:) Korvikettahan sitä pitäisi vuoden ikään antaa, mutta noudattavatko kaikki sitä? Itse en kahden aikaisemman kohdalla ole orjallisesti mennyt vuoteen asti ja nyt arvonkin kolmannen kohdalla, missä vaiheessa siirtyisin tavalliseen tai hylamaitoon. Minkä ikäisiä teidän lapsenne ovat olleet, kun olette siirtyneet tavalliseen tai hylamaitoon?

Kommentit (15)

..Ja vähän ollaan annettu raejuustoa ja jogurttia maistella. Ei ole mitään oireita tullut, mutta eipä sitä tosiaan paljoa olla edes annettu. Ajattelin alkaa antaan pikkuhiljaa niitä hapanmaito tuotteita, kunhan tyttö saavuttaa sen täyden 10kk:n iän. Neuvolassa sanottiin vain olevan hyväksi alkaa lapsi totuttamaan maitotuotteisiin. Mutta sanottiin myös että sen oikean maidon kanssa ei kannata kiirehtiä.

Mutta tosiaan, jokainen äiti tekee niin kuin parhaaksi tuntee, eikä se tee ketään äitiä huonoksi jos antaa oikeaa maitoa ennen suositusten!!!

Mujerita: en minä mitään vauvan elimistöä rasittaa halua. Imetän edelleen ja täysimetystä oli puoleen vuoteen asti. Sangen luomuna ollaan sapuskan suhteen menty (ja raskausaika myös, ei mitään lääkkeitä tms. Synnytyskin oli täysin luomu, eli enpä tuupannut lapseeni siinäkään mitään puudutteita:))

Jos nyt olenkin esikoiselle antanut 11kk:n ja toiselle 10½kk:n iässä tavallista hylamaitoa ei se minusta yhtään sen huonompaa äitiä tee kuin jostain toisesta. Ja kysyähän aina saa, sehän tämänkin palstan tarkoitus on

Sisältö jatkuu mainoksen alla

siirrytty jo 8kk iässä normaaliin kotiruokaan. Suolaa toki vältetään vielä. Neuvolassa sanoivat että on ihan ok jos ei vauvan vatsa maitoon reagoi. Korviketta meillä ei ole käytetty ollenkaan eli jos tissimaito alkaa pojalle riittämään niin sitten kyllä siirrytään tavan maitoon vaikka ennen 1v. ikää. Muuten imetän tuohon ikään saakka.

Heippa!

Mun poikani on nyt 9,5 kuukautinen ja eilen annoin ekan kerran tavallista (punaista) maitoa pikkasen. Eli sekoitin Nan-maidon joukkoon 1/4 tavallista maitoa, eikä tullut mitään oireita. Nyt aion ensin viikon verran kokeilla näin ja sen jälkeen, jos ei oireita tule, niin lisään annostusta pikkuhiljaa..

Ei ne ohjeet ole ihan orjallista noudattamista varten. Olen saanut samanlaisia ohjeita muiltakin alle vuoden ikäisten äideiltä..

Tietenkin jokainen vanhempi tekee niinkuin itse oikeaksi tuntee..

pienen elimistölle eli se sisältää aineita jotka ei sula kovin hyvin ja maksa joutuu koville + altistuu maitoallergialle helposti. Meillä on vauvat olleet osaimetyksellä (nyt kuopus sai tisua 10 kk asti) eli ovat korvikkeeseen tottuneet ja silti on ollut vaikea siirtyä tavan maitoon, kun vatsa on kovasti reagoinut siihen eli on tullut kurlutusta, paukkua ja kurakakkaa kaaressa.. kuopus on nyt 1v ja 3 viikkoa, neljä viikkoa on koetettu vähitellen lisätä tavan maitoa joukkoon (rasvaton tavalllinen, ei hyla tai luomu - jotka voisi olla vatsaystävällisempiä) olen lisännyt ihan pikkuhiljaa ja nyt menee enää kolmasosa tuttelia ja silti meinaa kura lentää... En suosittele tavan maitoa ennen yhtä vuotta lapsen elimistön vuoksi. Ei se nyt niin paljon kalliimpaa ole tuo korvike (meillä tulee 1.25e/l ja tavan maito taitaa olla 0.66-0.79e/l).

niin vielä tänne kirjoittelen.

Aloin vain miettiä tuota maidon antamisen suositusikää eli 1v. ja kuitenkin suositellaan myös totuttamaan maitotuotteisiin ennemmin. Ja tähän taas suositellaan hapanmaitotuotteita. Niissähän varmaan on sitä maitoproteiinia ihan samalla tavalla kuin ihan normi maidossa, mutta sitä laktoosia vähemmän. Siis vaikkei olisi edes hyla-tuote niin jugurteissa ja piimässä ym. on vähemmän laktoosia kuin happamattomissa maitotuotteissa. Täsät syystäkö siis suosutellaan alkamaan näillä?

kysyisin, että miksi hylamaito? Siis jos ei siihen mitään erityistä(laktoosi-intoleranssi) syytä.

Meillä ollaan aika varovaisesti lähdetty maitotuotteita kokeilemaan, kun muksu on aika herkkävatsainen. Vähän on maisteltu raejuustoa ja maustamatonta jogurttia muksujogurttiin sekoitettuna. Viiliä ja piimää olen kanssa meinannu antaa. Mutta aika hitaasti edetään noiden vatsavaivojen takia. Muutenkin on flunssat/hampaat vaikeuttanu syömistä, joten aika paljon syödään sitä mikä menee alas helposti...

T: MrsH

maitotuotteita enen vuoden ikää. eli vasta sitten aloitan. terv.hoit sanoi kyllä et voisi alkaa laittaan maitoa korvikkeen joukkoon jo 10kk ikäisenä. miksi vielä kiirehtisin?

ja ajattelin antaa lehmänmaitotuotteita vasta kun täyttää 10kk. Silloin aloitellaan rahkalla ym. hapanmaitotuotteilla. Maito tulee vikaksi vuoden iässä.

J

ja olen antanut oikeaa maitoa jonkin verran (kotona ollessa pääasiassa vielä tissiä) tai ainakin silloin kun itse olen koulussa ja tyttö on mummulassa hoidossa niin saa lehmän maitoa ja oireita ei ole ollut! Aluksi laitoin puolet vettä ja puolet maitoa ja sit keitin. Mitäkähän ne ennenvanhaan lapset on juonu jos ei ole äidillä oma maito riittäny ja ei mun tietääkseni aina ole korvikkeita ollut.....?

vauva on ollut maidottomalla dieetillä. Tämä ei tarkoita imettävän äidin noudattamaa maidotonta dieettiä.

Hyla-tuotteita käytetään maitosokerin mahdollisen huonon siedon vuoksi. Sieto voi olla huono pitkän maidottoman tauon vuoksi.

En meinannut muistaa, mutta tältä palstaltahan se apu löytyy:)

-Tällä hetkellä apua vauvan ongelmiin saa aivan hyvin terveyskeskuksista ja neuvolastakin voi tällaista asiaa kysyä. Vielä 90-luvun puolella apu vauvojen allergioiden hoitoon löytyi pääsääntöisesti nettipalstoilta. Hyvin allergioita tuntevia lääkäreitä oli harvassa ja hoitajien suhtautuminen lasten oireisiin oli yleensä halveksivan ivallinen.

Jos hoitohenkilökunnan asenteet olisivat jatkuneet pitkään tällaisina olisi ajauduttu tilanteeseen, jos lasten vakavat sairaudet olisivat jääneet kokonaan hoitamatta. Maissa, joissa näin tapahtui (Yhdysvallat, Ruotsi), ajauduttiin vaikeisiin koko kansaa koskettaviin terveysongelmiin.

että 9kk:n ikäisenä voi alkaa harjoittelemaan maidon juontia laittamalla sitä vähän esim. puuron joukkoon. Näin minä olen tehnyt reilun viikon ajan 9kk vanhan pojan kanssa. Ei ollut kyllä mitään puhetta, minkälaista maitoa, mutta oletin kyseessä olevan totta kai tavallisen maidon! Mitään oireita ei ole tullut, mutta ei ole tullut mistään muustakaan ruoasta, toistaiseksi :)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat