Vierailija

Itse tunnen muutamia miehiä jotka puhuvat äidistä kun tarkoittavat vaimoaan, ja itse joskus " ymmärrän väärin" ja muka luulen heidän puhuvan omasta äidistään ja äijät eivät tajua. Ihmetyttää tuollainen, tunnetteko vastaavia?

Kommentit (25)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sehän on ihan luonnollista, että lasten ollessa läsnä kutsutaan äidiksi ja isäksi jos siis lapsille puhutaan (esim. mene äidin luo, kysy isältä) mutta jos vanhemmat toisilleen puhuvat niin vähän särähtää korvaan jos kutsuu miestään isäksi. Ei tulisi mieleenikään sanoa miehelleni, että " isä, mennään jo nukkumaan" . Tämä sille, joka sanoi siitä roolien vaihtumista. Olen ihan sinut itseni kanssa ja kutsun itseänikin äidiksi lapsille enkä Maijaksi, mutta miehen kanssa roolini on olla vaimo eikä äiti.

Mutta kyllä mäkin sanon lapselle, että " Vie nää isille" tai " Pyydä isi syömään" ja samoin mieheni kutsuu noissa tilanteissa mua äidiksi.

" Tulehan nyt sieltä mummo." " Nostatko, mummo, maidon pöytään?" jne. Ei oksettanut minua, ei. Taisi olla vaan jäänyt päälle se, kun meille lapsenlapsille tietenkin puhui mummosta mummona (" Ootetaan, että se mummo nyt sieltä tulee" )

Enhän sano omaa äitiänikään mummoksi vaan äidiksi. Minkähänlaisen kuvan lapset saa aikuisten välisistä suhteista jos isä on äidillekin isä eikä Hannu? Yhtä epänormaalia on jos lapsi kutsuu äitiään Sannaksi (tosin olen kuullut että lapsilla saattaa jossain vaiheessa tulla semmoinen tapa että kutsuu äitiään nimellä kun on kuullut isinkin kutsuvan niin).

Me kutsumme toisiamme äitiksi ja isiksi!

Se on mukavaa ja luontevaa, ollaanhan me muutenkin kaikille kotona äiti ja isi. Kun ollaan kahden, niin silloin on tietysti muiden hellittelynimien vuoro...

Perheessämme käytetään muutenkin paljon hellittelynimiä, täällä vipeltää mussukoita ja murmeleita, milloin mitäkin!

Mutta lasten aikana, tai keskenämme puhuttaessa, käytämme etunimiä, tai minä olen muru ja mieheni pupu.

Ei helvetti, jos hän alkaisi puhutella minua äitinä tai mammana. Minä olen hänelle muru! Tai herkkuperse...

Vnahemmat, miehen ja omani tekee niin. Ja kai me ollaan opittu se taito! =)

Lapsien aikana puhutellaan niin, välillä kaksin ollessa muuten vaan mutta yleensä kaksin ollessa puhutellaan ihan hempeilynimillä -harvemmin etunimillä.

Se on kyllä kauheaa oli lapsi sitten minkä ikäinen hyvänsä.

Tottakai lapselle sanotaan: hae äiti tänne. Mutta jos sanotaan vaimolle niin sitten: Maarit tuu jo.

Alan kakoa oksennusta, kun kuvittelenkin, että mieheni kutsuisi minua äidiksi tai mammaksi. Ajatelkaa nyt vaikka sänkypuuhissa: mamma, olet niin hyvä ottamaan suihin...

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat