Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Meillä on mun mielestä vähän kummallinen rytmi. Tai rytmi ja rytmi, nyt on kai joku muutosvaihe (toivottavasti) meneillään.

Meillä herätään aamulla klo 6, syödään aamumaito kainalossa ja puuro sitten noin 7.30. Päiväunille poika menee noin klo 10 ja nukkuu pari tuntia. Sen jälkeen on sitten arpomista että laittaako pojan vielä unille vai ei. Kun toisaalta on väsynyt joskus 16 aikaan mutta nukkuu sitten puolisen tuntia ja on aivan järjettömän kiukkuinen sen jälkeen. Jos taan ei nuku toisia unia, laitan yöunille 7-8 aikaan niin heräilee kolmekin kertaa illan aikana.

Ja sokerina pohjalla, poika herää kerran yössä hengailemaan tunniksi. Kitisee ja vähän pälpättää ja selkeästi yrittää saada unesta kiinni kun heijaan sänkyä. Rinnalle ottaminen ei muuta tilannetta mihinkään, tuntuu että piristyy vaan entisestään eikä edes nuku aamulla pidempään...

Mä kun luulin että tässä iässä kaikki osaa jo nukkua kun esikoinenkin aikanaan veteli täysiä öitä puolivuotiaasta asti. Ja kyllä tämä kakkonenkin puolivuotiaana nukkui paremmin mutta nyt on sitten alkanut reistaamaan :/

Kommentit (17)

Poika on pian 11kk ja nyt vihdoinkin tuntuu että äippäkin jaksaa jo keskusteluihin osallistua kun on saanut nukkua öisin. Meillä pikkumies nukkui 3kk-6kk yönsä noin tunnin pätkissä. Omaan huoneeseen siirto rauhoitti tilannetta niin että yöt mentiin noin 9kk ikäiseksi asti 1-3:lla yösyötöllä, paitsi uusien taitojen oppiminen sai heräilyt välillä 10-15krt/yö. Päätti kuitenkin suureksi yllätykseksi lopettaa rinnan syönnin vaille 10kk ikäisenä, joten liekö se sitten osaltaan karsinut haluja herätä yöllä. Puolivuotiaasta noin 9,5kk ikäiseksi nukkui kahdet 30 min. unet päivällä (oli aikas rasittavaa...). Reilu kuukausi sitten alettiin vaan keksiä jännää tekemistä ( muita lapsia, kauppareissu vaikka huutoa tulikin ym) niihin aikoihin kun oli aiemmin mennyt unille. Pikkuhiljaa päikkärit siirtyi myöhäisemmäksi ja piteni hurjasti, nyt mennään tosi kivalla rytmillä eli

herää 06-08. Ennen kasia ei nousta sängystä vaan saa kainalossa vellin ja sitten koitetaan vielä nukkua. Välillä ollut tosi hankalaa pysyä tuossa, mutta en tiedä liekö tehonnu sillä nyt tosi monena aamuna herännyt ehjän yön jälkeen vasta kahdeksan jälkeen.

Aamupuuro 09

Päiväunet 13-15 (-16)

Illalla nukkumaan klo21

Tsemppiä " yötyöläiset" . Sitten kunhan tulee se aika että saatte nukkua, niin on se kyllä juhlaa. Paitsi että kun ei meinaa osata relata vaan miettii että kyllä se kohta varmaan herää... :)

Pitkään ollaan menty samanlaisella rytmillä eli kaksilla päikkäreillä:

klo 10-11.30 ja klo 15.30-17.00(17.30). Illalla stten nukkumaan klo 20 ja 21 välillä.

Nyt viimeisen kuukauden ajan on tullu mukaan taas yöheräilyt,noin klo 04. Kerran yössä siis herätään, yleensä poika alkaa vain höpöttää itsekseen ja ainut keino saada nukahtamaan on imetys. Mies hakee poitsun omasta huoneestaan ja tuo mun viereen, imetän ja mies vie pojan takaisin sänkyyn.

Pahimpina öinä on mennyt melkein kaksi tuntia tuossa rumbassa.

Joku kirjoitti miten yksiin päikkäreihin siirtyminen on heitä auttanut.. Pitäisiköhän sitä kokeilla meilläkin? Ei taida meidän poika olla vielä valmis tuohon, kun osoittaa niin vahvasti olevansa väsynyt ko päikkäriaikoihin....

Onko kenelläkään hyvää vinkkiä mitä kannattaisi tehdä, että päästäisiin takaisi ehjiin öihin? Pitäsikö sitä vaan taas yrittää unikoulua ja olla antamatta tissiä??? Yöllä on NIIN väsynyt itse, että TOSI helpolla antaa periksi ja imettää, jotta pääsis kaikkein helpoimmalla. Pitäiskö mun lähteä oman äidin luo pariksi yöksi ja jättää isukki pojan kanssa? Vai oliskohan parasta tyytyä tilanteeseen tälläisenä ja ajatella, että " ohi menevää tämäkin on" ??

Tuntuu typerältä valittaa, kun tiedän että toiset painii pahemmissa tilanteissa. Mä vaan oon aika väsyny tähän jo. Oon aina ollut itse huono nukkumaan ja nää yöheräämiset aiheuttaa mulle sen, että pyörin pitkään sängyssä ennenkuin pääsen takaisin uneen.

Tässä alkaa olla omat ajatukset jo niin sekaisin, että ei tiedä mitä pitäisi tehdä.

Yöllähän se rankimmalta tuntuu. Päivällä sitä jaksaa taas olla pirteä ja naureskella, kun toinen on niin suloinen ja hassu.

Mutta iltaisin sitä alkaa taas miettiä, että " kuinkahan ensi yönä?" ...

Mukavaa joulun odotusta kaikille!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tuntuu näitä lukiessa, että meillä nukutaan vielä hirmuisen paljon, tyttö 10½kk ;

- herätään 7.00-8.00

- päiväunille noin 11.00 kesto 1,5h

- päiväunille noin 16.00 kesto 1-1,5h

- yöunille 20.00 ( ei yleensä yöheräilyjä)

Ollaan onnekkaita tuon nukkkumisen suhteen, tsemppiä ja jaksamista muillekin. Toivottavasti pian helpottaa. Meillä auttoi todella selkeät ja yksinkertaiset ja aina toistuvat rutiinit, kun puolen vuoden iässä alkoi mennä päivät- ja yöunet sekaisen. Meillä on tavallisina koti arkipäivinä omat rutiinimme myös päikkäreille (siis erilaiset kuin yöunille), ellemme vaunuttele. Parhaiten meillä nukutaan sisällä.

Eli poika nyt 10 kk. Aamulla herää 7-8 aikoihin, ekat päikkärit siinä 11-13, sit seuraavat unet 15.30-16.30. Illalla nukkumaan 21-22. Välillä jos jää toiset päikkärit väliin, niin jos laitan pojan jo 20 nukkumaan, niin meillä kans se ongelma, et sit herää illan aikana 3-4 kertaa eli ei kai sitten osaa vielä siihen aikaan nukkua vaikka on väsynyt.

Öisin herää nykyään 2-3 kertaa maidolle, tossa meni jo monta kuukautta yhdellä syötöllä mut nyt taas sitten näin... Kun en saa poikaa nukahtamaan ilman maitoa.

- joskus herää yöllä huutelemaan joskus ei

- otetaan viereen joko yöllä tai aamulla kun herää, normaalisti n. 7 aikaan

- siinä vieressä maito, sit nukkuu ehkä vielä tunnin, eli herää n. 8-9 (tänään tosin heräsi klo 6 eikä enää nukahtanut, eli vaihtelee, vaihtelee kovasti paljon nuo aamut...)

- ekat päikkärit n. 12-13 aikaan, pituus vaihtelee 45 minuutista 2 tuntiin

- meillä ei enää toisia päiväunia

- illalla nukkumaan 19 - 20:30 välillä, riippuen päiväunista...

eli aamut vaihtelee eniten. ja yöt. usein nukkuu hienosti 10 - 12 tuntia heräämättä, mutta joskus taas voi huutaa yöllä 4-5 aikaan melkein tunninkin.... en mä tajuu tota pikkumiestä ollenkaan. tänäänkin oli ihan rättiväsynyt kun aamulla päätti herätä klo 6. silmät punasena touhus... miks ei sit nuku kun selvästi vielä nukuttais?? pöhköjä ovat :)

Hei vie, SR81 ja Miiuskainen

teillä kaikilla näyttää olevan samanlaista kuin meillä, pikkuinen nyt 9,5kk. Tässä meidän rytmi: aamulla herätys klo 6-7, uudelleen nukkumaan tunniksi klo 10, päiväunille vaihtelevasti klo 14-16 (välillä vaikea saada päiväunille) ja unien kesto n. 1 tunti. Iltaunille klo 20 ja yöllä herätään vaihtelevasti 2-3 kertaa. Välillä on sellaisia iltoja että herää useasti unille laiton jälkeen. Ja Miiuskaiselle vielä terkkuja että kyllä meilläkin menee öisin maitoa, ei nukahda ilman imetystä.

aamulla herätään klo 7-7.30 ja syödään aamupala (puuro ja maito)

ulkoillaan ja sitten klo 11.30 syödään ja tämän jälkeen nukutaan pari tuntia. sitten syödään välipala ja sitten leikitään joko kotana tai ulkoillaan. klo 17.ruokailu ja klo 19 iltapuuro, pesu ja maito. Nukkumatti kutsuu poikaa klo 20-20.30. Yöllä herätään pari kertaa laittamaan tutti takaisin suuhun.

Tyttö tasan 10kk eilen.

Herää aamuisin n. klo 6.30-7.00 jolloin pieni pullo maitoa äipän kainalossa. Nousemme pikkuhiljaa ylös, pienempänä tyttö saattoi joskus nukahtaa uudestaan, mutta harvemmin enää. Äippää tietenkin väsyttäis...

n.klo 8.00-8.30 aamupuuro

n.klo 9.30(- 11.30) ekat päikkärit

n.klo 11.30-12 lämmin kasvis-lihasose

n.klo 14 hedelmävälipala

n.klo 14.30(-16.00) päikkärit

n.klo 17 lämmin kasvis-liha tai kalasose

n.klo 20 puuro

n.klo 20.30-21.30 unille

Meillä tämä rytmi on osoittautunut hyväksi. Tyttö nukahtaa päikkäreille helposti ulos vaunuihin. ( on väsynyt)

Illalla peuhaa sängyssä ja nousee pystyyn. Rauhoittuu suht nopeasti kun pitää hetken jaloista kiinni ja laulaa unilaulun. Öisin heräilee muutaman kerran, jolloin tutti on hukassa. Nukahtaa melko helposti uudestaan. Nyt kun tyttö ollut flunssainen ja ruoka ei ole maistunut päivällä, on ollut nälkäinen öisinkin. Muuten pärjää yöt ilman maitoa. Kaikille ei tietenkään sovi sama rytmi, meille tämä sopii toistaiseksi. Kaksilla päikkäreillä mennään ainakin pari kuukautta -luulisin...

meku72:

[quote]

Sitten vaan aattelin, että nyt on turha mummujen ja neuvolan tätien ja muiden besserwisserien tulla kyselemään, että aiotko sen tenavan pitää samassa sängyssä rippikouluikään saakka. Kun eivät kumminkaan ole tarjoutuneet tulemaan klo 3 aamuyöllä " rassuttelemaan" ...

Kirjoitusvihreä. Tassuttelemaan. Toi rassuttelu kuulosti suorastaan epämääräiseltä... Muuten muuten olen ystävämme xcsx:n kanssa samaa mieltä, että jotenkin tuo tassuttelu-termi risoo, ärsyttävä sana. Parempaakaan ei kumminkaan ole tarjolla.

Muista asioista en sitten ko. nimimerkin kanssa olekaan ollut samaa mieltä, tiedoksi merkittäköön...

Typy nukahtaa välillä klo 21-22. Nukkumaanmeno on yhä vaikeampaa, kun omassa sängyssä haluaa telmiä ja seistä. Äsken nukahti meidän sänkyyn samantien sillä hetkellä, kun pääsi kainaloon... Aivan ihanaa, joten en kai voi estääkään! Monasti silti nukkuu koko yön omassa sängyssä, vaikka useimpina öinä otan kyllä viereen jossain vaiheessa.

Meilläkin villiinnytään aamuyöllä, mutta nukahdetaan takaisin ilman sen kummempia kommervenkkejä. Yösyönnit loppuivat itsestään jo keväällä.

Herää klo 8-9, jolloin aamupuuro.

Aamupäiväunille klo 10-11, jotka kestävät vaihtelevasti.

Ruokailu viimeistään klo 12.

Päiväunet iltapäivällä (aika vaihtelee).

Ruokailut taas klo 15:n, 18:n ja 20.30:n maissa.

Kolmannet päiväunet ovat juuri jääneet pois. Ja siitäkös show syntyy, jos rättiväsynyt vaavi sattuu nukahtamaan liian myöhään " päiväunille" eli illalla. Sitten virtaa riittääkiin pitkälle yöhön. Onneksi rytmi taitaa alkaa löytyä nyt noiden kaksienkin päikkärienkin kanssa.

sannoo engelsmanni. Eli meidän tarina on semmoinen, että poika lopetti ite tissittelyn 8-kuisena. Sitä ennen olikin ihan helppoa, kun yöllä sai antaa rintaa, ja poika nukahti siihen, nostettiin sitten takas omaan sänkyyn. No, kun imetin vaan kerran yöllä niin tietäähän sen, että maito ehtyi - ja olin itsekin jo ihan valmis lopettamaan tissirumban. No, tein periaatepäätöksen, että pulloahan meillä ei yöllä ruveta lämmittelemään, ja yösyöttökin jäi aika helposti. Heräilyt vain jäivät jäljelle. Ja pahimmassa tapauksessa 1-2 tunnin kukkuminen aamuyöllä. Kaks kuukautta purin hammasta yhteen ja riipuin pinniksen äärellä tassuttamassa, sitten annoin periksi. Otin tavallaan sitten järjen omaan käteen, että oukei, meillä ei tämä homma nyt toiminut näin, joten jos yöllä herätessä en saa 20 minuutin sisällä nukkumaan sänkyynsä, otan suosiolla viekkuun. Ei siinäkään välttämättä heti nukahda, mutta ainakin itse saan levätä. Ja viimeistään sitten kuudelta aamupulloa antaessa otan viereen, koska aamulla uni on kuitenkin niin kevyttä, että saisin olla rauhoittamassa puolen tunnin välein. Nyt mennään siis vielä kahdeksaan äidin kainalossa ja unten mailla.

Itsepäisesti siis yritin olla " totuttamatta" poikaa siihen, että hänet otetaan viereen nukkumaan. (Olen sitä paitsi ollut ennen sellainen, etten saa nukuttua kunnolla jos vauva on viekussa. Nyt olen jo siihen tottunut.) Mummukin aina huokaili, kuinka hienoa on, että poika nukkuu omassa sängyssään eikä äitinsä vieressä. Sitten vaan aattelin, että nyt on turha mummujen ja neuvolan tätien ja muiden besserwisserien tulla kyselemään, että aiotko sen tenavan pitää samassa sängyssä rippikouluikään saakka. Kun eivät kumminkaan ole tarjoutuneet tulemaan klo 3 aamuyöllä " rassuttelemaan" ... Eiköhän tää jossain vaiheessa tää yökäyttäytyminenkin ala lutviutua, en murehdi sitä nyt. Meillä ainakin tuo viereen ottaminen on antanut paremmat unet.

Ja oikeastaan on aika ihanaa, kun se pieni mies tulee unenlämpöisenä kainaloon tuhisemaan!

mutta tosi säännöllinen. Tuntuu kumminkin sopivan meille.

Aamulla poitsu saa pullon joskus kuuden maissa, sitten nukutaan äiskän kainalossa vielä noin puol kasiin. Joskus kyllä vauva kaapataan pinniksestä jo aamuyöllä, kun alkaa kukkua - kahden kuukauden unikoulu ei tuottanut tulosta, nyt mennään tällä lailla ja odotetaan parempia aikoja. Yleensä herää 2 krt yössä ennen tuota kuutta.

Ekat päikkärit 11.30-13, ja vielä toiset alkuillasta, 16.30-18. Ei nimittäin MILLÄÄN jaksa olla ees kahdeksaan saakka hereillä tuosta iltapäiväyhdestä, ja aikaisemmin en saa unille. Tiiä sitten jos nuo myöhäiset unet haittaavat jotenkin yöunia, mutta eiköhän tässä parin kuukauden päästä joka tapauksessa yksiin uniin siirrytä. Muunlaistakaan toimivaa rytmiä en ole keksinyt... Ja poika kummiskin menee illalla nukkumaan yhdeksän ja puol kymmenen välillä jo.

Tässä rytmissä on noin vartin heittelyitä suuntaan tai toiseen, mutta tosi säännöllisesti mennään joka päivä nukkumaan samoihin aikoihin.

Poika reilut 10 kk.

Mun 10kk tyttö nukkuu melko samalla tavalla, kun sun poika. Siis heräilee joskus öisin tunniksi-pariksi(tätä on onneksi vain kerran, pari viikossa.) Herää aamulla järkyttävän aikaisin, viideltä-kuudelta ja on sitten koko päivän väsynyt. Päiväunia nukkuu kahdet-neljät(!!) Siis kun yö menee huonosti ja jää lyhyeksi, niin sitten päivät on yhtä haukottelua. Illalla menee todella kiltisti nukkumaan 19-20 aikoihin.

En osaa sua paljon neuvoa, kun itsekin olen ihmeissäni, miten tämä on mennyt näin onnettomaksi. Tuntuu, että jos saisin vauvan nukkumaan aamulla EDES seitsemään, niin kaikki sujuisi paljon paremmin... En tiedä.

meillä näin:

Meillä pätkä nukkuja, mutta ei kyllä jaksa kuin 3-4 tuntia hereillä kerralla hyvällä tuulella.

7 aikoihin herääminen

8 puuro

10 aikoihin päiväunet

11.30 ruoka

14.30 välipala

15 päiväunet

17 ruoka

19 iltapuuro

20 nukkumaan

Heräilee kokoajan, toista kymmentä kertaa yössä tuttia etsimään, mutta yösyötöt lopetettiin 7,5kk iässä. Päiväunet 40min-2h ihan päivästä riippuen, useammin kyllä lähempänä tuntia. Myös tuota yöllä hereillä kukkumista pari kertaa kuussa.

neiti pian 11 kk. Herää yleensä klo 6 sitten nukahtaa uudelleen jos otan hänet meidän sänkyyn. Nukkuu vielä 1-1,5h jos on hyvä säkä.

Ekat päikkärit joskus klo 11-13. Joskus nukkuu vielä yhdet päikkärit illemalle ja joskus ei. Meidän tytsi menee melkein joka ikinen ilta nukkumaan klo 22.... =/ Aivan liian myöhään mun mielestä.

Aika monet teistä harrastaa tuota viereen ottoa, jos vauva herää tavattoman aikaisin aamulla. Mitä luulette, kannattaisiko mun kokeilla samaa? Tänäänkin herättiin 5.30, eikä päivästä tule millään järkevää tällaisella rytmillä. Vielä kun tyttö on siinä vaiheessa, että koko ajan kolahtelee, kun yrittää kiipeillä. Ja väsyneenä tietysti vielä enemmän! Pitäisikö mun ottaa aamulla vauva viereen omaan sänkyyn? Ja sitten vähentää päiväunet korkeintaan kaksiin? Nyt menee vielä useimmiten kolmet, eikä mitkään niistä ole pitkiä.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat