Seuraa 

No niin, uusi yritys, painoin vähän hätäisenä enteriä..:)

Eli auttakee nyt viisaammat!!

Nämä veroasiat on mulle väännettävä rautalangasta, en viitsi soittaa verotoimistoon ja vaikuttaa idiootilta (vaikka sitä näissä asioissa olenkin, joten kysyn teiltä rakkaat siskot..)

Sain viime viikolla kelalta päätöksen äippärahasta, mun äippäloma alkaa 23.12. Veroa äippärahasta otetaan siis oman tämän hetkisen veroprosentin mukaisesti + 2% lisä, tämän olen ymmärtänyt.

Mitä siis tarkoittavat nuo " sosiaalietuudet" jonka vuoksi veroprosenttia kannattaisi muuttaa äippäloman ajaksi? Mitä tietoja minulla pitää olla soittaessani veroimistoon asiasta? Onko joku joka ei ole muuttanut veroprosenttia? Ei mun tuloilla niin hurjasti ole tuokaan summa joka ennen veroja käteen jäisi joten kyllähän sitä kaikkensa tekee jotta jäisi edes vähän enemmän. Kiitos jos joku jaksaa neuvoa asiassa:)

Kommentit (3)

Hei,

käytännön kokemusta ei ole, mutta kysyin asiaa soittaessani verotoimiston palvelunumeroon palautusasioissa tuota veroprosentin muutosta.

Siellä kehoitettiin menemään verotoimistoon Kelan päätös mukana, mitä tulet saamaan äitiys ja vanhempainraha kaudella. Siis ilmeisesti soitto ei riitä, kun haluaa pienentää prosenttia vaan pitää jalkautua.

Itselläkin tämä on ajankohtainen ja ensi viikolla pitää mennä käymään toimistossa.

Beccy 38+1

Minä muutin veroprosenttini äippälomaa varten, kun muuten olisin joutunut maksamaan 33,5% veroa. Omalla kohdallani oli järkevää hankkia uusi verokortti, maksan nyt vain 12% veroa eli käteen jäävässä osuudessa on melkoinen ero!!

Uuden prosentin saat helposti lasketettua puhelimessa. Eli sun tarvii tietää tulojen määrä, minkä olet tähän mennessä tämän vuoden aikana ansainnut. Sen näkee viimeisestä palkkakuitista tai vastaavasta, niissähän on se kohta " kertymä kuluvalta vuodelta" tms. Sitten pitää tietää ennakonpidätysten määrä, jonka olet tämän vuoden aikana maksanut. Myöskin sen näkee viimeisestä palkkakuitista tai vastaavasta, " kertyneet ennakonpidätykset kuluvalta vuodelta" tms. Kolmanneksi pitää tietää summa, kuinka paljon loppuvuonna ansaitset eli kuinka monta äitiyspäivärahaa ehdit nostaa. Näet sen KELAn päätöksestä, milloin on päivärahojen maksupäivät.

KELA ottaa automaattisesti veroa 2% enemmän kuin tavallinen verokortti ehdottaa. Tämä ilmeisesti siksi, että KELA haluaa varmistaa ettei päivärahoilla olevat saisi ainakaan mätkyjä ja joutuisi sen takia taloudellisiin vaikeuksiin. Tämän ylimääräisen 2% ottamisen voi estää jos nimenomaan pyytää verokortin sosiaalietuuksia varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minäkin vaan soitin verotoimistoon ja olin paperille valmiiksi laskenut tänä vuonna ansaitsemani palkkatulot ja niistä maksetut verot sekä äitiysrahat mitä tulen loppu vuonna saamaan. Mulla ei pahemmin prosentti muuttunut, mut rahaa se on se muutama prosenttikin pienestä äitiysrahasta;) Niin ja kannattaa muistaa sit kaikki lomarahat ja jos viel tulee saamaan jotakin palkkatuloa, nekin pitää manita!! Esikoisen aikana unohdin mainita kesälomarahat ja mätkyjä tuli juuri sen verran mitä ois lomarahasta veroa mennyt!!

R-p

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat