Vierailija

Meillä syyt:

Heillä ihan erilaiset tavat kuin meillä. Eivät juuri " koreile" missään asioissa; eivät edes kata pöytää nätiksi joulunakaan. Eivät pukeudu siistimmin, eivät ole kuulletkaan jostain joulurauhan julistuksesta tms. Pitävät kaikkea " hienosteluna" . EIvät omista edes samaa paria olevia lautasia, mistään siisteistä tarjoiluastioista nyt puhumattakaan. Perunat isketään joulupöytään kuorineen suoraan pöydälle ( " mulla ei oo sopivaa astiaa, joten laitetaan tähän pöydän päähän" ).....Että semmosta.

Tänä vuonna ei tartte sinne lähteä, mutta miehen takia olen joutunut uhrautumaan useana vuonna. Kauhea tilanne, koska mies louukkaantuu ihan älyttömästi, jos sanon,e ttä minun jouluni on aina ollut hiukan erilainen......

Sivut

Kommentit (111)

Joulurauhaa kilistellään sampanjalla korkokengät jalassa ;). Hyvä ettei kaikki käy kampaajalla ja kosmetologilla..

Joku kultainen keskitie olisi kiva. Ei ihan " ryysyjoulua" , mutta tuollainen ulkokultainen prameilu tuntuu vieraalta. Minusta joulun pitää olla lämmin ja kodikas.

Anoppi luulee olevansa viisain ihminen maan päällä ja muut ovat hulluja (yhdellä käyntikerralla kuulen haukuttavan keskimäärin kuusi ihmistä tai parisuhdetta). Ihan sekopää ja nyt se luulee olevansa vielä selvännäkijäkin. En tosiaan jaksaisi jouluna kuunnella sen psykoanalyysiä äitisuhteestani (kun ei ole koskaan edes tavannut äitiäni) tai siitä mistä lapsuuden traumasta selkäkipuni johtuu. Ihan riittävää, että joudun pinnistelemään sunnuntailounaalla, etten sano suoria sanoja ja kävele ovesta ulos. Kaameaa, jos menisi pinna jouluna. Ja olisi se pieni hienostelukin ok jouluna, mutta että juodaan esim. keltaisista muovimukeista niin se ei käy mun piiruun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Aikoinaan olimme vuorotellen molempien appivanhempien luona jouluaattoa. Kun muutimme vuokra-asunnosta omakotitaloon, aloimme viettää jouluaaton omassa kodissamme. Viime vuonna rauhoitimme myös joulupäivän itsellemme, mutta tapanina piti sitten käydä molemmat mummulat. Tänä vuonna oma suunnitelmani on rauhoittaa myös tapaninpäivä.

Anopille en haluaisi mistään hinnasta mennä edes tapanina. Syitä on monia. Samassa taloudessa asuu edelleen sisaruksista yksi sisko ja yksi veli. Sisko on kiireinen marttyyri (kolmen aikuisen talous, kukaan ei käy töissä), veli alkoholisti (jota passataan ja hyssytellään sen kun keritään), ja koko touhu niin ulkokultaista hienostelua kuin olla voi. Ensin syödään, sitten seitsemän sortin kahvipöytä päälle ja muuten istutaan ja ollaan kuin " vieraissa" oltaisiin. Ja tyttäremme keliakia jätetään täysin huomioimatta. Kommentein " ei kai se nyt niin tarkkaa ole" , " kyllä tätä voi syödä, ei tässä ole kuin pikkuisen jauhoja" .

Koska joulun aika on tänäkin vuonna lyhyt, haluan sen ajan olla rankan syksyn jälkeen rauhassa kotona perheen kanssa. Ajattelin kutsua molemmat mummuloiden väet sen sijaan meille kahville! Saa nähdä kelpaako kutsu...

Vika voi olla enimmäkseen toisessa ihmisessä, totta, noin yleisesti kun ajatellaan. Mutta tässä tapauksessa ei kyllä kuulosta siltä, että appivanhemmissa olisi mitään vikaa, he ovat vain ERILAISIA.

Ap, kasva aikuiseksi niin opit että kulissit eivät ole kaikki kaikessa... se, miltä mikäkin näyttää.

Meillä on omat jouluperinteet ja ruuat ja tavat, joita haluan vaalia ja lapsille opettaa. Toiseksi appiukko juhlii aina viinan kanssa, ja se on vastenmielistä katsottavaa ja kuunneltavaa. Ei todellakaan kiinnosta olla saman katon alla. Lapset ja mies käyvät aattoaamuna vaihtamassa lahjat ja se on siinä. Tapaninpäivänä sitten mies menee syömään sinne. Minua ei kiinnosta missään vaiheessa eikä minua siellä kaivatakaan.

Millainen anoppi itse aiot olla miniällesi?

Saattaa se teille nirppanokille käydä niinkin, että ette näe omia lapsenlapsianne jos miniä ei siedä teidän tapojanne.

Ihan kylpytakissa ei appiukko sentään ole, mutta millään tavalla vaatetus ei poikkea arjen vaatetuksesta. Kälylläni on aina päällä trikoot, villasukat ja t-paita. Kauniista kattauksesta ei myöskään ole tietoakaan, kattilat suoraan pöytään ja eri paria kaikki astiat. Tapana on myös heittää ensin ruuat pöytään ja vasta sen jälkeen hakea astiat. Omituista. Muuten anoppi kyllä laittaa kynttilöitä ym. tunnelmaa, mikä on sinänsä kaunista. Mutta ahdistaa kuitenkin jo nyt valmiiksi! Tunnen itseni liian hienoksi vaikka laittaisin vaan tavallisen hameen päälle ja hiukset vähän paremmin. Kyllä se vaan joulun tuntuun vaikuttaa, minkä kokemuksen itse on saanut jouluista.

Vierailija:

Lainaus:

Mihin tämä on unohtunut näiltä " esteetikoilta" ?

Me olemme menossa viettämään joulua " köyhän" äitini luokse, hänellä taitaa olla 3 tai 4 samanlaista kahvikuppiparia. Paskaakaan en välitä siitä miten hän pöytänsä kattaa kunhan saamme viettää aikaa yhdessä! Oikeasti meillä on aina myös mukavaa vaikka puitteet eivät ole hienot.

Meillä joulun kulku on suht sama kuin teillä sillä erotuksella että miehillä on aattoiltana puvut päällä ja skragat kaulassa ja naisilla on myös ykköset päällä.

Meillä juhlan ihana tunnelma syntyy kiirrettömyydestä sekä panostuksesta, koristelut, ruuat, vaatteet, lahjat, kaikki on ajatuksella laitettu vuoden suurinta juhlaa varten.

Miehen isä oli ennen näitä verkkarimiehiä, mutta nykyään tajuaa jo laittaa puvun päälle kun tulee meille (ovat meillä joka toinen vuosi aattoiltana). Puurolla on kuulemma edelleen verkkareissa, mutta minä en häntä silloin onneksi enää näe, kun meillä on puuron suhteen omat kuviot (minä kun haluan katsoa Joulurauhan julistuksen telkkarista ja he ei).

Minä en ole kyyneleitä appivanhempien vuoksi tirauttanut mutta presidenttimme sukat&sandaalit-yhdistelmän ja lippiksen näkeminen kyllä meinaa aina saada kyynelhanat auki, on se vaan niin hirveää katseltavaa se " meidän kaikkien Tarja" silloin kun hän on vapaalla.

jos anoppi kutsuu joulun viettoon eikä ole haluja

sinne anoppilaan mennä.

Tai jos anoppi kutsuu itse itsensä jouluna teille...

Aina voi valehdella(näissä tapauksissa ihan suotavaakin,

jos ei kehtaa suoraan sanoa syytä..)

että on kutsuttu jo muualle tms. jos joku pönttöpää

kutsuu itsensä joulunviettoon toisten riesaksi...

Juuri tuohon argumenttiin vedoten teemme itsekin niin, kun itse tahdomme. Oikeasti anoppi nyt ei vain nauti joulusta. Hän ei usko Jumalaan eikä siis tahdo juhlia " satuolentojen syntymäpäiviä" ja jostakin syystä mikään muukaan ei häntä tunnu joulussa viehättävän.

Lainaus:

Hänelle

ei ole tärkeää yhdessä olo jouluna, joten kun meilläkään (myöskään miehelläni) ei ole toivetta olla yhdessä hänen kanssaan jouluna, niin mikä tarkoitus olisi siinä, että väkisin silti olisimme joulun yhdessä vain sen vuoksi, että " jouluna kuuluu olla yhdessä" ? Kukaan ei siitä saisi nautintoa ja välimme säilyvät parempina kun kukin saa elää tavallaan. Tänä vuonna anoppi onkin matkustamassa ulkomaille joulunajaksi, ja olemme häntä siinä kannustaneet ja tosissaan olen itse koettanut sanoa, että jos hän kerran ei tahdo " leikkiä joulua" , niin miksi ei tosiaan senkin aikaa tekisi jotakin sellaista, mitä oikeasti tahtoo tehdä?

50

syö jouluruokansa pakasterasioista ja leivontakulhoista,

verskat jalassa tukka rasvaisena...

Ilmeisesti samojen mammojen mukulat tulee

koulun kevät-ja joulujuhliinkin likaiset verskat/collegehousut

jalassa tukka silmillä....

Olkoon kotona vaikka jossain hemmetin oloasussa (ne on kuvottavia!), mutta julkisella paikalla pitäisi maan presidentin olla aina edustava, oli hän sitten vapaalla tai töissä.

Vierailija:

Lainaus:

Aattoa en siellä halua viettää.

Anoppi suosii toista lastaan ja tämän lapsia. Ja kerskuu kuinka kalliit lahjat on heille ostanut. Tämä toinen lapsi ei koskaan osallistu mihinkään perhejuhlaan vaan mitä eroisemmilla syillä jättää tulematta. Anoppi haukkuu kaikki yhteiset tutut ja eniten ärsyttää kun kaikki naiset ovat hänelle akkoja.

Lisäksi siellä syötäisiin iän ikuista hirvenkäristystä, niin kuin kaikkina muinakin juhlapäivinä, jouluna haluan syödä perinteisesti laatikoita, kinkkua yms.

Yhtenä vuonna kutsuttiin heidät meille aatoksi ja sen verran tiukka ei tuli sieltä hetkeäkään miettimättä, että päätin ettei toista kertaa edes kutsuta, kun kerta oli niin vastenmielinen ajatus.

Syyni ovat varmasti paheksuttavia, mutta itse haluan nauttia joulusta, kaikkina muina juhlapyhinä voin sitten kuunneella anopin narinaa.

Ymmärrän täysin kantasi...tuo viimeinen lause sai vaan mut

hymyilyttämään!!!

En itse pääse joulutunnelmaan, enkä koe sitä mitä haluaisin tai mitä haluaisin lapsille antaa, jos kotia ei koristella lainkaan joulukuntoon, jouluruokaa ei ole tarjolla, ei syödä yhtäaikaa, katsotaan vain telkkaria ym. Lasten ilonkin vuoksi haluan joulun olevan erityinen juhla.

niin sitenhän on vain parempi että juhlimme vain omalla porukalla emmekä mene pilaamaan appivanhempien joulua pikkusieluisuudella, typeryydellä ja ahdistavalla olemuksella ;) eli ap:han on aivan oikeassa! (sitä paitsi meillä mieskään ei ole koskaan halunnut mennä vanhemmilleen jouluna, ei edes sinkkuna, että se siitä keittiöpsykologiastasi että yrittäisimme muuttaa miestä). Oletkohan aikuisen miehen äiti ja mummo? Jotenkin kuulostat niin tyypilliseltä, just tuollaiselta joka määrittää muille miten läheisiä heidän pitää sukulaistensa kanssa olla, pakotatko sukulaisesi (tai yrität pakottaa kun luulet että aikuisiakin lapsia voisit muka komennella) viettämään juhlapyhät kanssasi sinun ehdoillasi? Sori nyt vaan jos sinulle ei sovi meidän muiden tyylit, ei voi mitään. Kehotan sinua sopeutumaan siihen että aikuisia ihmisiä et voi enää manipuloida.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat